Når vælgerne skal til stemmeurnerne, er klima et af de absolut vigtigste emner. Alligevel kæmper de fleste medier med at skaffe publikum til deres klimajournalistik. På kurset her lærer du af de allerbedste, hvad der virker, når klimahistorierne skal ligge i top. Du får en gennemgang af de konkrete tendenser inden for klima-dagsordenen og du kommer hjem med helt konkrete redskaber til at lykkes med din egen klimajournalistik.
Når du kommer hjem fra kurset vil du have:
- Et opdateret overblik over de vigtigste udviklinger og status i klimaforandringerne.
- Konkrete værktøjer til at udvikle din egen klimajournalistik på en måde, så den opfattes relevant og interessant for dit publikum.
- Et katalog af eksempler på klimajournalistik, du ved, virker blandt publikum.
- Et netværk af andre klimajournalister, du efterfølgende vil kunne sparre med.
- En plan, du kan gå i gang med, så snart du lander hjemme på redaktionen.
Dag 1: Hvad betyder klimaforandring?
Du vil blive klædt på til at forstå og navigere i de vigtigste klima-begreber og være i stand til at spotte faresignaler fx i forhold til greenwashing og lette politiker-svar.
Gennem en række eksempler og øvelser, vil du blive i stand til at sætte den nyeste klima-viden i konkret kontekst til din egen hverdag.
Efter frokost vil vi tage på virksomhedsbesøg hos Jysk Fynske Medier, hvor de hos Fyens Stiftstidende har oprettet en klima-redaktion, der delvist er betalt af et eksternt partnerskab, og som indgår i et større forskningsprojekt med fokus på at gøre klimajournalistikken mere populær og agendasættende.
Oplæg fra Sebastian Mernild + virksomhedsbesøg hos Fyens Stiftstidende.
Dag 2: Hvordan gør andre, der lykkes?
Du vil gennem oplæg og workshops fra og med kloge folk få et indblik i, hvad der sker, når kommunikationen og journalistikken rammer sit publikum, så det kan mærkes.
Dagen vil have fokus på, hvad vi kan lære af andre, der lykkes med deres klimajournalistik. Viden, erfaringer og konkrete eksempler vil blandt andet komme fra The Climate Explorer Program på Constructive Institute, Klimafolkemødet i Middelfart, der lykkes med at samle op mod 40.000 mennesker tre dage om året om klima-agendaen. Og så vil professor i Journalistik – med fokus på den konstruktive klimajournalistik, Morten Skovsgaard give et indblik i de nyeste findings fra forskningens verden i forhold til, hvad der virker og hvad der skræmmer folk væk, når vi taler om klima.
Dag 3: Hvordan skal jeg gøre?
Gennem oplæg og workshop med sparring fra DRs klimajournalist Signe Iversen og tidligere klimafellow på SDU, Gerd Maria May og en lang række gode, konkrete eksempler, vil du implementere din nye viden i en plan, du vil kunne sætte i gang så snart, du kommer tilbage på din redaktion.
Oplæg fra Signe Iversen + Gerd Maria May
Kursets tre dage byder på den nyeste forskning, viden og eksempler fra:
Klimajournalist, DR, Signe Iversen vil fortælle om DRs helt nye klima-satsning. Hvordan hun har kæmpet for at få klima på dagsordenen i DR, hvordan det er lykkedes, og hvordan hun har været med til at udvikle DRs nye klimasatsning.
Professor i klimaforandringer Sebastian Mernild byder ind med de vigtigste aktuelle tendenser i klimaforskningen. Derudover coacher Sebastian på kursusdeltagernes egne emner og historier.
Professor i journalistik Morten Skovsgaard kommer og forklarer de vigtigste tendenser fra forskningens viden om, hvad der virker i klimajournalistikken. Morten hjælper også med at dreje de konkrete vinkler fra deltagernes historier, så sandsynligheden for succes øges.
Gerd Maria May har netop afsluttet et forløb som fellow i klimajournalistik på SDU og arbejder i dag fuld tid med at udvikle og udbrede klimajournalistik og kommunikation, der virker. Hun vil blandt andet fortæller om det største danske forskningsforsøg, hun er i gang med, hvor forskellige klimajournalistiske formater bliver testet og udviklet i et samspil mellem praksis og forskning.
Gerd Maria May er desuden kursusleder.