AI i journalistik

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1112 København K
ME plus:
ME
Dage:
2 dage
Pris:
8.490 kr. + moms | PU-støtte: 2.600 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 528 evalueringer)
Efterår 2024

Efteråret 2024 nærmer det sig to år, hvor generativ AI har været en del af vores hverdag. Bruger vi mulighederne godt nok?

“Dette vil ændre alt.” Sådan sagde executive editor Gina Chua fra Semafor om den rolle, AI ville komme til at spille i journalistikken. Passer det virkelig? Kan vi ikke gøre mere end det, vi har set indtil nu?

På et intensivt to-dages kursus ledet af Geir Terje Ruud dykker vi ned i de mange måder, hvorpå kunstig intelligens (AI) allerede har bidraget til at omforme journalistikken, som vi kender den og forsøger at se, hvordan vi kan udnytte mulighederne bedre – og undgå at lave dumme fejl.

Med et indblik i de seneste teknologiske fremskridt inden for AI vil dette kursus både udvide din forståelse af, hvad der er muligt i journalistikken og sætte dig i stand til at udnytte disse værktøjer i dit eget arbejde.

Vi har kørt denne type AI-kursus nogle gange. Indholdet i hvert kursus varierer – ikke mindst på grund af den hastige udvikling inden for området. Men de giver alle en introduktion til generativ AI og peger fremad.

Efteråret 2024 vil vi gå dybere ned i, hvordan vi laver gode prompts, der hjælper os til at blive mere effektive journalister, både med produktion af tekst og med grafik/illustrationer. Vi lytter til nogle af de bedste i vores branche, hvor de deler erfaring fra deres eget arbejde med Chat-GPT, Midjourney, Dall-E – og tilsvarende løsninger som vi måske ikke kender lige godt.

I flere danske og internationale mediehuse arbejdes der godt med AI, både med tanke på det praktiske for journalister, men også på et mere overordnet plan. Vi får besøg fra nogle af dem, der har gået dybt ind i udfordringerne og grebet mulighederne, hvor andre har nølet.

Vi har aldrig set en så hurtig udbredelse af teknologi, som vi så med ChatGPT og de konkurrerende sprog-løsninger. Med den hastighed på udviklingen vi fortsat ser, vil vi først tæt på kursets afholdelse lægge os fast på det konkrete indhold for kurset. Men det bliver praktisk og vil bidrage til at rykke deltagerne et godt skridt fremad.

Som deltager på kurset i efteråret 2024 kan du være sikker på at få et opdateret billede af, hvad AI kan løse, og hvordan AI kan bruges i mediebranchen, specielt for at forbedre og/eller effektivisere journalistik. Du vil undervejs få konkret inspiration og praktiske opgaver, så du kommer inspireret hjem med mere viden og praktiske færdigheder til at håndtere både eksisterende og fremtidige muligheder.

Vi skal selvfølgelig også beskæftige os med etikken. Hvordan skal vi håndtere de muligheder, som vi har nu?

Kurset handler i høj grad om journalistik, men er ikke kun for journalister. Redaktører, kommunikationsmedarbejdere og alle andre, der er interesseret i, hvordan nye muligheder kan styrke journalistikken, er også velkomne på kurset.

Du behøver ikke vide en masse på forhånd, men vi forventer, at du er så nysgerrig, at du selv har prøvet at lege med fx ChatGPT eller tilsvarende tjenester for at se, hvad de kan – enten i privat sammenhæng eller gennem dit job.

I løbet af de to dage skal vi sammen dykke ned i de mange muligheder og nogle af de udfordringer, vi møder med generativ AI. Hvad kan vi forbedre og effektivisere, og hvad skal vi ikke bruge det til – endnu. Og allervigtigst: Hvordan arbejder vi med udvikling og innovation i retning af det, vi endnu ikke kender.

Deltagerne bliver introduceret for relevante AI-værktøjer, de selv kan bruge. Værktøjerne vil være dem, der er aktuelle ved kursets afholdelse, ikke nødvendigvis dem, vi bruger i dag.

Silas Bang i JFM, der var med til det første kursus i september 2023, opdaterer denne liste med værktøj løbende: https://www.dendigitalejournalist.dk/ai-kassen/

Ud over kursusleder Geir Terje Ruud vil du møde andre gæsteoplægsholdere, som arbejder praktisk med mulighederne i medier og i akademia. Oplægsholdere kan komme fra Danmark eller udlandet.

Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer og frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ekskl. moms.

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Illustrationen er en AI-grafik skabt af Gert K Nielsen og AI-tjenesten Midjourney i fællesskab.

Undervisere

Geir Terje Ruud

Geir Terje Ruud (f. 1963) arbejder med digital udvikling af medieselskaber i flere lande, for tiden hovedsagelig Norge, Danmark og Ukraine, gennem selskabet Ruud & Company.
Han er tidligere journalist i VG og var korrespondent for avisen i København fra 1990 – 1993. Han arbejdede 10 år med udviklingen af VG Nett fra 1999 til 2008.
Fra 2008 – 2012 var han digital chefredaktør på Ekstra Bladet.
Fra 2017 – 2022 var han udviklingsdirektør på det norske nyhedsbureau NTB.
I perioden mellem Ekstra Bladet og NTB var han også konsulent i eget selskab.
Ruud har skrevet bøgerne ”Journalistiske entreprenører. Mediernes krise – din mulighet” og ”Autostory. Et essay om hvordan automatisering vil forandre journalistikken”. Plus en rejseguide til København.
Ruud er bestyrelsesmedlem på Volda University College og var indtil 2016 medlem af advisory board på DMJX.
Han leder rådet (under Medietilsynet), der fordeler innovations- og udviklingsmidler (20 millioner kroner) til norske medier