Flere og flere virksomheder arrangerer interne efteruddannelseskurser under Pressens Uddannelsesfond og opgraderer dermed hele redaktionen samtidig. Den opskrift får ros af både ansatte, eksperter og redaktører.
Har du været på efteruddannelse og er tændt på at gøre nye ting, kan det være som at ramme en mur, når du er tilbage i hverdagen på redaktionen. Og der kommer ikke altid den store fornyelse ud af det. Derfor vælger nogle virksomheder at efteruddanne hele redaktionen på et internt kursus under Pressens Uddannelsesfond.
Og det kan være en fordel: “Når man er sammen med alle sine kolleger, bliver det nemmere at aftale og forhandle og undre sig over, hvordan vi skal gøre det her hos os. Man får skabt en kultur omkring det nye, og alle taler det samme sprog, så vi forstår hinanden på tværs af arbejdsopgaver,” forklarer Bent Gringer, der er chefkonsulent hos Kompetencesekretariatet.
Han anbefaler metoden, fordi det også sender et signal fra ledelsen: “Det er et stort signal – nu er det alvor! Men det er ikke kun værdibaseret. Ved at afvikle et kursus internt for hele virksomheden, får du også alle dem med, som normalt ikke vælger at efteruddanne sig.”
Ekstra Bladet har netop afviklet et digitalt kursus for samtlige medarbejdere – og det har været en succes.
Brugbar viden fra første dag
“Vi gider ikke at snakke om, at vi skal være digital first – vi skal være det! De kompetencer, vi har tillært os, handler mest om at lave digital research. Der er så mange informationer på nettet, som vi skal navigere i. Vi har lært en ny måde, når vi researcher og bruger data. Det giver også et fælles sprog, så alle forstår, hvad de digitale frontrunnere taler om. Hvis ikke man bruger det i sin hverdag, så glemmer man det hurtigt, men det smukke i vores tilfælde er, at vi kan bruge det med det samme,” forklarer Ole Sloth, adm. redaktør på Ekstra Bladet.
Ideen kom, da flere ansatte søgte om at komme på samme kursus – det satte tanker i gang hos ledelsen, fortæller tillidsrepræsentant Anders Stoffer: “Der var 10-12 stykker, der søgte et digitalkursus i New York, og det peger på, at vi mangler læring på det digitale område. Det kan naturligvis være sjovere og mere inspirerende at lære nyt i New York eller Amsterdam, men fordelen ved at holde kurset internt er, at vi bruger hinanden til sparring og får en fælles forståelse.”
Det siger deltagerne
Bonnie Mia Jacobsen, korrekturlæser: Nye, uundværlige redskaber
“Den største fordel er naturligvis, at vi alle får lige muligheder for at øge vores kompetencer digitalt, hvad enten man er skrivende, redigerende, korrekturlæser eller layouter. Vi får uundværlige redskaber til at bruge nettet på en helt anden måde, end vi er vant til.”
Jan Kjeldtoft, sportsjournalist: Vi lærer af hinanden
“Den største fordel ved det interne kursus er, at alt indhold let kan relateres til den specifikke arbejdsplads’ tumlen rundt på diverse platforme. Der er samtidig den sidegevinst, at man som deltager får større indblik i, hvad grafikeren, billedredaktøren, korrektricen og journalister fra andre redaktioner har af behov, rutiner, spørgsmål, som man også kan lære af.”
Lars Sejr, journalist: Stærkt sammenhold
“Jeg på kursus med 4-6 forskellige redaktioner, og her var den største fordel det sociale. Man hygger sig og lærer med andre end sine nærmeste kolleger, og det giver et stærkere sammenhold på tværs af redaktionerne. Samtidig får man et bedre indblik i, hvordan andre redaktioner arbejder og tænker.”