Fængende filmiske fortællinger

Startdato:
Udbyder:
Sted:
København
Dage:
2 dage
Pris:
9.000 kr. + moms | PU-støtte: 2.600 kr.
Forår 2024

På dette kursus lærer du, hvordan du bruger dokumentarfilmens fortællegreb og værktøjskasse, så du opnår mere nærhed og autenticitet i kortere film-og videoproduktioner på sociale medier. Efter kurset vil du i samarbejde med oplægsholderne have udformet din egen dokumentariske film-ide til din virksomhed eller organisation, lige til at føre ud i livet.

Over to dage vil dokumentarfilminstruktørerne Kasper Kiertzner og Laurits Nansen give dig en dyb forståelse for, hvordan du enkelt og med simple greb kan fortælle autentiske korte kommercielle dokumentarfilm til sociale medier.

Kurset er for dig, der arbejder med kortere filmformater til de sociale medier i en organisation, et mediehus eller en virksomhed.

På kurset vil du få indblik i, hvad dokumentargenren kan tilbyde, og hvordan man bruger den dokumentaristiske værktøjskasse i for eksempel portrætter, kampagner og præsentationsfilm. Det er viden og værktøjer, som du kan bruge, når du er tilbage på din arbejdsplads

Vi ser på, hvordan du forbereder en dokumentarproduktion, finder locations, udvælger karakterer, skriver manus, laver vendepunkter, spørgerammer, skaber autenticitet og gør det komplekse simpelt. Og så vil du efter kurset stå med en udviklet ide lige til at gå ud og optage.

Om underviserne:

Laurits Nansen er instruktør, journalist og fotograf og har i en årrække lavet en række anmelderroste dokumentarer til DR, herunder “Emilie Meng – en efterforskning går galt” og ”Byen hvor børn forsvinder”. I 2020 gik han selvstændig og arbejder i øjeblikket som instruktør på to større dokumentarfilmprojekter støttet af det DR og Det Danske Filminstitut. Han arbejder desuden som ekstern censor på journalistuddannelserne og har lavet workshops om dokumentarformidling på DR og TV2. Se mere på www.lauritsnansen.com

Kasper Kiertzner er instruktør og fotograf og har vundet flere danske og internationale priser for sine dokumentarfilm, blandt andet ”Stor som en sol” og ”Tsumu”, der er blevet vist i biografer i Danmark og i udlandet.

Kasper har også instrueret flere kampagne- og reklamefilm for bl.a. Forsvaret, Planbørnefonden, Opel, Microsoft, Tuborg, Københavns kommune og Danmark Naturfredningsforening. Han har desuden holdt flere undervisningsoplæg på K-Forum og Journalistforbundet om at lave film i en kommerciel sammenhæng. Læs mere her: www.kasperkiertzner.com

Mere om dette kursus