Twitter for journalister: Brug mediet effektivt

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2400 København NV
ME plus:
ME
Dage:
2 dage
Pris:
8.200 kr. + moms | PU-støtte: 2.700 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 481 evalueringer)
Forår 2023

Er du journalist og er du på Twitter? Så er det her kursus for dig. Du lærer at bruge Twitter mere professionelt både til opdatering, research og distribution. Din underviser Søren Pedersen – kendt som @systemaddict – lærer dig at få mere ud af Twitter på mindre tid.

 

Derfor skal du tage kurset

Twitter er ubetinget journalisternes favorit, når det gælder sociale medier. Deres intranet, som det ofte kaldes.

Der bruges rigtig meget (arbejds)tid på Twitter blandt mange journalister, men står udbyttet mål med forbruget? Det er nok ikke altid tilfældet.

Dette kursus har tre overordnede formål:

  1. Twitter i hverdagen: Vi skal helt overordnet lære, hvordan Twitter bruges professionelt i hverdagen som journalist og lære at skrive gode tweets.
  2. Redskaber til Twitter: Vi skal kigge på funktionaliteter og værktøjer, som kan øge produktiviteten og værdien af din tid på Twitter
  3. Twitter som datagrundlag: Vi skal trække store mængder data ud af Twitter og omsætte dem til journalistik.

For alle områderne gælder det, at kurset trækker kompetente Twitter-brugere ind for at fortælle og demonstrere, hvordan de arbejdsmæssigt får det optimale ud af Twitter.

Twitter i hverdagen

Som alle sociale medier er Twitter en regulær tidsrøver. Man glemmer ofte tid og sted, når man scroller igennem det evigt opdaterende feed. Vi skal diskutere, hvad Twitter er godt til (fra et journalistisk perspektiv) og hvordan du kan regulere din adfærd hen mod en mere produktiv anvendelse. Vi kommer til at diskutere følgende:

  • Hvad kan du som journalist bruge Twitter til? Hvor relevant er det?
  • Hvorfor skal du som journalist være aktiv (eller ikke) på Twitter?
  • Hvad er et godt tweet?
  • Hvordan skriver du selv det gode Tweet?
  • Skal du have mange følgere – og får du i så fald det?
  • Hvem gør det godt på Twitter? Vi inviterer nogle af de bedste til åben diskussion

Redskaber til Twitter

De fleste journalister bruger kun ganske få funktionaliteter i standard Twitter-app’en. Men der er mange muligheder, når du går lidt dybere. Vi kigger på:

  • Hvordan søger du information frem på Twitter med brugen af avancerede søgekriterier?
  • Hvordan kan du anvende lister til at skabe et emneoverblik?
  • Hvordan tolker du Twitters indbyggede statistiske redskaber?

Udover standard-app’en findes der et væld af tredjeparts-systemer til Twitter. Vi kigger på Tweetdeck, SocialBU og et par gratis mindre tools, som kan assistere i et væld af forskellige opgaver indenfor automatisering, informationssøgning og analyse.

Twitter som datagrundlag

Twitter handler ikke bare om at læse den endeløse strøm af indkomne tweets. Det kan også fungere som kilde til udvikling af databaseret journalistik.

Vi skal se på, hvordan du som journalist kan trække store mængder data ud af Twitter ved at anvende såkaldte no-code værktøjer. Vi kigger på følgende:

  • Kom i gang med Twitter-API’et
  • Træk relevante data ud af Twitter, fx. baseret på lister, fritekstsøgninger og hashtags
  • Analysér de udtrukne data i et regneark
  • Automatisér dine udtræk og analyser dine data
  • Lav din egen lille app til din smartphone med dynamisk indhold fra dine udtræk

Det lærer du på kurset

Du vender tilbage fra dette kursus med en klar forståelse af potentialet i Twitter for journalister – og introduktion og oplæring i redskaberne til at udnytte potentialet i dit arbejde. Du vil øge din produktivitet i forhold til at udarbejde kvalitetsjournalistik ved hjælp af Twitter til både opdatering, research og distribution.

Vi lægger desuden vægt på, at du får indblik i – og aktivt diskuterer – fordele og ulemper ved Twitter i selskab med kompetente Twitter-brugere fra medie-Danmark.

Kurset er for dig

Du er journalist eller kommunikatør, og du er allerede er på Twitter. Du ønsker at bruge mediet mere aktivt i dit redaktionelle arbejde.

Du har en Twitter-profil og kender de basale funktioner.

Selvom kurset underviser i avancerede teknologier, behøver du ikke kendskab til programmering.

Sådan foregår undervisningen

Kurset løber over to sammenhængende dage og finder sted i København.

Dag 1

Twitter i hverdagen: Vi skal diskutere hvordan Twitter kan bruges effektivt i et arbejdsmæssigt perspektiv

Redskaber til Twitter: Vi skal kigge på funktionaliteter og værktøjer, som kan øge produktiviteten, bl.a. Tweetdeck, SocialBU andre gratis applikationer.

Dag 2

Redskaber til Twitter (fortsat)

Twitter som datagrundlag: Vi skal trække store mængder data ud af Twitter, analysere på dem og tage første skridt mod at omsætte dem til journalistik.

På kurset møder du

Primærunderviser er Twitter-ekspert og journalistisk IT-udvikler Søren Pedersen, som igennem tiden har udviklet en lang række af meget anvendte Twitter-bots (fx. dkpolitik, corona-tracker, elitometer, osv.).

Medunderviser er ansvarshavende chefredaktør på mediet Markedsføring og forfatter til bogen Sådan forandrer automatisering medierne, Andreas Marckmann Andreassen.

Du møder også en række kendte Twitter-journalister og Twitter-brugere med relevante ekspertkompetencer.

Det indgår i prisen 

Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for framelding.

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?
Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

 

Undervisere

Søren Pedersen

Digital udviklingschef på TV 2-regionerne. Uddannet i statskundskab og filosofi. Skriver på Mediawatch om medier og teknologi – og på Twitter under navnet @systemaddict.