Brugerbehov går sin sejrsgang i verden og i Danmark, hvor en række medier har skabt markant vækst.Bliv ekspert med landets førende eksperter.
Konsulenterne bag giver konkret indblik i metoden, hvordan du omsætter det i konkrete værktøjer, der forandrer indholdet – og endelig hvordan du måler det, så det driver dit medies udvikling.
Dette kursus er for dig, der vil lære metoden “Brugerbehov” at kende og skabe bedre og mere relevant indhold. Bag kurset står erfarne journalister, som med stor succes har implementeret metoden hos en række medier og organisationer.
I en verden fuld af støj og massebesparelser er det vigtigere end nogensinde at forstå sine brugere og levere relevant og godt indhold.
Indholdsproducenter, der arbejder med brugerbehov, sætter sig i modtagerens sted og gennem velafprøvede metoder definerer de ideudvikling, vinkling, udkomme og feedback.
En skarp dag med fokus på brugerbehov
Kurset indeholder undervisning og praktiske øvelser. Du bliver introduceret til brugerbehovsbegreberne, får værktøjer til at forstå brugerbehov og redskaber til at forblive relevant for dine brugere.
Ligesom de klassiske nyhedskriterier vægtes forskelligt på forskellige medier, så har medier, der arbejder med brugerbehov, også forskellige præferencer, når det handler om brugerbehov, der reelt bidrager til at bygge bro mellem mediet og brugerne.
Det sker i fire trin:
- Gennem struktureret udvikling af ideer, så indholdet tager udgangspunkt i brugerne.
- Gennem definering af afgørende elementer, så brugerbehovet træder tydeligt frem, og der leveres på behovet.
- Gennem eksekvering af indhold, så brugerne oplever større værdi.
- Gennem måling af hvad brugerne oplever har værdi for dem.
Kurset henvender sig til indholdsproducenter, der arbejder med det daglige indhold, dem der arbejder strategisk med den redaktionelle linje – og dem, der i alle faser vil have brugeren i fokus. Kurset er velegnet til dem, der ønsker at begynde at bruge brugerbehovsmetoden, og dem, der allerede er i fuld gang.
Kurset er bygget op i fem moduler med øvelser, metoder og værktøjer:
- Hvad er brugerbehov? Hvordan skal I forstå det? Hvad kan det? Hvordan kan I bruge det?
- Ideudvikling ved hjælp af brugerbehov.
- Værktøjer til dagligdagen med brugerbehov.
- Eksekver på brugerbehov: Fra teori til tydelig praksis.
- Bliv klogere og opbyg feedback gennem brugerbehov.
Undervisere:
Uffe Jørgensen Odde var i 10 år hos B.T., hvor han de sidste år var redaktionschef. Derefter blev han chefredaktør for Markedsføring. I dag er han konsulent, udvikler produkter, rådgiver om medieudvikling og producerer indhold.
Kasper Worm-Petersen er tidligere analysechef og digital direktør hos Ekstra Bladet. I dag er han konsulent og rådgiver en række medier om datasetup, analyse og den korrekte måde at bruge data på.
Lasse Charley Pedersen er tidligere redaktør hos DR og Ekstra Bladet. I dag er han selvstændig konsulent og rådgiver en række danske medier og organisationer om strategi, brugerforståelse og formatudvikling.