Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2400 København NV
Dage:
4 dage
Pris:
18.300 kr. + moms | PU-støtte: 5.200 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 448 evalueringer)
Efterår 2023

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

 

Bæredygtighed og samfundsansvar har en central plads i alle virksomheders forretnings- og kommunikationsstrategi. Det er nødvendigt og vigtigt. Flere og flere forbrugere har fået fokus på bæredygtighed, også når de vælger brand – og derfor er det naturligt, at de går efter virksomheder og produkter, som har et klart formål og en troværdig bæredygtighedskommunikation.

Bæredygtighed og ansvarlighed er derfor hot topic og burde være det nemmeste at kommunikere og markedsføre. Men det er et mineret område fyldt med faldgruber – og selv garvede kommunikatører og marketingfolk kan komme til kort.

Fluffy termer og halvhjertet handling giver hurtigt bagslag. Det har flere virksomheder allerede mærket. Både hos kunder og Forbrugerombudsmanden er der øget fokus på om brand og produkt har en troværdig grøn markedsføring – og ikke mindst på det modsatte: Greenwashing.

Så hvordan skaber du den rette bæredygtige fortælling om din organisation? Og hvordan får du den formidlet troværdigt til kunder, medarbejdere og omverden uden at falde i greenwashing-fælden?

Bæredygtighed, samfundsansvar og grøn omstilling er en del af det at drive virksomhed i dag. Dels er der kommet lovgivning på området, som virksomheder skal forholde sig til, dels er det udslagsgivende for, hvor kunderne vælger at handle – og endelig er det et fælles samfundsansvar at sætte fokus på vores planets velvære.

Bæredygtighedskommunikation er en ny disciplin. Det kræver et indgående kendskab til alle virksomhedens aktiviteter at kunne skabe en engagerende og transparent bæredygtighedsfortælling.

Men hvordan gør du?

På dette kursus får du indsigt i forbrugere og bæredygtighed, hvorfor det er så vigtigt at være transparent og troværdig som virksomhed og dos and don’ts, når du kommunikerer om bæredygtighed.

Du får en grundlæggende forståelse for, hvad det vil sige at være en bæredygtig og ansvarlig virksomhed. For har du den forståelse, kan du også se din virksomhed i et nyt lys – trykke topledelsen på maven, og sikre at der er belæg for at skrive om de grønne tiltag. På den måde kan du bidrage til, at I undgår at havne i en kedelig situation med anklager om greenwashing, tab af troværdighed og kunder der vender jer ryggen.

Emner vi arbejder med på kurset

Troværdig Kommunikation

Hvordan du kommunikerer om jeres bæredygtige forretning på en troværdig måde, som styrker dit brand og hjælper med at øge loyaliteten ift. kunder og samarbejdspartnere – uden greenwashing.

Bæredygtighedsfortællingen

Hvad er jeres ”reason to be”, og hvordan får I omsat det til en relevant og engagerende bæredygtighedsfortælling, der skaber en tydelig stemme for jeres virksomhed og organisation?

Forretningsudvikling

Hvordan kan du som kommunikatør understøtte den bæredygtige forretnings- og procesudvikling i organisationen.

Partnerskaber

Inspiration til, hvordan du kan bidrage til at udvikle jeres interne og eksterne organisation, kunder og partnere, så I sammen kan bidrage til den bæredygtige transformation.

Det lærer du

På kurset får du løsninger på de udfordringer, der er, når du kommunikerer om bæredygtighed. For langt de fleste er det stadig et nyt felt at navigere i, som kræver nye metoder.

Det betyder også, at nogle af de klassiske kommunikations- og brandinggreb må fornyes. Til gengæld giver det helt nye muligheder for at engagere dine modtagere i virksomhedens bæredygtighedsfortælling.

Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz giver dig redskaberne og indsigterne til at blive stærk i bæredygtighedskommunikation.

I løbet af kurset møder du gæsteundervisere, der har erfaring med forbrugertendenser. Du møder også pionervirksomheder med praktisk erfaring i at skabe en autentisk og transparent bæredygtighedsfortælling.

I løbet af kursets 4 dage møder du blandt andre:

  • Flemming Møldrup, partner og strategisk rådgiver inden for bæredygtighedskommunikation og branding i forandringsbureauet Märk samt kendt fra ‘Kender du typen’ på DR.
  • Nicoline Olesen, parter og strategisk rådgiver inden for ansvarlighed, bæredygtighed og branding i forandringsbureauet Märk.
  • Simon Elsborg Nygaard, Ph.d. i bæredygtighedspsykologi og selvstændig bæredygtighedspsykolog.
  • Pionerer fra virksomheder, der bruger deres forretning og kommunikation til at skabe forandring.

Vi arbejder praktisk og hands-on med bæredygtighedskommunikation, og du får mulighed for at arbejde med din egen organisation som case.

Dit udbytte af kurset:

  • Viden om og indføring i forbrugertendenser. Hvad indebærer det at kommunikere om bæredygtighed og ansvarlighed?
  • En forståelse af, hvad en bæredygtig og ansvarlig virksomhed er.
  • Märks 7 principper for autentisk og stærk bæredygtighedskommunikation, der skaber relevans, engagement og handling omkring bæredygtighedsstrategien.
  • Indblik i, hvordan du skaber en samlet fortælling om bæredygtighed, som alle i organisationen forstår, og som bidrager til at styrke brandet.
  • Vægtige argumenter til at overbevise både din ledelse og dine kollegaer om vigtigheden af at gøre, hvad man siger – og at sige, hvad man gør.   
  • Mulighed for at møde pionerer på området, der deler, hvad det har betydet at have en autentisk bæredygtighedsfortælling og hvordan de bruger den til at engagere kunder, medarbejdere og andre interessenter.

På kurset udvikler du desuden en relevant bæredygtighedsfortælling for din virksomhed. Gennem forløbet arbejder du med konkrete udfordringer og mål for bæredygtighedskommunikationen i din egen organisation.

Kurset er for dig

Du arbejder med CSR, kommunikation, markedsføring, branding eller kundeinvolvering.

Sådan foregår undervisningen

Kurset bliver afviklet i moduler á 2 x 2 dage, hvor hvert modul består af en vidensdag og en praktisk dag.

Kursusforløbet er meget praksisnært og inddrager både problemstillinger fra din egen virkelighed og inspiration fra nationale og internationale virksomheder.

Kurset er for dig

Du arbejder med CSR, kommunikation, markedsføring, branding eller kundeinvolvering.

Sådan foregår undervisningen

Kurset bliver afviklet i moduler á 2 x 2 dage, hvor hvert modul består af en vidensdag og en praktisk dag.

Kursusforløbet er meget praksisnært og inddrager både problemstillinger fra din egen virkelighed og inspiration fra nationale og internationale virksomheder. 

Det indgår i prisen

Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Bemærk: I det trykte kursuskatalog fra Mediernes Efteruddannelse er prisen for dette kursus angivet som 16.300 kr. Det er en fejl. Kurset koster 18.300 kr. Vi beklager misinformationen.

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for framelding

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?
Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

Undervisere

Mette Gert Boldt

Uddannet journalist med +15 års erfaring fra en lang række redaktør- og chefstillinger på dagblade og magasiner. Arbejder nu i forandringsbureauet Märk med bæredygtighedskommunikation og PR. Mette er særligt optaget af, hvordan kommunikation og journalistik kan skabe handling og forandring i samfundet – og ikke mindst give den grønne omstilling et gevaldigt skub fremad. 

Line Schmeltz

Ansat som docent på DMJX og arbejder i sin forskning med et strategisk perspektiv på CSR og organisatoriske identitetsprocesser med særligt fokus på den interne og eksterne del af CSR-kommunikation. Hun har stor undervisningserfaring fra forskellige uddannelsesinstitutioner, hvor hun har undervist i en lang række fag inden for strategisk virksomhedskommunikation – herunder organisationskommunikation, forbrugeradfærd, CSR og Public Relations.  
 

Mere om dette kursus