Det bedste professionelle alternativ til Adobepakken hedder Affinity.
Affinity Publisher som alternativ til Indesign.
Affinity Photo som alternativ til Photoshop – og en smule Affinity Designer som alternativ til Illustrator
Affinity Photo er et nybygget billedredigeringsprogram, der måske i højere grad tager hensyn til, at vi alle i dag har behov for at redigere billeder hurtigt og effektivt.
Har du stiftet bekendskab med Photoshop, og synes det virker uoverskueligt og inkonsekvent i sin opbygning, skal du måske kaste dig over Affinity Photo stedet. Og så sparer du endda penge.
Affinity Publisher er et layout program. Skal du udgive noget der er mere end én side – både til tryk og skærm, er det programmet du skal bruge. Det er nytænkende, lidt slankere udgave af det populære og vidt udbredte program: Adobe InDesign.
Skal du udgive noget, der skal trykkes eller udgives som pdf, hvor du vil have styr på designet er Affinity Publisher oplagt.
Affinity Designer er et grafik- og tegneprogram. Skal du lave et logo, illustration, info-grafik eller et oversigtkort er det Affinity Designer, skal bruge. Affinity Designer er et alternativ til det populære og stærke grafikprogram: Adobe Illustrator.
Skal du udgive noget der skal være skalerbart og trykklart, er det også Affinity Designer du skal bruge.
Pris og tilgængelighed på programmerne
Investeringen er nemlig minimal – cirka 500 kr pr program – forever
Målgruppen til disse programmer er bredere end til Adobeprogrammerne. Alene prisen gør at det er lettere for en arbejdsgiver, at være mere gavmild med licenserne. Det skaber en fleksibilitet på arbejdspladsen.
Skal man for eksempel tildele en annonceafdeling på en avis 5 licenser til Adobepakken, fordi den er “nice-to-have” koster det på tre år 117.000 kr. 5 Affinitylicenser koster 6.735 kr.
Administrativt personale – som varetager intern kommunikation – kan lettere, flottere og bedre kommunikere, fordi man i mange tilfælde kan erstatte Officepakken med Affinitypakken.
Målgruppen for programmerne
Målgruppen kan sagtens være nuværende Adobe brugere. Men den primære målgruppe er måske alle dem, der ikke bruger grafiske programmer til daglig.
Kommunikationsfolk, journalister, der gerne vil lave småopgaver selv, og hvor det eller er omkostningstungt at have Adobelicenser til “sekundære brugere”