Spin og professionel politisk kommunikation

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2400 København NV
Dage:
4 dage
Pris:
16.050 kr. | PU-støtte: 5.200 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 479 evalueringer)
Efterår 2023

Du lærer at sætte en stærk dagsorden i medierne og navigere i politiske diskurser. Efter kurset kan du udtænke målrettede kommunikationsstrategier og rådgive om public affairs.

 

Lær at navigere i politisk kommunikation
Politisk kommunikation har til hensigt at få modtagerne til at handle eller tænke på en bestemt måde.

Men hvad er spin, og hvordan arbejder du sagligt med strategier og virkemidler?

På kurset får du viden og værktøjer til at arbejde med politisk kommunikation og navigere på og mellem det strategiske og det tekstlige niveau.

Kursets emner er blandt andet

  • politisk branding
  • strategimodeller
  • spin, storytelling og diskurs
  • netværkskampagner og sociale medier
  • politisk kommunikation i partier
  • public affairs
  • issues management.

På dette kursus lærer du at

  • udvikle en strategi for stakeholderrelationer og pleje af samme
  • rådgive om prioriteringer i det organisatoriske kommunikationsarbejde
  • udvikle en strategi for politisk branding og opbygning af identitet
  • arbejde helhedsorienteret med politisk kommunikation
  • tilrettelægge en public affairs-indsats
  • udvikle en strategi for at sætte en offentlig dagsorden i medierne
  • vurdere en given public affairs-udfordring og dens handlemuligheder
  • identificere spin og navigere i politiske diskurser.

Kurset er for dig
Kurset er særligt udviklet til dig, der vil dygtiggøre dig i forhold at arbejde strategisk og reflekteret med politisk kommunikation.

Du arbejder eksempelvis som projektleder, journalist, taleskriver, kommunikatør, sagsbehandler, bestyrelsesmedlem, leder eller mellemleder.

Sådan foregår undervisningen
Undervisningen veksler mellem oplæg, diskussioner i små grupper eller i plenum og gruppeøvelser.

Du forventes at arbejde med et kommunikationsstrategisk projekt enten fra din egen arbejdsplads eller efter eget valg – typisk af politisk art. Projektet danner grundlag for din eksamensopgave.

Eksamen
Kurset afsluttes med aflevering af en skriftlig eksamensopgave som bliver bedømt efter 7- trinsskalaen med intern censur.

Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Du skal regne med en udgift på op til 1.000 kr. for faglitteratur til kurset.

Niveau og omfang
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau og vægter 5 ECTS

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud. 
Læs mere om regler for framelding.

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?
Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

 

Undervisere

Jesper Claus Larsen

Jesper har i 25 år beskæftiget sig med befolkningsundersøgelser, vælgeradfærd, politisk kommunikation og kampagne samt interessevaretagelse.

Han var fra 2007 til 2016 analysechef for Socialdemokratiet på Christiansborg og har igennem årene haft ledende stillinger i Post Danmark, Advice og Primetime. I dag er han uafhængig rådgiver med speciale i befolknings- og vælgeranalyse og ejer af virksomheden electica.

Han har i en årrække været fast tilknyttet Journalisthøjskolen, Syddansk Universitet og Aalborg Universitet, hvor han underviser i politisk kommunikation og analysemetoder.

Jesper er vært på den politiske podcast ”Pollster – en faktabaseret podcast om politik” og er en ofte anvendt vælgerekspert i medierne.

Martin Vith Ankerstjerne

Martin har over 25 års erfaring fra krydsfeltet mellem politik, medier og kommunikation. Han er stifter og direktør i kommunikationsbureauet Decisions, hvor han rådgiver større internationale og nationale kunder inden for strategi, interessevaretagelse, krisehåndtering og omdømme. Han har tidligere været direktør og partner i kommunikationsbureauet Advice gennem ti år. Han er uddannet cand.polit. med en master i professionel kommunikation.

Rasmus Jønsson

Rasmus arbejder som særlig rådgiver for miljøminister Magnus Heunicke og er uddannet Cand.comm. Han har i en årrække arbejdet med politisk rådgivning, kommunikation og interessevaretagelse. Derudover har han undervist i politisk kommunikation, samt skrevet et par bøger om emnet. 

Ann Merrit Rikke Nielsen

Ann Merrit Rikke Nielsen er Ph.d.-stipendiat på Københavns Universitet og cand.mag. i dansk og historie. Ann Merrit Nielsen har arbejdet med strategianalyse og rådgivning på bl.a. NEXTWORK A/S og underviser desuden i strategisk kommunikation og diskursanalyse på Københavns Universitet.

Ann Merrit Nielsen har også udført diverse kommunikationsopgaver i egen kommunikationsvirksomhed Merrit Consulting. Arbejder til dagligt med bl.a. sprog og magt, med tillid i professionel kommunikation og med kommunikationsmåling. Ann Merrit Nielsen er medlem af forskningscenteret Centre for Interaction Research and Communication Design (CIRCD).