Ville du få dit eget job, hvis du skulle søge det i morgen – eller er der noget, du burde være bedre til? Efteruddannelse gør dig mere attraktiv på arbejdsmarkedet – i både dit nuværende og næste job. Men hvordan skal du vælge?
Vi glemmer tit at tænke over, at vores job udvikler sig med årene, og at det er vores pligt at følge med. Du kan med fordel spørge dig selv, om du ville få dit job, hvis du skulle søge det i morgen. Du skal tænke over, hvordan du gør din nuværende – og fremtidige – chef tryg, og du er nødt til at forholde dig til den værdi, du skaber for arbejdspladsen,” forklarer Mads Løkke Rasmussen, faglig konsulent i Dansk Journalistforbund.
Men efteruddannelse handler ikke kun om det job, du har nu – det kan også løfte dig videre i dit arbejdsliv, hvis du bruger det strategisk. Ifølge Mads Løkke Rasmussen er det dog afgørende, at du tænker dig grundigt om, inden du melder dig til: “Når du tager på efteruddannelse for at forbedre din markedsværdi, skal du i forvejen have styr på dine kompetencer, dine præferencer og på markedet inden for det felt, du gerne vil dygtiggøre dig på. Overvej også, hvilken effekt du ønsker, dit kursus skal have for dig, din karriere og din arbejdsgiver.”
Et konkret udbytte
På arbejdsgiversiden bliver der også holdt øje med, hvilke områder, du dygtiggør dig på. Poul Kjærgaard, chefredaktør på Fyens Stiftstidende, kigger især på, hvor ansøgernes opmærksomhed er lagt, når han læser cv’er – det gælder både kurser, men også hvad du har prioriteret i dit job. Det gælder også nuværende medarbejdere: “Jeg vil gerne se et konkret udbytte, når medarbejderne kommer hjem fra kursus, og jeg oplever ofte, at folk begynder at gøre det, de plejer – anderledes. De får en ny tilgang og bruger deres kompetencer,” forklarer Poul Kjærgaard, der mener, at mediebranchen er så presset, at det er afgørende, at alle holder sig så skarpe som muligt, så læserne og brugerne hele tiden er tilfredse.
“Vi skal konstant følge med i udviklingen – og her er efteruddannelse med til at sikre, at vi forbliver et godt mediehus,” fortæller Poul Kjærgaard. Han ser gerne, at medarbejderne både udvikler sig inden for deres eget felt og også søger ny information og kompetencer, som er relevante: “Lige nu har vi et særligt fokus på, at vi skal tænke digitalt, inden vi tænker print. Det er en meget svær drejning, så alle kurser, der understøtter den tendens, er brugbare.
Det er også vigtigt, at fremtidens journalister er dygtige til at lave levende billeder med deres smartphone, og så skal de kunne navigere hjemmevant på de sociale medier. Men det vigtigste er uden tvivl at dygtiggøre sig inden for det, der er relevant for en selv og arbejdspladsen.”
Grib de muligheder, der opstår
Det er dog ikke kun efteruddannelseskurser, der kan booste dine kompetencer. Ofte opstår der også muligheder på arbejdspladsen – og dem er det bare om at gribe, råder Mads Løkke Rasmussen fra Dansk Journalistforbund.
“Den medarbejder, der normalt arbejder med Twitter, skal måske på ferie – og så er det her, du foreslår din chef, at du varetager denne opgave i mellemtiden. Du får en værdifuld læring ud af at stå med twitterprofilen, og du får også skabt noget personlig branding – du sender nemlig et signal til omverdenen
om, at du er seriøs og gerne vil udvikle dig. I mange tilfælde vil det faktisk være bedre at tage på kursus i Twitter, efter du har arbejdet med det i en periode. Du kan nu bedre udfordre både dig selv og underviseren – og komme hjem med inspiration til at drive området videre på din arbejdsplads,” forklarer Mads Løkke Rasmussen.
Tre gode råd: Efteruddan dig i hverdagen
- Grib muligheden for at få nye opgaver på din arbejdsplads. Sig ja og tilbyd din hjælp, når muligheden opstår.
- Skriv mere om det, du gerne vil specialisere dig i. Lav interviews med eksperter, deltag i debatter eller skriv blogindlæg om relevante emner.
- Husk at skabe et godt netværk – og at bruge det! Dine medkursister på efteruddannelseskurset er oplagte, men husk også tidligere kolleger, folk på andre medier og venner og bekendte, der måske arbejder inden for det felt, du vil vide mere om.