Storytelling i New York

Startdato:
Udbyder:
Sted:
New York
Dage:
7 dage
Pris:
37.000 kr. | PU-støtte: 9.100 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 37 evalueringer)
Efterår 2023

Tag med Sara Maria Glanowski og Anne Kirstine Hermann til New York og lær storytelling af de to forfattere samt en stjernerække af USA’s bedste historiefortællere. Vi besøger fyrtårne som The New York Times og giver dig de greb, både skribenter, podcastere og kommunikatører kan bruge til at skabe gribende fortællinger.

Fortællekunst – eller storytelling – er vigtigere end nogensinde i journalistikken. Uanset om du arbejder med korte eller lange formater. Medieforskere fremhæver, at netop den oplevelse, som den litterære journalistik giver, kan fastholde brugere, få nye til at tegne abonnement og gøre betalingsjournalistikken konkurrencedygtig. Med de to danske journalister og forfattere Sara Maria Glanowski og Anne Kirstine Hermann i hånden møder du nogle af USA’s mest erfarne og inspirerende stjernefortællere. Kurset giver dig en intens uge i New York med et tæt program, der blander workshops, gæsteoplæg og virksomhedsbesøg på ikoniske og innovative medier inden for storytelling. Sammen med prisvindende podcastere, dokumentarister og skribenter ved The New Yorker, Radiolab og The Daily dykker vi ned i alle faser af den fortællende journalistik – fra den første spæde idé til færdigt produkt. 

Du møder en række stjernefortællere og ikoniske institutioner. Blandt andre:

  • The New York Times, der i sin daglige podcast The Daily har genskabt nyhedsgenren og på kort tid opnået kultstatus ved at forvandle det daglige nyhedsflow til fængslende historiefortælling. Med The Daily, der er en af de allermest populære podcasts i verden, har The New York Times formået at skabe et bæredygtigt koncept, som medier over hele verden forsøger at kopiere. Vi møder producer på The Daily Clare Toeniskoetter, som dissekerer, hvordan holdet bag programmet hver dag forvandler avisens nyhedsartikler til fascinerende lydfortællinger, og hvordan du kan arbejde med storytelling i formater med kort deadline.
  • Det ikoniske program og podcast ‘This American Life’, mastodonten i det amerikanske podcastunivsers, der gennem tre årtier har udviklet og forfinet en effektiv og overlegen måde at fortælle sjove, underlige, afslørende, nogle gange triste og altid overraskende historier om helt almindelige amerikanere. Programmet, der produceres af National Public Radio (NPR), er en af de mest downloadede podcasts i verden og har vundet alle de største radiopriser, der findes, heriblandt otte Peabody Awards, to George Polk Awards, en Edward R. Murrow Award samt Pulitzer-prisen. Programmet og folkene bag har desuden dannet skole for, hvordan man skaber fascinerende fortællinger i lyd, og de vil kortlægge de byggesten og fortællekneb, der gør deres historier så fængende. Vi møder producer Chris Benderev, som foruden sin erfaring på This American Life har 12 års erfaring med at lave narrative podcasts for NPR. Han har blandt andet skabt serien ‘Embedded’, som følger de ansatte på en lokalavis i Maryland, efter at de var mål for et masseskyderi i 2018.  Serien modtog en Edward R. Murrow Award i 2022.
