Storytelling Masterclass med The New Yorker og The New York Times

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2200 København N
ME plus:
ME
Dage:
3 dage
Pris:
19.500 kr. + moms | PU-støtte: 3.900 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 41 evalueringer)
Forår 2026

Vil du skrive artikler som en romanforfatter, folde nyheder ud til fængslende fortællinger eller skabe levende narrativer i lyd? Lær storytelling af nogle af verdens førende historiefortællere og få inspiration og konkrete værktøjer fra maskinrummet hos de ikoniske institutioner The New Yorker og The New York Times’ populære podcast, The Daily.

Mens AI om få år kan løse komplekse journalistiske opgaver, bliver journalistens litterære stemme, menneskelige indlevelse og vedvarende troværdighed et stadig vigtigere aktiv. Det er alle faktorer, som kommer stærkest til udtryk i den fortællende journalistik – og muskler, morgendagens journalister må bruge endnu mere for at adskille sig fra AI-genereret indhold.

De to prisvindende journalister og forfattere Anne Kirstine Hermann og Sara Maria Glanowski har i en årrække samlet amerikanske mesterfortællere i New York til kurser i fortællende journalistik for danske journalister. Men nu kan du lære fra de amerikanske mestre i hjertet af København. Kurset udfolder sig i smukke og lyse kursuslokaler på Fælledvej og inkluderer både lækker morgenmad og frokost samt kaffe, te, kage og forfriskninger fra anmelder-darlingen Vilette alle dage.

Du vil møde to af frontløberne i USA’s nye generation af stjernefortællere, nemlig prisbelønnede Heidi Blake fra det hæderkronede magasin The New Yorker, og senior producer Clare Toeniskoetter fra The New York Times, som var med til at udvikle den ikoniske podcast The Daily. De har begge på hver sin måde sat deres aftryk på amerikansk storytelling ved at blande gamle greb med friske og innovative udtryk.

Kurset er en masterclass over tre dage med oplæg, workshops og øvelser i storytelling for journalister og redaktører, der arbejder med det skrevne ord eller audio. Storytelling Masterclass er til dig, der vil skrive stærke narrativer, være bedre til at skabe fremdrift i dine historier eller udfolde aktuelle nyheder som dragende fortællinger. Vi kondenserer de metoder, som stjernefortællerne med succes bruger på førende medier som The New Yorker, The New York Times, Radiolab og This American Life og sætter dem i relation til din egen praksis.

PROGRAM

DAG 1

• Velkomst & præsentation
Vi gennemgår programmet, præsenterer underviserne og inviterer deltagerne til at præsentere jer selv og den historie, I vil workshoppe undervejs i kurset*

• Oplæg: Fortællingens hjørnesten
Amerikanerne mestrer den fortællende journalistik som ingen andre. Vi dykker ned i de mest ikoniske produktioner og dissekerer deres fortællende greb for at afkode, hvilke byggesten, de bedste fortællinger rummer, hvilket researcharbejde de hviler på, og hvilke litterære kneb, de benytter.

• Masterclass med The Daily: Fra nyhed til fascinerende fortælling
The New York Times’ daglige nyhedspodcast The Daily er en af de allermest populære og downloadede podcasts i verden. Folkene bag The Daily er mestre i at gøre nyheder til så effektiv og fængslende storytelling, at medier over hele verden ihærdigt forsøger at kopiere formatet. I denne masterclass skal vi arbejde med storytelling og narrativer ud fra de modeller, The Daily benytter, ikke mindst når de befinder sig midt i den konstante nyhedsstorm, som Trumps anden præsidentperiode er.  Clare Toenniskoetter er en af programmets absolutte nøglefigurer. Hun er senior producer, kendt for sit imponerende arbejde bag kulisserne og har været med helt fra begyndelsen, da programmet tog form i 2017. I sin mesterklasse vil hun dykke ned i, hvordan holdet bag The Daily skiller nyhedshistorier ad på daglig basis for at genoplive dem som fortællinger gennem faste dramaturgiske modeller.

