AI i journalistik

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1112 København K
Dage:
2 dage
Pris:
6.490 kr. + moms | PU-støtte: 1.800 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 465 evalueringer)
Efterår 2023

“Dette vil ændre alt.” Sådan siger executive editor Gina Chua fra Semafor om den rolle, AI kommer til at spille i journalistikken.

På dette intensive to-dages kursus ledet af Geir Terje Ruud dykker vi ned i de mange måder, hvorpå kunstig intelligens (AI) kan omforme journalistikken, som vi kender den.

Med et indblik i de seneste teknologiske fremskridt inden for AI vil dette kursus både ryste din forståelse af, hvad der er muligt i journalistikken og sætte dig i stand til at udnytte disse værktøjer i dit eget arbejde.

Vi holder kurset til september, men vi ved endnu ikke, hvad vi præcis kommer til at beskæftige os med i løbet af de to dage. Vi kan kun love, at det bliver top-aktuelt og superrelevant, og at det ikke kun kommer til at handle om, hvordan man betjener ChatGPT.

Vi har aldrig set så hurtig udbredelse af teknologi, som vi specielt ser med ChatGPT og de konkurrerende sprog-løsninger. Det, vi troede var umuligt i marts måned, blev muligt i april, og det, vi tænkte lå et par år ind i fremtiden, blev tilgængeligt i maj. Med den hastighed på udviklingen, vil vi først tæt på kursets afholdelse lægge os fast på det konkrete indhold.

Under alle omstændigheder kan du som deltager være sikker på at få et opdateret billede af, hvad AI kan løse, og hvordan AI kan bruges i mediebranchen, specielt for at forbedre og/eller effektivisere journalistik. Du vil undervejs få inspiration og praktiske opgaver, så du kommer inspireret hjem med mere viden og praktiske færdigheder til at håndtere både eksisterende og fremtidige muligheder.

Vi skal selvfølgelig også beskæftige os med etikken. Hvordan skal vi håndtere de muligheder, som vi har nu?

Kurset handler i høj grad om journalistik, men er ikke kun for journalister. Redaktører, kommunikationsmedarbejdere og alle andre, der er interesseret i, hvordan nye muligheder kan styrke journalistikken, er også velkomne på kurset.

Du behøver ikke vide en masse på forhånd, men vi forventer, at du er så nysgerrig, at du selv har prøvet at lege med fx ChatGPT eller tilsvarende tjenester for at se, hvad de kan – enten i privat sammenhæng eller gennem dit job.

I løbet af de to dage skal vi sammen dykke ned i de mange muligheder og nogle af de udfordringer, vi møder med generativ AI. Hvad kan vi forbedre og effektivisere, og hvad skal vi ikke bruge det til – endnu. Og allervigtigst: Hvordan arbejder vi med udvikling og innovation i retning af det, vi endnu ikke kender.

Deltagerne bliver introduceret for relevante AI-værktøjer, de selv kan bruge. Værktøjerne vil være dem, der er aktuelle ved kursets afholdelse, ikke nødvendigvis dem, vi bruger i dag. Men det vil være naturligt at kigge på f eks nogle af disse plugins til ChatGPT eller tilsvarende til Googles løsninger. https://www.chatgptguide.ai/2023/05/20/ultimate-guide-86-chatgpt-plugins-and-the-prompts-to-use-with-them/

Ud over kursusleder Geir Terje Ruud vil du møde andre gæsteoplægsholdere, som arbejder praktisk med mulighederne i medier og i akademia. Oplægsholdere kan komme fra Danmark eller udlandet.

Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer og frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ekskl. moms.

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Illustrationen er en AI-grafik skabt af Gert K Nielsen og AI-tjenesten Midjourney i fællesskab. Vi har også et kursus, hvor du kan lære, hvordan du selv kan arbejde kreativt med AI-grafik.

Undervisere

Geir Terje Ruud

Geir Terje Ruud (f. 1963) arbejder med digital udvikling af medieselskaber i flere lande, gennem selskabet Ruud & Company.

Han er tidligere journalist i VG og var korrespondent for avisen i København fra 1990 – 1993. Han arbejdede 10 år med udviklingen af VG Nett.

Fra 2008 – 2012 var han digital chefredaktør på Ekstra Bladet. Ruud har skrevet bøgerne  ”Journalistiske entreprenører. Medienes krise – din mulighet”, ”Autostory. Et essay om hvordan automatisering vil forandre journalistikken” og en rejseguide til København.

Ruud er medgrundlægger af Oslo Media House, et kontorfællesskab for medieudvikling uden for de etablerede norske mediehuse. Han er medlem af advisory board for DMJX

Mere om dette kursus