  • Jessica Bruder, der underviser i fortællende journalistik på Columbia Journalism School og dækker subkulturer og sociale emner for blandt andre The New York Times Magazine, The Washington Post og Harper’s Magazine. Hun er kvinden bag den journalistiske bog ‘Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century’, hvor hun gennem mange måneder hen over flere år boede i en varevogn og rejste 25.000 kilometer for at dokumentere de omrejsende amerikanere, der har opgivet håbet om at få sig et fast hjem og et fast arbejde og i stedet rejser rundt som nomader og forsøger at skabe en plads til sig selv i USA’s usikre økonomi. Hendes bog blev ikke alene en New York Times-bestseller og modtog en lang række priser, den blev også filmatiseret til Hollywood-filmen ‘Nomadland’, der modtog en Oscar. Lige nu arbejder hun på et nyt bogprojekt om det undergrundsnetværk af abortaktivister, der mobiliserede, da Højesteret omstødte Roe v. Wade. Bruder vil i sit oplæg dykke ned i, hvordan man arbejder med karakterer, svært tilgængelige miljøer og dramaturgi i lange formater.
  • Mario R. Garcia, der underviser i Multimedia Design & Storytelling på den toneangivende Columbia Journalism School, der blev grundlagt i 1912 af Joseph Pulitzer og hvert år lægger hus til uddelingen af de fineste priser i amerikansk journalistik: Pulitzer-priserne. Desuden har  han konsulentvirksomheden Garcia Media, der har været med til at redesigne og gentænke mere end 700 publikationer i 120 lande, heriblandt The Wall Street Journal og The Washington Post. Garcia har skrevet 14 bøger, hans seneste er trilogien ‘Story‘ om fortællende journalistik designet til mobiltelefonen. Mario Garcia vil fortælle om mobile & multiplatform storytelling  og dissekere den digitale fortællings forskellige tempi og rytmer.
  • Sam Wolson, Emmy-vindende journalist, som står bag en række interaktive VR-dokumentarer for National Geographic, The New York Times og The New Yorker. Han er bannerfører, når det gælder nye måder at fortælle journalistiske historier på. Det har han blandt andet vist i sin prisbelønnede VR-dokumentarfilm ‘Reeducated‘ fra 2021, som han lavede i samarbejde med The New Yorker. Filmen tager publikum med ind i Kinas ‘genopdragelsesinstitutioner’, der tvinger etniske og religiøse minoriteter til at assimilere sig. Wolson fortæller om, hvordan fremtidens storytelling ser ud, og giver tips til, hvordan du tænker VR ind i dit næste projekt.
  • Narratively, en digital platform, der har specialiseret sig i fortællende journalistik på skrift, lyd og video, og også arbejder med storytelling for brands og virksomheder. Vi møder Brendan Spiegel, der er medstifter og Editorial Director og giver indblik i, hvordan han som redaktør perfektionerer sine skribenters historier. Han fortæller om de typiske fodfejl, man laver som storyteller, og hvilke råd han giver sine skibenter. Og så afslører han, hvordan Narratively er lykkedes med at skabe et medie, der udelukkende lever af fortællende journalistik.

