Hvordan pakker man grå og kedelige budskaber ind i humor for at få dem til at glide ned? Er der tidspunkter, hvor den vej er absolut no-go? På kurset får du praktikernes erfaringer og værktøj og teoretikerens viden til at bruge humor i din SoMe-kommunikation – og hvornår det kan være farligt.
Du hører forskeren fortælle om humorens mangesidige plads i vores liv og komme med forskellige teorier om humor. Han lægger op til en diskussion om, hvorvidt der findes en grænse for humor, og om den kan bruges på samme måde af os alle – unge, ældre, danskere, svenskere etc.
Vi diskuterer, hvordan man kan bruge sarkasme, ironi, jokes og skæve vinkler for at nå ud til publikum. Alle tricks gælder – især på de sociale medier – når man vil nå ud til en stor gruppe læsere og seere. Rammer man plet, kvitteres der resolut med likes og delinger. Rammer man udenfor skiven… kan det blive en virkelig lang dag på kontoret.
Du møder den faglige organisation, der boltrer sig med fagretslige problemer på TikTok og hører, hvad de gør nu. Erhvervslederen, der slår på humor, når vedkommende søger en medarbejder til organisationens kommunikation. Den ansatte, der skal præstere noget sjovt – på de rigtige tidspunkter.
Politiet, der skal skabe tryghed og sikkerhed, forebygge og håndhæve loven – og samtidig få de vigtige budskaber frem. Det sker ofte med humor på Facebook og bliver belønnet i form af ubetaleligt mange delinger og likes. De deler ud af deres tricks og erfaringer, men vigtigst: drøfter de udfordringer, de som offentlig myndighed støder på.
Og taler medSoMe-kolleger, der er ansat til at twiste budskaberne med humor.
Alle øser af deres erfaringer – fejl såvel som succeser.
Oplæggende er varierede, men fælles er, at alle oplægsholdere stiller små opgaver undervejs og lægger op til diskussioner om dos and don’ts.
Kurset indeholder derudover en større SoMe-opgave. Du kan arbejde med den selv eller i grupper – vigtigst er, at I fremlægger til diskussion. For at kunne løse opgaven, får du redskaber og øvelser, som kan gøre hjerne, krop og sind klar til at arbejde med kreativitet og humor.
Når du forlader kurset, vil du stå med gode værktøjer til, hvornår og hvordan du kan bruge humor i din kommunikation. Og – nok så vigtigt – hvad skal man undgå.
Kurset strækker sig fra 2. oktober kl. 10.30 til kl. 21 – og fortsætter næste dag fra kl. 9 til kl. 16.