Klimajournalistik, der fanger sit publikum

Startdato:
Udbyder:
Sted:
Kochsgade 31D, 5000 Odense
Dage:
3 dage
Pris:
7.000 kr. + moms | PU-støtte: 2.700 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 6 evalueringer)
Efterår 2024

Når vælgerne skal til stemmeurnerne, er klima et af de absolut vigtigste emner. Alligevel kæmper de fleste medier med at skaffe publikum til deres klimajournalistik. På kurset her lærer du af de allerbedste, hvad der virker, når klimahistorierne skal ligge i top. Du får en gennemgang af de konkrete tendenser inden for klima-dagsordenen og du kommer hjem med helt konkrete redskaber til at lykkes med din egen klimajournalistik.

Når du kommer hjem fra kurset vil du have:

  • Et opdateret overblik over de vigtigste udviklinger og status i klimaforandringerne.
  • Konkrete værktøjer til at udvikle din egen klimajournalistik på en måde, så den opfattes relevant og interessant for dit publikum.
  • Et katalog af eksempler på klimajournalistik, du ved, virker blandt publikum.
  • Et netværk af andre klimajournalister, du efterfølgende vil kunne sparre med.
  • En plan, du kan gå i gang med, så snart du lander hjemme på redaktionen.

Dag 1: Hvad betyder klimaforandring?

Du vil blive klædt på til at forstå og navigere i de vigtigste klima-begreber og være i stand til at spotte faresignaler fx i forhold til greenwashing og lette politiker-svar.

Gennem en række eksempler og øvelser, vil du blive i stand til at sætte den nyeste klima-viden i konkret kontekst til din egen hverdag.

Efter frokost vil vi tage på virksomhedsbesøg hos Jysk Fynske Medier, hvor de hos Fyens Stiftstidende har oprettet en klima-redaktion, der delvist er betalt af et eksternt partnerskab, og som indgår i et større forskningsprojekt med fokus på at gøre klimajournalistikken mere populær og agendasættende.

Oplæg fra Sebastian Mernild + virksomhedsbesøg hos Fyens Stiftstidende.

Dag 2: Hvordan gør andre, der lykkes?

Du vil gennem oplæg og workshops fra og med kloge folk få et indblik i, hvad der sker, når kommunikationen og journalistikken rammer sit publikum, så det kan mærkes.

Dagen vil have fokus på, hvad vi kan lære af andre, der lykkes med deres klimajournalistik. Viden, erfaringer og konkrete eksempler vil blandt andet komme fra The Climate Explorer Program på Constructive Institute, Klimafolkemødet i Middelfart, der lykkes med at samle op mod 40.000 mennesker tre dage om året om klima-agendaen. Og så vil professor i Journalistik – med fokus på den konstruktive klimajournalistik, Morten Skovsgaard give et indblik i de nyeste findings fra forskningens verden i forhold til, hvad der virker og hvad der skræmmer folk væk, når vi taler om klima.

Dag 3: Hvordan skal jeg gøre?

Gennem oplæg og workshop med sparring fra DRs klimajournalist Signe Iversen og tidligere klimafellow på SDU, Gerd Maria May og en lang række gode, konkrete eksempler, vil du implementere din nye viden i en plan, du vil kunne sætte i gang så snart, du kommer tilbage på din redaktion.

Oplæg fra Signe Iversen + Gerd Maria May

Kursets tre dage byder på den nyeste forskning, viden og eksempler fra:

Klimajournalist, DR, Signe Iversen vil fortælle om DRs helt nye klima-satsning. Hvordan hun har kæmpet for at få klima på dagsordenen i DR, hvordan det er lykkedes, og hvordan hun har været med til at udvikle DRs nye klimasatsning.

Professor i klimaforandringer Sebastian Mernild byder ind med de vigtigste aktuelle tendenser i klimaforskningen. Derudover coacher Sebastian på kursusdeltagernes egne emner og historier.

Professor i journalistik Morten Skovsgaard kommer og forklarer de vigtigste tendenser fra forskningens viden om, hvad der virker i klimajournalistikken. Morten hjælper også med at dreje de konkrete vinkler fra deltagernes historier, så sandsynligheden for succes øges.

Leder af Klimafolkemødet, Christa Boisen vil fortælle om, hvordan man på Klimafolkemødet, der sidste år tiltrak 34.000 deltagere, arbejder strategisk med at udvikle kommunikationen i form af oplæg, debatter, events mv, så de rammer flere og gør viden let at tilegne sig og overføre til handlemuligheder.

På kurset vil vi blive opdaterede på de nyeste erfaringer fra Climate change – fellows på Constructive Institute.

Gerd Maria May har netop afsluttet et forløb som fellow i klimajournalistik på SDU og arbejder i dag fuld tid med at udvikle og udbrede klimajournalistik og kommunikation, der virker. Hun vil blandt andet fortæller om det største danske forskningsforsøg, hun er i gang med, hvor forskellige klimajournalistiske formater bliver testet og udviklet i et samspil mellem praksis og forskning.

Gerd Maria May er desuden kursusleder.

 

Undervisere

Kursusleder – Gerd Maria May

Journalist, forfatter, stifter af Room of Solutions. Har mere end 20 års erfaring fra mediebranchen som journalist, vært, redaktør, digital udviklingschef, redaktionel udviklingschef, som underviser på SDU, efteruddannelser og som oplægsholder i ind og udland. 

Gerd Maria May har mere end ti års ledelseserfaring fra store og små medievirksomheder. Hun har både erfaring på strategisk niveau og med personaleledelse. Fokus har dog altid været på forandringsledelse.

Gerd Maria May har derudover en uddannelse i strategi, ledelse og innovation fra INSEAD.

Gerd arbejder i dag i egen virksomhed med at udvikle og udbrede det involverende og konstruktive mindset blandt andet gennem strategiarbejde med medier, som oplægsholder og underviser.

Gerd har skrevet undervisningsbogen om den involverende og konstruktive journalistik: “Fra tårn til torv. – Journalistens rolle i den involverende og konstruktive journalistik”

Sebastian Mernild

Klimaprofessor og leder af climate Cluster på SDU.

Sebastian Mernild er en af verdens førende klimaforskere, og heldigvis også en skarp og dygtig formidler. Sebastian giver en fascinerende indsigt i klimaforandringer og deres konsekvenser. Med en imponerende baggrund inden for klimaforskning og glaciologi udforsker Sebastian klimaændringernes påvirkning på vores planet og fremtidsudsigterne, hvis udviklingen fortsætter. 

Morten Skovsgaard

Professor i journalistik Mortens Skovsgaard fokuserer på, hvad der skal til for at gøre klimajournalistikken relevant for sit publikum. Hvilken type journalistik skal der til før den rammer sit publikum, klæder dem på med viden og gør dem i stand til at handle.

Signe Iversen

Signe Iversen er journalist på DR, hvor hun er i fuld sving med at udvikle en helt ny klima-program serie til DR. Signe fortæller om sin egen personlige kamp for at få lov til at lave klimajournalistik, og så fortæller hun om arbejdet bag den nye klima-serie på DR.