Klimajournalistik, der inspirerer og engagerer

Startdato:
Udbyder:
Sted:
5000 odense C
Dage:
3 dage
Pris:
11.000 kr. + moms | PU-støtte: 2.700 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 6 evalueringer)
Efterår 2023

Flygtende turister med flammer i baggrunden, hagl på størrelse med tennisbolde og hedebølge på 47 grader. Vand i kælderen, oversvømmede sommerhusgrunde og sommervejr i september.

Klimaforandringerne bliver mere og mere tydelige for alle, men journalistikken og kommunikationen er stadig svær at få hånd om.  Mange medier oplever, at der ikke bliver klikket på klimahistorierne og er i tvivl om, hvordan emnet skal prioriteres.

På kurset her lærer du, hvordan du kan lave klimajournalistik og – kommunikation, der fanger dit publikums interesse. Hvordan du kan flytte dit publikum fra klimaholdning til klimahandling.

Gennem en lang række konkrete eksempler, bliver du inspireret til, hvordan du selv kan spotte og skabe de historier, der gør en forskel for dit publikum.

Lær blandt andet af meteorolog og klimaforfatter Jesper Theilgaard og journalist og initiativtager til #Rydfladenforklimaet; Iben Maria Zeuthen.

Vi kan se ind i en nutid og fremtid, hvor klima bliver en central del af journalisternes og kommunikationsfolkenes hverdag. Om det drejer sig om politik, transport, erhverv, socialpolitik eller noget helt femte, så er klima en del af dagsordenen. Klima er altså ikke blot et emne en enkelt fagjournalist kan dække. Det er et gennemgående tema, langt de fleste journalister og kommunikationsfolk rent fagligt kommer til at forholde sig til. 

På kurset her vil du få et indblik i, hvad de største klima-forandringer reelt handler om, og hvordan de påvirker os. Du vil se en lang række eksempler på, hvordan andre med succes dækker emnet fra en række forskellige indgange. Derudover vil du få hjælp til, hvordan du helt konkret kommer i gang eller videre med dækningen af klima-emnet i din egen hverdag. Du vil gennem kurset løbende få inspiration til, hvordan du engagerer dit publikum i din journalistik og kommunikation.

Kurset vil blive ledet af Gerd Maria May, der netop har afsluttet et år som fellow på SDU, hvor hun har undersøgt, hvordan klima-journalistikken og -kommunikationen kan styrke den offentlige debat om emnet. Derudover arbejder hun med at hjælpe medier og virksomheder strategisk med at skabe en konstruktiv klima-kommunikation.

Hun vil derfra medbringe den allernyeste forskning og de nyeste eksempler fra ind – og udland.

Kurset vil være en blanding af oplæg, besøg af eksperter og workshop med egen historie, så der ved kursets afslutning er et oplæg til en plan for det videre arbejder tilbage i hverdagen.

Kurset bliver afholdt på CoWorking Plus i Odense d. 21. og 22. og d.23. november deltager vi i klima-journalistik-konferencen i København. Den kan du se mere om her: https://billetto.dk/e/hvordan-kan-medierne-daekke-klimakrisen-billetter-885539

Undervisere

Iben Maria Zeuthen

Radio- og podcast journalist, initiativtager til #Rydfladenforklimaet.

Jesper Theilgaard

Meteorolog og klimaforfatter.

Sebastian Mernild

Klimaprofessor og leder af climate Cluster på SDU.

Sebastian Mernild er en af verdens førende klimaforskere, og heldigvis også en skarp og dygtig formidler. Sebastian giver en fascinerende indsigt i klimaforandringer og deres konsekvenser. Med en imponerende baggrund inden for klimaforskning og glaciologi udforsker Sebastian klimaændringernes påvirkning på vores planet og fremtidsudsigterne, hvis udviklingen fortsætter.