Lær at udvikle indhold til dine digitale platforme, og skab de arbejdsgange, der skal til for at levere på din indholdsplan. Få succes med indhold, der engagerer og er effektivt, og lær at skrive, så den digitale læser forstår dig. Med andre ord: Opgradér din organisations indhold, så det virker!
Sociale og digitale medier er i dag en infrastruktur for den brede, offentlige samtale. Så evnen til at lave indhold, der engagerer og spreder sig effektivt, er i høj kurs.
Kurset her fokuserer på det taktiske og praktiske i forhold til at lave indhold. Du lærer, hvor du finder relevant stof – og hvordan du samarbejder med dine kollegaer om at lave det til skarpt indhold.
Du lærer også at arbejde med en model for indholdskoncepter, der gør det muligt for dig og din organisation at skabe tydelige indholdsformater til sociale medier.
Forstå din modtager
På kurset arbejder du med at forstå, hvordan dit publikum modtager det, du udgiver. Du lærer at sætte din viden om modtagersituationen i spil med forskellige distributionstaktikker, der både involverer dit eget og andres indholdsøkosystem.
For at være relevant for din modtager er det også vigtigt, at du kan skrive målrettet til digitale platforme. På dette kursus kommer du både rundt om den teoretiske og praktiske del ved det arbejde.
Du får også indsigt i, hvordan du briefer på og evaluerer visuelt indhold – fx grafik og video – der bliver produceret af andre.
Kurset er en opgradering af både dine analytiske, taktiske og praktiske kompetencer i forhold til at være ansvarlig og udførende på din organisations indholdsarbejde.
På kurset lærer du at
udvikle indholdskoncepter til sociale og digitale medier
genkende effektivt og engagerende indhold
skrive tekster til sociale og digitale medier og forstå, hvordan tekster bliver læst og brugt online
forstå hvordan du effektivt distribuerer og målretter dit indhold til de mest almindelige platforme
kunne bestille, briefe på og evaluere fx grafik, video og live-produktion til brug på sociale medier
forstå og udvikle din organisations indholdsarbejdsgange, herunder det redaktionelle, det kreative og det tekniske.
Katrine Thielke er den ene af underviserne på Indhold på sociale medier. Hun fortæller her om kurset og viser modellen for indholdskoncepter, som er en del af kurset.
Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.
Du skal regne med en udgift på op til 1.000 kr. for faglitteratur til kurset.
Kurset er for kommunikatører, journalister og SoMe managers
Kurset er for dig, der har ansvar for at levere, organisere og kvalitetssikre indhold til digitale platforme – med særligt fokus på sociale medier.
Du er fx kommunikatør eller webansvarlig og leverer indhold både til sociale medier og hjemmesider.
Kurset er også for journalister, der leverer indhold i form af artikler, webtekster og opslag til sociale medier – eller som skriver indhold for en leder eller ledergruppe.
Det kan også være, du er social media manager og har ansvaret for hele din organisations indholdsproduktion til sociale medier.
Fokus på kurset er indhold til Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter og de niche-medier, der er relevante for dig og din organisation.
Sådan foregår undervisningen
Undervisningen udvikler både dine analytiske værktøjer og dit håndværk.
Du lærer at analysere og forstå, hvorfor noget indhold fungerer – og andet ikke gør.
Du skaber også indholdskoncepter, skriver tekster og redigerer andres SoMe-indhold.
Kurset bliver besøgt af dygtige gæster fra branchen, der giver deres bedste indholdstips videre til dig.
Det er et dynamisk kursus, hvor du ikke undgår at få hænderne på tastaturet – og udgiver dit onlineindhold.
For at få det fulde udbytte af kurset skal du have praktisk erfaring med at lave eller administrere onlineindhold og grundlæggende forståelse for de gængse sociale medier som LinkedIn, Facebook, Instagram og Twitter.
Gæsteundervisere
I løbet af kurset kommer der gæster fra branchen, der givere deres bedste indholdstips videre til dig.
Eksamen
Kurset afsluttes med aflevering af en skriftlig eksamensopgave, som bliver bedømt efter 7-trinsskalaen med intern censur.
Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:
- en journalistisk grunduddannelse eller en anden relevant videregående uddannelse
- 2 års erhvervserfaring inden for journalistik eller kommunikation
- praktisk erfaring med at lave eller administrere onlineindhold
- grundlæggende forståelse for de gængse sociale medier som LinkedIn, Facebook, Instagram og Twitter.
Opfylder du ikke adgangskravene?
Sådan søger du om dispensation
I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for framelding
Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?
Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside