Kun 1 plads tilbage!
“Dette vil ændre alt.” Sådan siger executive editor Gina Chua fra Semafor om den rolle, AI kommer til at spille i journalistikken.
På et intensivt to-dages kursus ledet af Geir Terje Ruud dykker vi ned i de mange måder, hvorpå kunstig intelligens (AI) allerede har bidraget til at omforme journalistikken, som vi kender den.
Med et indblik i de seneste teknologiske fremskridt inden for AI vil dette kursus både udvide din forståelse af, hvad der er muligt i journalistikken og sætte dig i stand til at udnytte disse værktøjer i dit eget arbejde.
Vi holdt kurset første gang i september måned 2023, gentog det i november og kører det indtil videre i marts og maj 2024. Indholdet i hvert kursus varierer – ikke mindst på grund af den hastige udvikling inden for området. Vi kan kun love, at det bliver top-aktuelt og superrelevant, og at det ikke kun kommer til at handle om, hvordan man betjener ChatGPT. Men det vil også blive behandlet.
Vi har aldrig set en så hurtig udbredelse af teknologi, som vi specielt ser med ChatGPT og de konkurrerende sprog-løsninger. Med den hastighed på udviklingen, vil vi først tæt på kursets afholdelse lægge os fast på det konkrete indhold for kurset.
Som deltager på kurset i maj kan du være sikker på at få et opdateret billede af, hvad AI kan løse, og hvordan AI kan bruges i mediebranchen, specielt for at forbedre og/eller effektivisere journalistik. Du vil undervejs få konkret inspiration og praktiske opgaver, så du kommer inspireret hjem med mere viden og praktiske færdigheder til at håndtere både eksisterende og fremtidige muligheder.
Vi skal selvfølgelig også beskæftige os med etikken. Hvordan skal vi håndtere de muligheder, som vi har nu?
Kurset handler i høj grad om journalistik, men er ikke kun for journalister. Redaktører, kommunikationsmedarbejdere og alle andre, der er interesseret i, hvordan nye muligheder kan styrke journalistikken, er også velkomne på kurset.
Du behøver ikke vide en masse på forhånd, men vi forventer, at du er så nysgerrig, at du selv har prøvet at lege med fx ChatGPT eller tilsvarende tjenester for at se, hvad de kan – enten i privat sammenhæng eller gennem dit job.
I løbet af de to dage skal vi sammen dykke ned i de mange muligheder og nogle af de udfordringer, vi møder med generativ AI. Hvad kan vi forbedre og effektivisere, og hvad skal vi ikke bruge det til – endnu. Og allervigtigst: Hvordan arbejder vi med udvikling og innovation i retning af det, vi endnu ikke kender.
Deltagerne bliver introduceret for relevante AI-værktøjer, de selv kan bruge. Værktøjerne vil være dem, der er aktuelle ved kursets afholdelse, ikke nødvendigvis dem, vi bruger i dag.
Silas Bang i JFM, der var med til det første kursus i september, opdaterer denne liste med værktøj løbende: https://www.dendigitalejournalist.dk/ai-kassen/
Ud over kursusleder Geir Terje Ruud vil du møde andre gæsteoplægsholdere, som arbejder praktisk med mulighederne i medier og i akademia. Oplægsholdere kan komme fra Danmark eller udlandet.
Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer og frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ekskl. moms.
Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.
TILMELDING ER BINDENDE
Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.
Illustrationen er en AI-grafik skabt af Gert K Nielsen og AI-tjenesten Midjourney i fællesskab. Vil du selv lære, hvordan man gør, så tag med på kurset “Kreativ brug af AI-grafik” 7. og 8. februar 2024, hvor Gert er kursusleder.