Webindhold i verdensklasse – indholdsstrategi

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2400 København NV
Dage:
2 dage
Pris:
3.750 kr. | PU-støtte: 1.560 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 543 evalueringer)
Forår 2015

Bekæmp råddent webindhold
Indholdet på de fleste websteder er råddent. Eller sagt på en lidt pænere måde: Det er ikke opdateret. Og fordi ingen har påtaget sig et centralt ansvar for det, lider indholdet af en inkonsekvens fra sektion til sektion, hvilket betyder dårligere brugervenlighed, mindre brand-værdi og en kaotisk struktur.

Lær at bevare overblikket
Mange webredaktører brokker sig over, at indholdet på webstedet ikke er godt nok. Men ofte er "godt nok" aldrig blevet defineret. Dette kursus vil hjælpe dig med at opstille nogle præcise kvalitetskrav til webindhold. Og du vil lære, hvordan du som webredaktør beholder ansvar og overblik, selvom indholdsproduktionen er decentraliseret.

På kurset lærer du at:

  • kvalitetssikre indhold på websted
  • skaffe dig et fuldstændigt overblik over alt webindhold
  • opstille klare, evidens-baserede og målelige krav til webtekster
  • sikre, at indholdet på webstedet altid er opdateret
  • etablere et systematisk workflow for produktion, kvalitetssikring, opdatering og arkivering af indhold
  • arbejde strategisk med webindhold med udgangspunkt i den nye webdisciplin ’content strategy’

Fra content management til content strategy
I 90’erne løb it-branchen med begrebet "content management". Siden da har man troet, at det at have styr på et websteds indhold havde noget med teknologi at gøre. Så let er det desværre ikke. Her i 10’erne kalder vi disciplinen for "content strategy" eller "indholdsstrategi".

Når man spørger en webredaktør, hvor mange sider, der findes på hans websted, svarer han som regel med et tal, der kun er en tiendedel af, hvad der rent faktisk findes af indhold på webstedet. Når ingen ved, hvor mange tekster der findes på webstedet, er der heller ingen, der kan tage ansvar for dem. Og når ansvaret ikke er placeret, bliver indholdet ikke opdateret.

Det indebærer en stor risiko for virksomheden, myndigheden eller organisationen bag websitet, at der ligger forældet indhold med oplysninger om regler, der er ændret; takster, der er forhøjet; og varer, der er udsolgt.

På kurset kommer du til at arbejde med:

  • Content inventory, som er en teknik til at skaffe sig overblik over et websteds indhold og kvalitet.
     
  • Guidelines for webindhold, som hjælper jer med at kvalitetssikre jeres tekster.
     
  • Content Management Lifecycles, som sikrer, at I har et fast workflow, ikke blot for produktion af indhold, men også for fx redigering, godkendelse, distribution, kategorisering, søgemaskineoptimering og ikke mindst opdatering og arkivering.

Kurset henvender sig til:
Webredaktører og andre, som har (med)ansvar for indhold på et stort eller mellemstort websted. Kurset er primært tilrettelagt for webredaktører i virksomheder, organisationer og det offentlige.

Undervisningsform
For hvert emne indledes med et teoretisk oplæg. Derefter afsætter vi god tid til, at du kan arbejde med dit eget eller dine medkursisters websteder i små grupper. Og endelig skal I præsentere resultatet af jeres arbejde. Da vi således skal meget igennem, slutter kurset først kl. 18 begge dage.

Der vil være hjemmelæsning ca. 1 time til anden kursusdag.

Prisen omfatter
Undervisning, undervisningsmaterialer og forplejning på undervisningsdageneLitteratur

Desuden bogen “Content Strategy for the Web” af Halvorson, Kristina & Rach, Melissa (2012).

Bogen udleveres på kurset.

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?

Undervisere

Børge Kristensen

Webkonsulent og direktør for webkonsulentbureauet Copenux.