Kommunikations- og PR-strategi

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2400 København NV
Dage:
5 dage
Pris:
22.950 kr. | PU-støtte: 6.750 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 617 evalueringer)
Forår 2023

Du lærer at arbejde professionelt og langsigtet med kommunikationsstrategier. Efter kurset kan du omsætte teoretisk viden til praktisk PR- og kommunikationsarbejde, træffe strategiske til- og fravalg, udvikle egne strategier og forholde dig kritisk til input fra fx kollegaer, ledelse og eksterne bureauer.

 

Hvilke analyser skal du foretage for at træffe de rigtige kommunikationsstrategiske valg?
Hvordan får du dine vigtigste målgrupper i tale?
Hvordan forudser du problemer i din organisation, der kan give dårlig omtale?
Og hvad kræver det at sætte en stærk dagsorden i medierne?

Det er nogle af de spørgsmål, du får svar på og kompetencer inden for på det her kursus, hvor du lærer alt om at arbejde professionelt og langsigtet med kommunikationsstrategier og PR.

Derfor skal du tage kurset

Du lærer at udvikle en kommunikationsstrategi, som du reelt kan bruge til at gøre dit PR- og kommunikationsarbejde bedre og mere slagkraftigt.

Du får en teoretisk og begrebsmæssig forståelse for strategilægning og kommunikationsstrategiske processer, så du er klædt på til at træffe til- og fravalg, udvikle egne strategier og forholde dig med sund skepsis til forslag i øst og vest fra fx kollegaer og eksterne samarbejdspartnere.

Du bliver også klædt på til at rådgive din ledelse om kommunikationsstrategi.

Det lærer du på kurset

Som kommunikatør sidder du ofte med hovedet nede i tastaturet og hamrer løs på tasterne for at producere nyhedsbreve, hjemmesidetekster, annoncer, whitepapers og opslag til sociale medier.

På kurset her får du mulighed for at løfte blikket fra skærmen og hæve dig op over din daglige to do-liste. Du bliver tvunget til at kaste et skarpt, analytisk blik på dit kommunikations- og PR-arbejde. Helt konkret lærer du at 

  • formulere kommunikationsstrategier og kommunikationspolitikker
  • forstå sammenhængen mellem kommunikations- og forretningsstrategi
  • arbejde strategisk med relationer til stakeholders
  • forstå public affairs, issue management og krisekommunikation
  • sætte en offentlig dagsorden i medierne rent strategisk
  • arbejde selvstændigt med din egen rådgiverrolle
  • forstå og læne dig ind i ledelsens sprog, og se dit arbejde fra et ledelsesperspektiv.

Kurset er for dig

Kurset er særligt udviklet til dig, der vil dygtiggøre dig i forhold til at arbejde med udvikling af kommunikations- og PR-strategier. Du arbejder fx som kommunikatør, leder eller mellemleder.

Sådan foregår undervisningen

Undervisningen veksler mellem oplæg, diskussioner i små grupper eller i plenum og gruppeøvelser. Der er desuden to onlineseminarer med individuelle opgaver.

I løbet af kurset arbejder du med et kommunikationsstrategisk projekt enten fra din egen arbejdsplads eller fra en organisation efter eget valg. Projektet danner grundlag for din eksamensopgave.

Du får en grundig litteraturliste, og ved hvert underviseroplæg får du udleveret handouts som støtte til dine egne noter. Der er anbefalet læsning til hvert seminar, som du kan læse før eller efter kurset.

Det indgår i prisen

Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Du skal regne med en udgift på op til 1.000 kr. for faglitteratur til kurset.

Niveau og omfang

Kurset er kompetencegivende på diplomniveau og vægter 10 ECTS

Adgangskrav

For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud. Læs mere om regler for framelding.

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?
Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

 

Mere om dette kursus