• Masterclass: Karakteropbygning & storymodellen
Karakterer bærer historien frem og får læserne til at hænge på. Men hvordan finder man sin hovedkarakter? Hvad skal en god karakter indeholde? Hvordan finder man frem til sin karakters mål og mission? Hvad har karakteren på spil? Og hvilken udvikling og vendepunkter skal karakteren gennemgå i løbet af fortællingen? Sara Maria Glanowski fortæller om sine praktiske erfaringer med at komme helt ind under huden på de kvindelige verdensmestre i den legendariske bokseklub Gleason’s Gym i New York. I denne mesterklasse om karakterarbejde viser hun, hvordan hun i sin bog ‘Skyggebokser’ fremskriver tredimensionelle karakterer, som kryber ind under huden på læserne. Og så går hun i dybden med, hvordan du selv kan arbejde med storymodellen og struktur i tre akter for at fortælle din historie som en film.

• Workshop: Find din protagonist
Vi identificerer potentielle hovedkarakterer i din historie, analyserer deres mål og missioner og finder de modstandspunkter, der giver dramatisk stof. Vi diskuterer desuden, hvordan du dokumenterer de nødvendige elementer i din research og interviews, og hvordan du kan bruge protagonistens rejse som dramaturgisk model.

DAG 2

• Oplæg: Sæt scenen
Ligesom fortællingen rummer handling – at nogen gør noget – rummer scenen et skift i status quo udløst af karakterernes handlinger. Vi undersøger forskellen på scenografi og scene og gennemgår, hvad en scene indeholder, hvilken research den kræver, og hvordan man tænker scener ind i sin idéudvikling, research og produkt. Anne Kirstine Hermann fortæller om sine erfaringer med at forvandle tungt historisk og politisk stof til dramatiske scener, der driver handlingen fremad. Vi diskuterer, hvordan man identificerer de vigtigste vendepunkter i fortællingen, og hvordan man vækker scenen til live på papiret eller i lydsporet.

• Workshop: Spot dine nøglescener
Deltagerne identificerer en nøglescene i den historie, de arbejder med. Hvilket vendepunkt rummer scenen? Hvordan bringer den fortællingen fremad? Er hovedkarakteren længere fra eller tættere på sit mål, når scenen slutter? Kursisterne skal også diskutere, hvilke detaljer, der er afgørende for at få scenen til at rejse sig for læseren eller lytteren, og hvilke kilder der kan dokumentere de gode detaljer.

• Masterclass med The Daily: Reverse Engineering
Sammen med Clare Toenniskoetter dykker vi ned i The Dailys forbilledlige arbejde og øver os i ‘reverse engineering’: At pille fortællingen fra hinanden for at undersøge de byggesten, den rummer, og det researcharbejde, der ligger bag. I denne masterclass dissekerer Clare to episoder af The Daily med os for at blotlægge de greb, der skaber så fængslende fortællinger.

• Masterclass med The New Yorker: Fra detektiv til fortæller
Med formater som A Reporter at Large er og bliver The New Yorker guldstandarden for den litterære featurejournalistik på verdensplan. Heidi Blake kom til magasinet i 2022 og vagte hurtigt opsigt med sine undersøgende historier, som hun formidler som page-turners. Med fortællinger som ‘The Fugitive Princesses of Dubai’ og ‘The Great Cash-for-Carbon Hustle’ tager Heidi os helt med ind i en arabisk prinsesses afsondrede sovekammer og safari-resort, hvor lyssky klimahandler sker til lyden af klirrende G&Ts. Hun var i 2024 med til at versionere sin fortælling om flygtende arabiske prinsesser til The New Yorkers første narrative podcast-serie, In the Dark. Heidi er desuden forfatter til de kulegravende bøger ‘From Russia with Blood’ om Putins hensynsløse likvideringer i Vesten og ‘The Ugly Game’ om korruption i FIFA og Qatars plan om at købe VM-slutrunden. Hendes artikler indgår i antologier som ‘The Best American Magazine Writing 2022’ og ‘The Best American Science Writing 2024’, og hun har været nomineret til såvel Pulitzer-prisen som til The National Magazine Award. I sin mesterklasse går Heidi Blake i dybden med, hvordan du gør en undersøgende og kompleks historie om korruption og magtmisbrug til en fascinerende historier med mennesker i centrum. Hvordan spotter du de centrale karakterer i en stor kulegravning? Hvordan vækker du dem til live i din tekst, hvis de ikke samarbejder? Og hvordan kommer du tæt på scener, hvor du ikke selv var til stede?

DAG 3

• Oplæg: Effektive fortællemodeller
Vi dykker ned i, hvordan man bruger de dramaturgiske greb og modeller, der skaber størst fremdrift, overraskelse og nysgerrighed ved konstant at lokke læseren eller lytteren til at hænge på til sidste punktum. Både i lange og korte formater. I dette oplæg dissekerer vi, hvordan man kan arbejde med fremdrift, modstand, spændingskurver, dramatiske vendepunkter, tilbageholdt information, stakes, foreshadowing samt enkle tips og tricks som tease & reveal ud fra de metoder, de mest succesfulde amerikanske journalister bruger. Vi viser også, hvordan man kan bruge de syv grundlæggende plot til at løfte mindre historier til universelle fortællinger, analyserer dramaturgiske modeller som e-struktur, cold open, oral histories og andre effektive metoder, som nogle af de mest succesfulde amerikanske medier benytter.

• Workshop: Plot din fortælling
Med udgangspunkt i workshoppen om fortællemodeller vælger du den struktur, du vil arbejde med for at fortælle din egen historie mest effektivt. Du plotter derefter din egen fortælling efter modellen, så du får strukturen helt ind under huden.

• Masterclass med The New Yorker: Reverse Engineering
Sammen med Heidi Blake dykker vi ned i hendes forbilledlige arbejde og dissekerer hendes metode fra idé til færdigt produkt.  Ofte kan der eksempelvis ligge en enorm research bag en enkelt sætning, men det kan være lige netop dén byggesten, der får fortællingen ind under huden på læseren. Hvordan finder du de rigtige fakta, formulerer sætninger, du kan dokumentere, og skriver dig uden om alt det, du ikke kan vide med sikkerhed? Hvordan strukturerer du fortællingen og skaber suspense, så læseren hænger på til sidste ord? Hvordan kan konventionerne hjælpe os, og hvornår kan vi bryde dem på effektfulde måder? Heidi udkrystalliserer, hvad det er, der skaber en New Yorker-feature og en prisvindende page-turner.

• Sparring med Heidi Blake og Clare Toeniskoetter
Hvordan ville en New Yorker-skribent gribe kursisternes historie an? Hvordan ville The Daily forvandle en dansk nyhed til en levende lydfortælling? I denne workshop får du unik mulighed for at få tips, tricks og gode råd til lige netop din fortælling fra de to mesterfortællere.

• Afrunding: Nye greb til dig og din virksomhed
Vi evaluerer, hvilke greb kursisterne med størst succes kan tage med hjem til deres virksomhed for at løfte dens indhold i både korte og lange formater til nye højder.

Forberedelse

*På kurset beder vi dig medbringe en idé til en fortælling, du kunne tænke dig at lave, eller en fortælling du gerne vil forbedre. Det kan både være et større projekt eller en mindre opgave, du kan løfte gennem storytelling. På baggrund af din konkrete idé eller opgave laver vi en række workshops, hvor du selv skal prøve kræfter med de værktøjer, både vi og de amerikanske stjernefortællere introducerer dig for. Ved straks at overføre teorien til praktiske eksempler fra dit eget arbejde, kan de nye metoder slå rod med det samme. Ideelt set medbringer du en historie, du allerede har lavet, men som har mere narrativt potentiale. På den måde bliver øvelserne i vores workshops så konkrete og lærerige som muligt. Hvis du er i tvivl om, hvilken opgave eller idé, der vil være bedst at arbejde med, kan du kontakte os før kursets start og få sparring om, hvordan du får mest ud af kurset.

