Nye medietendenser i USA: Produktudvikling 2024

Startdato:
Udbyder:
Sted:
The Kitano New York, 66 Park Avenue, East 38th St, New York
Dage:
8 dage
Pris:
35.000 kr. | PU-støtte: 10.000 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 503 evalueringer)
Forår 2024

Kun 1 plads tilbage! 5000 kr. i rabat, som fratrækkes på fakturaen. Det vil sige, at prisen er 30.000 kr.


Tag med til USA – tag på opdagelsesrejse og oplev, hvordan den amerikanske medieverden udvikler sig for at tilpasse sig en ny virkelighed.

I løbet af en travl uge skal vi sammen se på nye medieformer og på den produktudvikling, der sker på både gamle og nye medier, hvor man fortsat arbejder på at gå fra afsenderfokus til modtagerfokus. Destinationerne er Philadelphia og New York City. Kursusledere er Tommy Kaas og Nils Mulvad. Kurset svarer i store træk til et kursus, vi kørte foråret 2023. Kurset var udsolgt og havde en lang venteliste.

I ME-kataloget fremgår det, at der lægges moms til. Det er en fejl.

Efter 2023-kurset skrev kursisterne bl.a. sådan her i deres evalueringer:

  • “Det var virkelig et interessant program, som I havde lagt for turen. Vi kom steder, som vi aldrig ville være kommet på egen hånd. 12 med pil op for det.”
  • “Jeg var især tilfreds med, hvor konkrete de forskellige oplæg og møder var – og hvor meget jeg kunne tage med hjem i mit eget arbejde.”
  • “Tak for en rigtig go’ tur!”

Vi skal se på medier i alle størrelser. Mange nonprofit-initiativer har set dagens lys i de senere år. Nye medietyper er opstået, og vi undersøger, hvad der sker i mediernes underskov af spændende ting for at målrette medieprodukter til brugerne i stedet for til formatet eller udgiverne.

Mange initiativer styrker specielt lokaljournalistik – nogle gange hyper-lokaljournalistik. Over halvdelen af alle nye nonprofit-medier er lokale.

Vi vil også se, hvordan den samme tankegang om en mere målrettet produktudvikling, der låner fra andre branchers erfaringer, slår igennem på nogle af de store traditionelle medier.

Vi har tidligere lavet kurser om den digitale medieudvikling i USA. Nu undersøger vi nye tendenser hos medierne. Hvad er det mest spændende i udviklingen af medier lige nu. Hvordan – helt konkret – gør de, når de frembringer nye produkter – og ikke mindst: Hvordan bruges mediernes egne data til at nå kunderne med produkter, de har brug for.

På 2023-kurset var vi flere gange inde at diskutere kunstig intelligens, men mediernes konkrete og praktiske brug af AI vil uden tvivl komme til at dominere langt mere denne gang.

Dedikerede brugere og nye indtægtskilder

Vi ser eksempler på, hvordan medierne nu har adopteret en produktudviklingstankegang fra virksomheder uden for medieverdenen, og hvordan produktstrategier integreres med normal journalistisk etik for at udvikle dedikerede brugere, nye indtægtskilder samt etiske og bæredygtige digital-first forretningsmodeller.

Fremkomsten af NPA – “News Product Alliance” er et af flere tegn. NPA er et hastigt voksende community, hvor de, der arbejder med nyhedsprodukter, kan dele erfaringer samt inspirere og støtte hinanden.

NPA’s Slack-community har hver dag nye indlæg, hvor medlemmerne deler både spørgsmål, svar, ideer og mere konkrete tekniske løsninger til at producere det, som kunderne efterspørger, måske med kunstig intelligens, robotjournalistik eller andet.

Nyhedsprodukt-tankegangen har også vundet indpas på nogle af de traditionelle medier, men der sker også rigtigt spændende ting i små start-ups og netværk; ofte som en blanding af non-profit og traditionel medieproduktion. Dem skal vi selvsagt opsøge i løbet af kurset.

Overordnet plan for kurset:

Nogle uger før kurset holder vi et online-møde med kursisterne, hvor det endelige program præsenteres, og der kommer et oplæg om produkttænkning i en dansk kontekst, så vi starter kurset med en fælles referenceramme.

Lørdag 6. april: Afgang fra Kastrup til Philadelphia.

Nedenstående er endnu ikke endeligt bekræftet.

I Philadelphia får kursisterne en introduktion til ugens emner.

Philadelphia-delen af 2023-programmet var tilrettelagt i tæt samarbejde med David Boardman, tidligere chefredaktør på Seattle Times, nu dekan ved Klein College of Media and Communication at Temple University. David er bestyrelsesformand for Lenfest Institute for Journalism, den nonprofit-organisation, der i dag ejer The Philadelphia Inquirer. Han er ligeledes bestyrelsesformand for det få år gamle nonprofit-medie The Markup, som fokuser på teknologi/samfund.

