Lav tv-formater

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1171 Kbh.
Dage:
3 dage
Pris:
12.100 kr. + moms | PU-støtte: 3.900 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 6 evalueringer)
Forår 2024

Hvorfor bliver nogle formater en succes og andre ikke? På kurset her lærer du en bunke format-tricks, mens du laver din egen program-serie. 

Alle dramaserier, Hollywoodfilm og eventyr har en ting til fælles. De er fiktive og planlagte og kan opbygges, helt som man ønsker – og derfor er der styr på alt fra rammer, til hovedpersoner og spændingskurver. På dette kursus arbejder vi med, hvordan vi kan tage de bedste tricks fra fiktive fortællinger og bruge i vores tv-formater.

Foruden at have fokus på opbygningen af et godt format, arbejder vi også specifikt med, hvad der virker på streaming.

Kurset er både for dig, der ikke har lavet deciderede formater før, men også for erfarne tv-folk, der gerne vil have en bedre forståelse af, hvordan formater bliver strammere og bedre. For hvorfor kan nogle formater køre år efter år, mens andre dør efter få afsnit? Størstedelen af de værktøjer vi arbejder med kan både bruges til at lave enkeltstående programmer, en journalistiske serie eller til et helt format.

Henrik Bjerring er tidligere udvikler og redaktør i DR og har blandt andre lavet tv-formater som “POV” (DR3), “Diagnose Søges”, (DR1), og “Ond, ondere, ondest” (DR3), samt et hav af videnskabs- og teknologi-serier og programmer. Senest fik han 650.000 danskere til at se to timers nørdet rum-underholdning på DR2 – med live-programmet “Danmark lander på Mars”. Han kender alle faser af produktionen – lige fra hvordan man får de første spæde ideer – over tilrettelæggelsen – til færdiggørelse i den endelige post-produktion. Formaterne udvikles derfor ikke bare til at fungere på papiret men til at fungere i den virkelige produktions-verden.

 

På dette kursus lærer du:

  • At opbygge tv-formater ved hjælp af rammer og greb samt ydre og indre motor.
  • Tricks til streaming-dramaturgi.
  • Hvordan budskab, værter og cases kan underbygge dit tv-format.
  • Vigtigheden af dit budskab bag produktionen til at give retning i tv-formatet.
  • Kreative metoder til lettere at få ideer, vende ting på hovedet og forbedre dit produkt.

 

De tre dage:
Kurset er opdelt i tre dele og kører over tre dage – med en uges tid mellem hver gang. Ind i mellem forventes det, at du researcher og skriver på dit format. Kurset fokuserer på fakta- og livsstilsformater. De tre kursusdage er: 15 marts + 29 marts + 12 april 2024. Der kommer også et gæste-besøg fra branchen.

 

1 dag. Ideudvikling.

Vi begynder fra scratch og kører nogle styrede kreative runder, som giver ideer til nye mulige tv-formater. Du kan selvfølgelig også have din egen ide med. I løbet af dagen køres flere runder, ideerne kvalificeres, og alle ender med at have mindst én ide, de kan arbejde videre med. Ideerne skal der researches og skrives på, til næste gang vi mødes.
Vi slutter dagen af med kreative tricks. For eksempel hvordan du kommer videre, hvis du er gået i stå med din ide, og hvordan du får din hjerne til at arbejde gratis.

 

2 dag. Rammer, motor, greb og præmis.

Først arbejder vi med at sætte rammer på projekterne og så følger grundprincipperne i dramaturgi i henholdsvis film og serier – både til straming og flow. Vi bruger det til at lære om ydre og indre motor – det som skal drive vores formater. Problemet med fakta-tv er, at vi ofte mangler en naturlig indre motor, så vi skal se eksempler på greb og præmisser, der kan hjælpe os.

Vi skal også se på “Disneys 12-minutters vending” og forstå, hvordan vi kan gøre den til et greb i begyndelsen af vores format. Som det eksempelvis bruges i “Gift ved første blik” (DR3+DR1). Samt “Ond, ondere, ondest” (DR3).

Denne dag har vi også fokus på, hvad man skal gøre, for at rette sine programmer ind efter, hvad der virker på streaming. Foruden at vi ser på Drage-modellen og forbedrer den med en klassisk bølgemodel:)

 

3 dag. Budskabet bag, fra minus til plus. Og streaming-tricks

På dag tre går vi endnu mere ned i detaljerne. Det handler blandt andet om, hvordan vi kan forstærke de grundlæggende værdier, vi vil have i vores formater. Desuden skal vi arbejde med budskabet bag vores formater. En ofte overset ting som kan ændre et format fuldstændigt. Og måske allervigtigst – så skal vi arbejde med begrebet – fra minus til plus. En metode til at vende et problem til noget originalt.

 

OBS. Du behøver ikke, men vil få mest ud af kurset, hvis du kan bruge lidt tid mellem kursusdagene til at researche og skrive.

Undervisere

Henrik Bjerring S.

Henrik var gennem en årrække redaktør og udvikler i DR-Videnskab. Han har opfundet og produceret en bunke tv-formater til DR, blandt andet “POV” (DR3), “Diagnose Søges” (DR1) og “Ond, ondere, ondest” (DR3). Han har senest fået 650.000 danskere til at se to timers nørdet rum-underholdning på DR2 med live-programmet “Danmark lander på Mars”. Henrik har i dag eget produktionsselskab, underviser og arbejder med kreativ udvikling.

Mere om dette kursus