Efteruddannelse er ikke ‘one size fits all’ – det handler om, hvor du er i dit arbejdsliv, og hvad du gerne vil. Men vi sammenligner os ofte med de forkerte, og derfor vælger vi de forkerte kurser. Få eksperternes gode råd til, hvordan du opgraderer dig selv.
Du vil gerne opgradere dig selv og dit cv med efteruddannelse, men hvad skal du egentlig vælge? Det et væsentligt spørgsmål, som mange af os – uanset om vi er nyuddannede eller garvede – desværre besvarer forkert. Vi glemmer nemlig at lave en objektiv analyse af vores position på arbejdsmarkedet. I stedet for at se på, hvad der kræves de steder, hvor vi gerne vil hen karrieremæssigt, kommer vi til at sammenligne os selv med de bedste inden for et felt. Og det betyder, ifølge Mads Løkke Rasmussen, der er faglig konsulent og karriererådgiver i DJ, at vi har en tendens til at undervurdere os selv.
Parallelforskyd dine kompetencer
“Omverdenen tænker ofte, at vi er gode nok til de ting, vi selv synes, vi har for lidt erfaring i. Men i mange tilfælde er nok blot at have lidt erfaring,” vurderer Mads Løkke Rasmussen, der forklarer det med parallelforskydningsprincippet, der betyder, at du sagtens kan have specifikke kompetencer, uden at du reelt har siddet på præcis det område: “Har du været radiovært, kan du parallelforskyde det til tv. Har du lavet pressearbejde for Kulturministeriet, kan du nok også gøre det samme i medicinalbranchen. Ikke suverænt, men det er ikke omverdenens behov, at du er suveræn – du skal blot finde ud af, hvad der er godt nok.” Derfor skal vi hellere se på, hvilke kompetencer vi skal dygtiggøre os inden for eller måske endda tilegne os.
Gør noget nyt
En anden ting, du bør afklare, er, hvilke præferencer du har, og hvordan din branche ser på dem – og så skal du selvfølgelig være klar over, hvordan markedet ser ud.
“Måske interesserer du dig ikke for de sociale medier, men det er et stort område, så det vil være godt at have lidt erfaring. Og når der er så stor efterspørgsel på sociale medier-eksperter, behøver du faktisk ikke at have en ph.d.,” forklarer Mads Løkke Rasmussen.
Men for at rykke markant rent karrieremæssigt, er du selvfølgelig nødt til at gøre noget, du ikke tidligere har gjort. Det kan være opgaver, der giver dig nye kompetencer, et efteruddannelseskursus eller et jobskifte:
“Du øger din markedsværdi ved at få fingre i nye arbejdsopgaver, og her er dine konkurrenter dem, der er tættest på dig. Det gør intet, at du skifter branche indimellem, for det øger også din markedsværdi.”
Hvad skal du blive bedre til?
Svar på disse tre spørgsmål og kom lidt tættere på, hvor har du brug for at opgradere dig selv.
- Hvad er dine kompetencer – og hvad er branchens syn på dem?
- Hvad har du selv lyst til at efteruddanne dig i – og hvordan ser branchen på det?
- Hvordan er markedet?
Det skal du kunne
Læs om hvad der virker for dig der er rookie, midt i karrieren eller rutineret i mediebranchen