Nogle uger før kurset modtager du desuden et elektronisk kompendium med de eksempler på fortællende tekster og podcasts, vi skal arbejde med i vores workshops, eksempler på fortællinger fra vores gæsteundervisere samt udvalgte tekster, der på ypperste vis præsenterer forskellige storytelling-teknikker.

Undervisere

Sara Maria Glanowski

Sara Maria Glanowski er selvstændig journalist med base i New York, Mexico City og København. Hun har tidligere været ansat som journalist og dokumentarist på DR og Politiken, været vært på TV2 og MTV og har i en årrække skrevet for Weekendavisen og en lang række både danske og internationale publikationer, herunder Euroman, Børsen Pleasure, The Atlantic, Vice, Al Jazeera, Mic og Narratively. Hun er desuden forfatter til den anmelderroste bog ‘Skyggebokser’, der udkom på Gyldendal i 2019 og skildrer Amerika i kamp og forandring. Bogen var nomineret til Kristian Dahls Mindelegat, Politiken kaldte den “en helt igennem imponerende bedrift”, mens Weekendavisen udråbte den til “noget af det bedste fortællende journalistik længe”. Hun har modtaget adskillige både danske og internationale priser for sin journalistik og har en mastergrad i amerikansk politik og journalistik fra Columbia Journalism School, hvor hun dimitterede i 2013 med speciale i fortællende journalistik. Sara underviser fast på det populære kursus “Storytelling i New York” og gæsteunderviser desuden ofte i litterær journalistik for kunder som Syddansk Universitet, Berlingske Media, Roskilde Universitet, DMJX, Journalistforbundet samt Foreningen for Nordisk Nonfiktion.

Anne Kirstine Hermann

Anne Kirstine Hermann er vært på P1 Morgen & Orientering på DR og forfatter til bogen ‘Imperiets børn’ (Lindhardt og Ringhof, 2021), der under stor pressebevågenhed afslørede, hvordan Danmark i 1950’erne førte både FN og Grønland bag lyset for at beholde sin sidste koloni. Bogen blev nomineret til Henrik Dahls Mindelegat 2022 og modtog prisen Årets historiske bog 2021, Dansk Etnografisk Forenings formidlingspris og det første Kim Wall Memorial Grant. Hun er uddannet journalist (SDU, 2009) og antropolog (The New School for Social Research, 2012) og har skrevet for en række danske, tyske og svenske dagblade samt britiske Wallpaper. Som forsker i fortællende journalistik har hun været postdoc på New York University’s Arthur L. Carter Journalism Institute, adjunkt på Roskilde Universitet og ph.d.-studerende på SDU og Columbia University. Gennem sin forskning har hun bidraget til de journalistiske lærebøger ‘Slow journalism’ (Routledge, 2020), ‘Den undersøgende journalistiks metoder’ (Samfundslitteratur, 2021) og ‘Hvad laver JEG her’ (Samfundslitteratur, 2022) og udgivet ph.d.-afhandlingen ‘Ethnographic Journalism’ (SDU, 2015) samt en række artikler om fortællende journalistik i internationale tidsskrifter. Anne var fra 2012-2022 fast underviser i journalistik på henholdvis Syddansk Universitet og Roskilde Universitet. Desuden har hun gæsteundervist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Københavns Universitet, Grønlands Universitet, i Foreningen for Nordisk Nonfiktion, gennem Mediernes Efteruddannelse og på Journalistforbundets Fagfestival.

Mere om dette kursus