Når langt er godt

Pressens Uddannelsesfond afholdt en konference om lange tekster d. 28. september 2017 i samarbejde med Danske Journalistforbund og Danske medier. Vi havde fået fløjet de to erfarne skribenter fra Sarah Stillman fra The New Yorker og Matt Taibbi fra Rolling Stones Magazine til København, for at de kunne dele deres erfaringer med danske skribenter. Og havde samlet et panel af danske redaktører, der kiggende nærmer på de lange fortællingers fremtid i Danmark.

Se først de gode skriveråd fra konferencen i denne video:

Læs også artikel fra paneldebat:

Lange artikler giver flere abonnenter end klassiske nyheder

9 ud af 10 nye abonnenter hos Kristeligt Dagblad kommer fra lange artikler på hjemmesiden. Det var en af de glade nyheder fra paneldebatten på PU-konferencen ”Når langt er godt – om lange tekster i skrevne medier”.

Fremtiden for lange artikler i danske medier ser ganske lys ud. Det var hovedkonklusionen efter paneldebatten med repræsentanter fra tre meget forskellige medier i den trykte del af mediebranchen.

Lange tekster virker
Som repræsentant fra de klassiske nyhedsaviser stod ansvarshavende chefredaktør og adm. direktør på Kristeligt Fagblad, Erik Bjerager, for dagens mest positive udsagn.

– Vi kan se i vores målinger at ni ud af ti nye abonnenter på avisen kommer fra en longread, som de har læst på nettet.

Bjerager fremhævede især en longread om en mand, der tog til Schweiz for at foretage et assisteret selvmord. Den artikel blev versioneret i flere omgange til avis og hjemmeside. For der skal mere til for at fastholde læserne på nettet, konkluderede Erik Bjerager.

Se dig selv
Journalistforbundets næstformand Tine Johansen var interviewer og spurgte redaktør på Berlingske Medias børneavis Kids’ News, Jonas Stenbæk Christoffersen, om hvad der skulle til at få hans unge læsere til at læse de lange tekster, og svaret var klart.

– De skal kunne se sig selv! De historier, der virker bedst hos os, er hvor de unge selv er med i historien, og hvor vi har taget deres briller på.
Desuden skal man som skrivende skære det overflødige væk.

Mange veje ind
Jonas Højlund fra Fagbladet 3f, der også satser på lange fortællinger – især på nettet – havde dette råd med til konferencen.

– Der skal være mange indgange til fortællingen, når man som os har knap så gode læsere. Vi plejer at sige, at man skal kunne bladre ned af siden og forstå historien gennem mellemrubrikker, billeder, grafik og videoklip, uden at have læst en linje.