
Tag lederskab over egne projekter og i forhold til dine kolleger eller medarbejdere.
På kurset i kommunikationsledelse får du arbejdet med dine egne udfordringer og afprøvet nye ledelsestiltag i praksis. Kurset er skræddersyet til kommunikations- og mediefolk.
Derfor skal du tage kurset
Hvis du tager aktivt lederskab over dit arbejde, kan du vende frustrationer til handlinger i forhold til de projekter og mennesker, du arbejder med.
Kurset i kommunikationsledelse handler om at gøre dig god til at sætte handling på dine intentioner og få skabt dit eget ledelsesrum, hvor du har klarhed over de muligheder, du har for at lede – også selv om du ikke er chef.
På kurset får du kortlagt din personlige tankepræference (HBDI) profil, der viser, hvordan du ubevidst går til løsning af en given problemstilling, og hvilke styrker og svagheder, du har i forhold til at arbejde med ledelse.
Undervisningen er praksisorienteret, og alle opgaver og teorier bliver diskuteret og sat i relation til dine egne oplevelser.
Du lærer at
- forstå organiseringens betydning for ledelsesarbejdet
- håndtere krydspres og konflikter
- lede opad/egen chef
- anvende spørgeteknik og aftalte mål som ledelsesredskaber
- identificere roller og stilarter, du kan anvende i ledelsesarbejdet
- samle magt op, der ligger og flyder
- arbejde som leder uden at være chef
- få følgeskab af kolleger, du ikke er chef for
- planlægge dine ressourcer, så du ikke får eller skaber stress.
Kurset er for dig
Kurset er særligt udviklet til dig, der arbejder i kommunikations- og mediebranchen, og som ønsker at blive dygtigere til at arbejde med ledelse af enten projekter eller medarbejdere, men som ikke nødvendigvis har en formel cheftitel.
Vi forventer, at du i praksis har erfaring som ansvarlig leder af opgaver, hvor flere er involveret i at bidrage. Vi forventer ikke, at du har erfaring med at have personaleansvar.
Sådan foregår undervisningen
Undervisningen veksler mellem teoretiske oplæg, afprøvning af teorier/modeller, gensidig sparring mellem deltagerne og faglig feedback fra underviserne.
Der skal laves to skriftlige opgaver: En, med fokus på din egen ledelsesudfordring og en anden, hvor din HBDI profil bruges til at analysere nye metoder i dit eget ledelsesarbejde.
Det tager ca. 6-10 timer at løse hver af opgaverne.
Medbring selv en computer.
Eksamen
Kurset afsluttes med aflevering af en konkret ledelsesopgave, der forsvares mundtligt og bliver bedømt efter 7-trinsskalaen med intern censur.
Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.
Du skal regne med en udgift på op til 1.000 kr. for faglitteratur til kurset.
Niveau
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau.
Overblik over niveauerne i det danske uddannelsessystem
Omfang
Kurset har et omfang på 10 ECTS.
Læs mere om ECTS
Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:
- En journalistisk grunduddannelse eller en anden relevant videregående uddannelse
- Minimum 2 års erhvervserfaring indenfor journalistik eller kommunikation
Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?
Tilmeld kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside