
Styrk din rolle og position som redaktionel leder i en kompleks organisation. Vi ser både på samarbejdet med redaktionelle medarbejdere og snitflader til ledelsen.
Kurset henvender sig til alle redaktører og redaktionelle medarbejdere med udgiveransvar. Sidder du som kommunikationsansvarlig i en organisation eller virksomhed med egne kanaler, vil det også være relevant for dig.
Mange oplever at befinde sig i et krydsfelt mellem strategiske målsætninger, ambitioner, nye medietendenser og medarbejdere, som skal hjælpes og motiveres. Samtidig er der en forventning om at udkomme med væsentligt og unikt indhold til målgruppen i et jævnt flow på tværs af kanaler.
Derfor kan der være behov for at stoppe op og reflektere over, om man løser opgaverne på en god måde. Udfylder jeg rolle godt nok? Hvad gør andre i samme situation? Samarbejder vi klogt, og er vi gearet til næste skridt i medieudviklingen?
Dette redaktørkursus er lavet til dig, der er enten er ny redaktør eller sidder som medieansvarlig i en organisation med få redaktionelle kolleger – og derfor savner sparring og refleksion. Mange af jer står både for daglig drift og for at planlægge kommende udgivelser, så der er et stort pres på både at levere og udvikle samtidig. Medarbejdere og leverandører udefra skal også guides og motiveres til at skabe stærkt indhold, så der er rift om din tid og din faglighed.
Du kender sikkert både målgruppen og stofområdet godt – jeres særlige niche – men nu trænger arbejdsflowet, prioriteringen og din rolle i produktionen til et eftersyn.
Kom på kursus og få nye idéer og ny energi til redaktørarbejdet. Vi taler både om redaktørens rolle i samspillet med redaktionelle medarbejdere og andre faggrupper, og vi ser på konkrete situationer, hvor du som leder skal stå stærkt for at sikre både godt arbejdsmiljø og fremdrift i opgaverne.
På de to kursusdage taler vi om de redaktørudfordringer, som mange oplever, og vi zoomer ind på jeres helt konkrete og aktuelle spørgsmål. Vi ved fra tidligere hold og fra vores egne erfaringer i branchen, at samarbejde og prioritering er nøgleord, derfor vil der være nedslag på disse emner:
- Arbejdsflow på tværs i huset og gode processer
- Redaktionsmødet og den løbende feedback til leverandører
- Tværfaglighed når det er bedst
- Mediekoncepter og et stærkt strategisk fundament
Undervejs vil vi vise eksempler på gode løsninger og stærke cases, da vi begge er meget optaget af medietendenser og at inddrage erfaringer fra hverdagen. Jeres oplevelser fra både små og store redaktioner er der også rig mulighed for at byde ind med.
Hver kursusgang veksler mellem oplæg og metoder, konkrete eksempler eller cases, refleksionsrunder og tips og tricks fra værktøjskassen. Det er målet med kurset, at du går hjem med fornyet energi og gode idéer, som nemt kan implementeres i hverdagen på redaktionen. Forhåbentlig har du også mødt ligesindede og fået et frirum til at tale om betydningsfulde ting i dit arbejde som redaktør. Det er vores erfaring fra tidligere hold.
………
Tidligere kursister siger:
📣 ”Der var mange konkrete værktøjer og idéer, man kunne anvende med det samme. Jeg var også glad for refleksionerne undervejs og metoder til at ændre sine vaner.”
Mette Søndergård, redaktør på Frie Skoler
📣 ”Det var meget inspirerende; varieret indhold og relevante emner. Jeg tager flere ting med mig hjem på redaktionen.”
Rasmus Bæklund Hagelskjær, journalist og redaktør i DR Nyheder
Tidligere kursister kommer bl.a. fra: Danmarks Naturfredningsforening, DR Sjælland, DR Midtjylland, Frie Skolers Lærerforening, Green Power Denmark, DTU, Dansk Industri og Bilmagasinet.
…..
Undervisere
MILLE BÆKKEL MADSEN har arbejdet i mange år som journalistisk konsulent på forskellige bureauer. Her har hun udviklet mediekoncepter for udgivere af nichemedier og rådgivet i digitalisering og redaktionelle forandringer. Mille har tidligere arbejdet i Danmarks Radio og på Politiken, ligesom hun har haft ansvar for en række medier for kunder som ekstern redaktør. Hun er vant til et højt produktionstempo med mange krav og forventninger fra både baglandet og målgruppen.
MARIANNE BAHL er visuel strateg med specialisering i udvikling af visuel identitet, branding, redaktionelt design og kommunikationsdesign, samt organisatorisk forandringsledelse med et designfagligt afsæt. Hun har en fortid som designchef på Dagbladet Børsen og ALT for Damerne og som grafisk designer på Politiken. Marianne underviser på design- og professionshøjskoler og fungerer som beskikket censor ved Det Kongelige Akademi i København, Designskolen Kolding samt ved professionshøjskolerne.