I vores hands-on workshop arbejder vi med:

    • Fortællingens hjørnesten
      Amerikanerne mestrer den fortællende journalistik som ingen andre. Vi dykker ned i de mest ikoniske tekster og dissekerer deres fortællende greb. Vi øver os i ‘reverse-engineering’: At afkode hvilke byggesten, de bedste fortællinger rummer, hvilket researcharbejde de bygger på, og hvilke litterære kneb, de bruger.
    • Karakteropbygning
      Karakterer bærer historien frem og får læserne til at hænge på. Men hvordan finder du din hovedkarakter? Hvad skal en god karakter indeholde? Hvordan finder du frem til din karakters mål og mission? Hvad har din karakter på spil? Og hvilken udvikling og vendepunkter gennemgår din karakter i løbet af din fortælling? Sara Maria Glanowski fortæller om sine praktiske erfaringer med at komme helt ind under huden på de kvindelige verdensmestre i den legendariske bokseklub Gleason’s Gym i New York, og viser hvordan hun i sin bog ‘Skyggebokser’ fremskriver tredimensionelle karakterer, som kryber ind under huden på læserne. Anne Kirstine Hermann dykker ned i, hvordan hun i ‘Imperiets børn’ vækker afdøde karakterer til live gennem skriftlige kilder, fotografier og arkivdokumenter. Vi øver os i at identificere potentielle hovedkarakterer i din historie, analyserer deres mål og missioner, og finder de modstandspunkter, der giver dramatisk stof. Vi diskutere desuden, hvordan du dokumenterer de nødvendige elementer i din research.
    • Scener
      Vi dykker ned i et af de vigtigste elementer i fortællende journalistik – scenen – og gennemgår, hvad en scene egentlig er, hvad den indeholder, hvilken research den kræver, og hvordan du tænker scener ind i din idéudvikling, din research og dit produkt. Vi bruger eksempler fra de amerikanske mestrer, og viser hvordan vi i vores eget arbejde opbygger scener med plot, detaljer og dialog. Sara Maria Glanowski fortæller om, hvordan du på baggrund af observation, reportage og interviews får din scene til at leve. Anne Kirstine Hermann viser, hvordan skriftlige kilder og digitale arkiver kan give dig information til at forvandle historiske situationer til fængende scener. Herefter analyserer vi din historie og øver os i at identificere de scener, der er afgørende for at gøre den til et fortællende mesterværk. Vi diskuterer, hvordan du griber scenerne an i din research, og hvordan du indsamler og orkestrerer dine informationer, så de sætter gang i en film for læserens eller lytterens indre øje.
    • Immersion journalism
      Vi diskuterer, hvordan du kan bruge immersion-metoder, som Jessica Bruder og andre stjernefortællere benytter, i din fortælling. Og vi hjælper dig med at finde historiens centrale steder, analyserer, hvordan du får adgang til at rapportere derfra, og med hvilke metoder, du kan gøre det med. Anne Kirstine Hermann underviser på baggrund af sin ph.d.-afhandling i de værktøjer, du kan bruge til at komme ind i lukkede eller opsigtsvækkende miljøer og fremmede kulturer, hvordan du navigerer mellem indlevelse og armslængde, og hvilke særlige hensyn det kræver som journalist. Sara Maria Glanowski fortæller om sine praktiske erfaringer med at følge både USA’s Black Lives Matter-bevægelse og den ultravoldelige White Power-bevægelse på allertætteste hold. Hun dykker ned i sit arbejde med reportage-disciplinen ‘the fine art of hanging out’ og giver eksempler på, hvordan du kan bruge immersion i både længere og kortere formater.
    • Dramaturgi og narration
      I kursets sidste workshop zoomer vi ud og ser på, hvordan du får styr på fortællingen og strukturerer et fortællende projekt igennem dets forskellige faser. Vi giver dig ideer og værktøjer til, hvordan du griber de mange delopgaver an og holder styr på din research og din dramaturgi. Sara Maria Glanowski giver indblik i sit arbejde med story-modellen, og hvordan du kan arbejde med plot, vendepunkter og struktur i tre akter. Anne Kirstine Hermann fortæller om sit arbejde med berettermodellen og vignetter og gennemgår de praktiske værktøjer, du kan arbejde med undervejs i processen. Vi øver os i at arbejde med storytellingens mest simple men centrale værktøj: tidslinjen — og viser dig, hvordan du via den kan holde styr på dokumentation og research.

Vi tager forbehold for eventuelle ændringer i programmet.

Forberedelse:

  • I god tid før afrejse til New York modtager du et elektronisk kompendium med de eksempler på fortællende tekster og podcasts, vi skal arbejde med i vores workshops, eksempler på fortællinger fra vores gæsteundervisere samt udvalgte tekster, der på ypperste vis præsenterer forskellige storytelling-teknikker.
  • På kurset beder vi dig medbringe en idé til en fortælling, du kunne tænke dig at lave, eller en fortælling du gerne vil forbedre. Det kan både være et større projekt eller en mindre opgave, du kan løfte gennem storytelling. På baggrund af din konkrete idé eller opgave laver vi en række øvelser i vores workshops, så du selv kan prøve kræfter med de værktøjer, både vi og de amerikanske stjernefortællere introducerer dig for. Hvis du er i tvivl om, hvilken opgave eller idé, der vil være bedst at arbejde med, kan du kontakte os før kursets start og få sparring om, hvordan du vælger en idé eller et eksempel fra dit arbejde og får mest ud af kurset.
  • Sørg for at have alle de vaccinestik, du er berettiget til. Ellers kan vi ikke garantere, at du kan komme med på alle virksomhedsbesøg.
  • Søg ESTA i god tid før afrejse. Kurset lægger ikke op til, at du skal bedrive egentlig journalistik, mens du er i New York, så ESTA er nok for at deltage i kurset. Vil du derimod bedrive journalistik på egen hånd, mens du er i USA, skal du søge journalistvisum.

Praktisk:

Vi flyer direkte med SAS fra Kastrup til JFK t/r.

Afrejse fra CPH: Søndag kl. 19.20.
Ankomst til JFK: Søndag kl. 22.00 lokal tid.
Afrejse fra JFK: Fredag kl. 23.55 lokal tid.
Ankomst til CPH: Lørdag kl. 13.45.

Lufthavnstransport med privat bus til og fra JFK er inkluderet.

Undervisere

Sara Maria Glanowski

Sara Maria Glanowski er selvstændig journalist med base i New York. Hun skriver for Weekendavisen og en lang række magasiner og er desuden forfatter til den anmelderroste bog ‘Skyggebokser’, som i 2019 var nomineret til Kristian Dahls Mindelegat, og som Politiken kaldte “en helt igennem imponerende bedrift”, mens Weekendavisen udråbte den til “noget af det bedste fortællende journalistik længe”. Hun har modtaget adskillige både danske og internationale priser for sin journalistik og har en mastergrad i amerikansk politik og journalistik fra Columbia Journalism School, hvor hun dimitterede i 2013 med speciale i fortællende journalistik. Hun har tidligere lavet dokumentarprogrammer på DR, været vært på TV2 og var fastansat på Politiken, indtil hun besluttede sig for at blive i New York, ringede hjem for at sige sit gode job op og begyndte at arbejde som freelancejournalist for amerikanske og internationale medier, blandt andre The Atlantic, Al Jazeera, Vice, Mic og Narratively. Siden har hun gennem flere år fulgt og trænet med de hårdtslående kvindelige verdensmestre i den berømte bokseklub Gleason’s Gym for at skildre et af kønskampens mest brutale ringhjørner. Hun har brugt hundredvis af timer på gaden med unge sorte teenagedrenge, betjente og såkaldte cop watchers i Bronx og Brooklyn for at skildre politivold i New Yorks sorte og latinamerikanske kvarterer, før Black Lives Matter-bevægelsen blev født. Og gennem flere år har hun fulgt Amerikas ultravoldelige White Power-bevægelse på allertætteste hold. Sara gæsteunderviser desuden ofte i fortællende journalistik og har blandt andet holdt oplæg for Generalkonsulatet i New York, Politiskolen, Syddansk Universitet, Roskilde Universitet, DMJX, Kaas & Mulvad, DJØF, KIOL Executive, Københavns Hovedbibliotek, Journalistforbundet samt Foreningen for Nordisk Nonfiktion.

Anne Kirstine Hermann

Anne Kirstine Hermann har boet i New York on-and-off siden 2010, senest da hun var gæsteforsker på New York University’s Arthur L. Carter Journalism Institute. Hun er journalist, antropolog og forfatter til bogen ‘Imperiets børn’, der udkom på Lindhardt og Ringhof i 2021, og under stor pressebevågenhed afslørede, hvordan Danmark i 1950’erne førte både FN og Grønland bag lyset for at beholde sin sidste koloni. Bogen blev nomineret til Henrik Dahls Mindelegat 2022 og modtog prisen Årets historiske bog 2021. Hun har skrevet for en række danske dagblade samt britiske Wallpaper, tyske Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung og svenske Dagens Nyheter, og arbejder i dag på Danmarks Radios P1 ved siden af sin forfattergerning. Desuden har hun bidraget til de journalistiske lærebøger ‘Den undersøgende journalistiks metoder’ (2021) og ‘Hvad laver JEG her’ (2022) og udgivet ph.d.-afhandlingen ‘Ethnographic Journalism’ (2015) samt en række artikler om fortællende journalistik i internationale tidsskrifter. Anne var fra 2012-2022 fast underviser i journalistik på henholdvis Syddansk Universitet og Roskilde Universitet. Desuden har hun gæsteundervist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Københavns Universitet, Grønlands Universitet, i Foreningen for Nordisk Nonfiktion, gennem Mediernes Efteruddannelse og på Journalistforbundets Fagfestival. I 2018 modtog hun det første Kim Wall Memorial Grant.

Mere om dette kursus