Vi besøger Kensington Voice, et hyperlokal-medie, som universitetet tog initiativ til, da området var at betragte som en nyhedsørken. Vi besøger redaktionen og får en rundtur i kvarteret, der har mange udfordringer – der sker åbenlys handel med stoffer, og der er mange misbrugere.

Vi mødes med folk fra Resolve Philly, en organisation, der voksede ud af et konkret samarbejdsprojekt mellem 13 medier vedr. fangers tilbagevenden til livet uden for fængslet. Resolve Philly har siden bl.a. stået i spidsen for projektet Broke in Philly, hvor mere end 20 redaktioner har samarbejdet om grundig, nuanceret og løsningsorienteret journalistik om fattigdom og økonomisk mobilitet.

Som sidst vil vi også denne gang besøge Lenfest Institute, non-profit organisationen, der er ansvarlig for driften af The Philadelphia Inquirer. Vi mødtes sidst med Jim Friedlich og Ken Herts, tidligere WSJ-redaktører med en dyb forståelse af situationen i amerikanske medier, især aviser og deres udfordringer i de seneste år.

The Philadelphia Inquirer deler bygning med Lenfest. Herfra mødte vi Executive Editor Gabe Escobar og Deputy Managing Editor Jim Neff.

Sidst i Philadelphia mødtes vi også med president og general manager Ric Harris på tv-stationen NBC10 og blev sat ind i den nuværende og fremtidige tilstand af lokal-tv.

Tirsdag 9. april tager vi sidst på dagen toget til New York City. Her skal vi bl.a. se på produktudvikling inden for Legacy Media; den gamle type massemedier, der dominerede før informationsboomet. Og vi skal selvfølgelig også besøge alternative medier, små og nytilkomne startups.

I 2023 omfattede programmet følgende medier:

Reuters – her hørte vi om flere af redaktionens robotjournalistiske satsninger og bl.a. også om selvudviklede systemer til automatisk videotranskribering.

Semafor – vi fik oplæg af executive editor Gina Chua fra det dengang helt nye medie, Semafor, der bl.a. har udviklet et helt nyt og anderledes artikelformat. Gina sluttede i øvrigt med en kommentar til AI: “Dette vil ændre alt!”

New York Times er et glimrende eksempel på et medie, der har en bundsolid historie, men som alligevel evner at udvikle sig og flytte sig i takt med brugernes ændrede behov. Her tilbragte vi i 2023 en halv dag med et omfattende program. Holdet hørte bl.a. om NYT’s eksperimenter med digital storytelling, om mediets arbejde med “Research & Development”, og vi fik et øjenåbende oplæg fra Malachy Browne, der leder Times’ Visual Investigations.

Nonprofit-mediet The Markup er få år gammelt. The Markup undersøger, hvordan institutioner bruger teknologi for at påvirke og ændre samfundet. Redaktionen betegner arbejdsmetoden som videnskabelig: “We build datasets from scratch, bulletproof our reporting, and show our work”. Det lykkedes ikke at få et møde i stand med The Markup i 2023, men det satser vi stærkt på i 2024.

Wall Street Journal. Vi mødte Robin Kwong, der som “New Formats Editor” har ansvar for nyhedsbreve, rankings og og audience voices teams. Robin var pioner for WSJ’s email challenge og andre interaktive nyhedsformater.

NBC i New York mødte holdet bl.a. senior producer i NBC News Investigations Unit, Anna Schecter. Hun fortalte især om, hvordan stationen forholder sig til de ændrede forbrugsmønstre hos seere/brugere, herunder: hvad skal være “flow”, hvad skal streames – hvad skal ud via andre kanaler.

I den anden ende af skalaen mødte vi en af de centrale kræfter på nyhedsbureau-startup’et  Stacker, som har en interessant forretningsmodel. Stacker får brands til at sponsorere kvalitets- (data/research) journalistik, og så har de en newswire, hvor angiveligt >2000 tilmeldte mediesites henter gratis historier.

Daniel Laplaza, der arbejder på EpicenterNYC,  som er et af medierne i netværket URL Media, fortalte om begge dele. URL står for Uplift, Respect and Love. Danny fortalte om Epicenters tilgang til community engagement journalism, især hvordan engagement journalism praktiseres.

The City er en tre år gammel digital nyhedsplatform, der på nonprofit-basis og med en stab på knap 30 personer leverer uafhængig lokaljournalistik om New York til New Yorkerne. I 2023 mødtes vi med chefredaktør Nic Dawes og Scott Klein, der er Chief Product Officer.

Fredag 12. april: Afgang fra JFK og ankomst i Kastrup Lørdag 13. april.

Kurset er for langt ude i fremtiden til, at alle aftaler kan indgås endnu. Men der er mange at vælge mellem, og det konkrete mix er også vigtigt. Vi har adskillige ekstra i kikkerten, hvis der er nogle af de ovenfor nævnte, der ikke kan de dage, vi er i byen.

