Sociale medier i strategi og kommunikation

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2300 København S
Dage:
6 dage
Pris:
22.950 kr. | PU-støtte: 5.400 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 479 evalueringer)
Forår 2024

Opgradér din viden om digital kommunikation, og lær at udvikle sociale mediestrategier.

 

På kurset bliver du fortrolig med de forskellige sociale platformes formater og grundlæggende algoritmer, og du får redskaber til at arbejde strategisk og praktisk med sociale medier. 

Derfor skal du tage kurset
Kommunikation bliver stadig mere digital og udviklingen går stærkt, så du skal følge godt med på området, når du arbejder med sociale medier.

På kurset lærer du at sætte sociale medier ind i en strategisk kontekst og udvikle en social mediestrategi samt lave del-strategier for en bestemt kanal eller målgruppe.

Du får viden om, hvordan du fører udbytterige samtaler med målgruppen igennem dialogorienteret indhold og i kommentarfelterne og ikke mindst, hvordan du skriftligt afværger en eventuel shitstorm.

Kurset giver dig konkrete redskaber, du kan bruge til at arbejde med sociale medier.

På dette kursus lærer du at

  • udvikle en SoMe-strategi for din egen arbejdsplads, eller for en virksomhed eller organisation, som du er rådgiver for
  • forstå teorierne om det sociale internet, og hvordan det påvirker både offentlige og private organisationer
  • bruge forskellige redskaber og modeller til at arbejde med sociale medier både strategisk og praktisk
  • forstå de mest brugte platformes formater, forretningsmodeller og grundlæggende algoritmer
  • forstå brugerbehov på sociale medier

  • forstå de nyeste sociale medie-trends – både på platformsniveau og på indholdsniveau
  • forstå mere om sociale medie-strategier gennem indblik i cases fra både den offentlige og private sektor.

Kurset er for dig
Kurset er særligt udviklet til dig, der til daglig kommunikerer med borgere, brugere og kunder.

Du arbejder for eksempel som journalist, designer, på en redaktion, i en kommunikationsafdeling eller i egen virksomhed.

Det er en fordel, at du har et grundlæggende kendskab til strategisk kommunikation for at få maksimalt udbytte af kurset.

Du behøver ingen erfaring med professionel brug af sociale medier, men det forventes, at du bruger internettet jævnligt og selv har minimum én profil på et socialt medie.

Sådan foregår undervisningen
Undervisningen veksler mellem oplæg og øvelser, cases fra gæsteundervisere, debat i plenum og individuel sparring.

Undervisning er med udgangspunkt i pensum, der skal læses på forhånd.

Pensum består af tre grundbøger, du selv skal købe, et digitalt kompendie og ekstramateriale afhængig af interesser. Du får også adgang til ekstra rapporter, artikler og guides til alle de mest brugte platforme.

Medbring helst computer/iPad og smartphone.

Gæsteundervisere
I løbet af kurset kommer løbende forskellige gæsteundervisere, som vil præsentere en case eller dele deres ekspertviden om sociale medier.

Eksamen
Kurset afsluttes med aflevering af en skriftlig eksamensopgave, som bliver bedømt efter 7-trinsskalaen med intern censur.

Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Du skal regne med en udgift på op til 1.000 kr. for faglitteratur til kurset.

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? 
Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud. 
Læs mere om regler for framelding.

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?
Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside
 

Undervisere

Jannik Ross Jacobsen

Uddannet i journalistik på Roskilde Universitet. Social media manager i fagforeningen Finansforbundet. Jannik har over 10 års hands-on erfaring med at arbejde med sociale medier på strategisk, taktisk og operationelt niveau i en række forskellige organisationer. Det gælder især krisekommunikation, interessevaretagelse, marketing og medlemskommunikation.

Katrine Emme Thielke

Uddannet på Informationsvidenskab. Ekstern lektor på Københavns Universitet i Strategisk Kommunikation og underviser på DMJX. Katrine rådgiver desuden om kommunikation og markedsføring i den digitale verden. Hun er også en populær foredragsholder og forfatter til bøgerne ”Når tasterne taler” og “Kan trold tæmmes?”