Konkret hører kursisterne om:

  • hvordan gamle medier kan udvikle sig i forhold til nye behov
  • hvordan nye medier – ofte meget nytænkende – vokser frem
  • brug af kunstig intelligens og robotter i journalistik
  • situationen for digital journalistik på en række medier
  • de seneste tendenser i de amerikanske newsrooms

Helt konkret får du:

  • Fire dage i Philadelphia samt tre dage i New York City med ny viden og inspiration fra målrettede besøg på førende nyhedsmedier og interessante startups og nonprofit-medier.
  • Introduktion til emnet via de mest indsigtsfulde eksperter.
  • Møder med centrale journalister og redaktører om den seneste udvikling og aktuelle tendenser.

Du får ny viden om nye muligheder for traditionelle medier, og indsigt i, hvordan medier og tech-branchen kan spille sammen – og hvor de står på hver sin side. Du bliver kort sagt klædt på til at være en aktiv deltager i den omstilling, der med garanti også foregår på dit medie lige nu.

Det praktiske:

Vi rejser fra Københavns Lufthavn lørdag 6. april klokken 9.45 med Lufthansa over Frankfurt og lander i Philadelphia 16.00. Vi tager toget fra Philadelphia til New York tirsdag eftermiddag. Vi flyver tilbage fra JFK fredag den 12. april 21.50 og lander i København lørdag den 13. april klokken 14.05.

Hotel i Philadelphia: Sonesta Philadelphia Rittenhouse Square, Philadelphia. Med morgenmad. Se på kort.

Hotel i New York: The Kitano New York, 66 Park Avenue, East 38th St, New York, NY 10016. Godt og velbeliggende, tæt på Grand Central Station. Se på kort.

Prisen omfatter: Flytransport mellem København og USA, nødvendig transport i USA, hotel i Philadelphia og New York og enkelte måltider i løbet af kurset. Morgenmad på hotellerne. Som hovedregel er anden forplejning for egen regning. Der tillægges ikke moms!

Der er ingen krav til forkundskaber. Du skal blot være nysgerrig. Alle programpunkter undervejs foregår på engelsk.

Kurset lægger ikke op til, at du skal bedrive egentlig journalistik undervejs. Overvejer du dette, er det vigtigt, at du selv sørger for et visum – og husk at gøre det i meget god tid. Ellers er ESTA fuldt dækkende.

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end otte uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end otte uger før kursets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Illustrationen er en AI-grafik skabt af Gert K Nielsen og AI-tjenesten Midjourney i fællesskab. Vil du selv lære, hvordan man gør, så tag med på kurset “Kreativ brug af AI-grafik” 7. og 8. februar 2024, hvor Gert er kursusleder.

Undervisere

Tommy Kaas

Tommy Kaas er specialist i datajournalistik og redaktør i Kaas & Mulvad.

Han har i de seneste 25 år arbejdet målrettet med at kombinere data og journalistik. Tommy Kaas er uddannet fra DJH i ’88, hvorefter han bl.a. har arbejdet på Vejle Amts Folkeblad, Danske Kommuner, De 3 Stiftstidender og JydskeVestkysten samt ErhvervsBladet.

Han var medstifter af Foreningen for Computerstøttet Journalistik og DICAR.

Nils Mulvad

Nils Mulvad, født 1955, er redaktør, partner og adm. direktør i Kaas & Mulvad, uddannet journalist i 1989. Han har bl. a. været journalist på Computerworld, arbejdet freelance, været journalist på Jyllands-Posten i seks år og lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 14 år. Han er medstifter af Global Investigative Journalism Network, GIJN, og andre internationale netværk som Farmsbusidy.org og Fishsubsidy.org.

Ligeledes var han i 2003 medstifter af netværket Scoop, der startede med at fokusere på praktisk støtte til undersøgende journalistik i Ukraine og Sydøsteuropa og siden voksede til at dække det meste af den tidligere Sovjet-blok og Mellemøsten.

Han var administrerende direktør for Dansk Internationalt Center for Analytisk Journalistik 2001-2006, årets europæiske journalist i 2006, modtog IRE-award for Freedom of Information i 2006 og den første The Global Leadership Award i 2017 af GIJN. Han har arbejdet som rådgiver for International Press Institute og siddet i flere juryer.

Han er medlem af bestyrelsen og redaktør for Investigative Reporting Denmark. Han er formand for den danske organisation Åbenhedstinget, der arbejder for åbenhed i Danmark. Han er også formand for det internationale advisory board for Gravercenter.dk og medlem af Supervisory Board for det slovenske undersøgende journalistiske center Oštro.

Nils Mulvad er specialist i at skaffe og analysere data.

Nils Mulvad underviser i datajournalistik og har i mere end 25 år holdt kurser og trænet på konferencer i Europa, USA og Asien.

Mere om dette kursus