Strategisk kommunikation i praksis

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2400 København NV
Dage:
6 dage
Pris:
18.550 kr. | PU-støtte: 6.000 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 543 evalueringer)
Forår 2017

Kommunikation her, der og alle vegne

Som ny i kommunikationsverdenen – eller bare ærlig – kan man blive helt rundforvirret og fartblind af de mange sammenhænge, ordet kommunikation indgår i. Men der er hjælp at hente. Dette kursus giver mening i begreberne og orden i værktøjskassen.

Få tjek på strategisk kommunikation  
Dette kursus henvender sig til journalister og kommunikatører, som ønsker praktisk indsigt i grundlæggende kommunikationsarbejde.

Vi starter i hjertet af alt godt kommunikationsarbejde.

Kommunikationsstrategien og -planen, der stiller skarpt på målsætninger og målgrupper og har blik for de mange kommunikationskanaler, en moderne virksomhed må forholde sig til, men som også er en konkretisering af virksomhedens værdigrundlag.

På kurset lærer du at:

  • arbejde med virksomhedens kommunikationsstrategi
     
  • lave en kommunikationsplan – dvs. arbejde med mål, interessenter, målgrupper, kommunikationskanaler, tidsplan, ressourcer og succeskriterier
     
  • arbejde med pressekontakt og anvende konkrete redskaber til målrettet  pressearbejde
     
  • arbejde med intern kommunikation, herunder forandringskommunikation

Bliv professionel kommunikatør
Kurset har fokus på en de grundlæggende elementer, du som professionel kommunikatør skal beherske.

Gennemgående tema er forståelsen og konkretiseringen af strategisk kommunikation, byggende på den grundige analyse af afsender – dvs. virksomhedens kultur og selvforståelse, dens mission, visionen og de værdier som afspejles i kommunikationsstrategi.

På kurset arbejder vi med indhold og struktur af henholdsvis kommunikationsstrategi og kommunikationsplanen med alle dens trin og faser, herunder indholdet og de mange mulige kommunikationskanaler.

Vi kobler begreber som omdømme og branding på, men også – og ikke mindst – målgrupper og interessenter, herunder det daglige pressearbejde.

Når du har gennemført Strategisk kommunikation i praksis I, kan du jo overveje at tage kurset Strategisk kommunikation i praksis II.

Undervisningsform
På kurset er der fokus på ny viden, teori, baggrund og metode. Gennem gruppediskussioner får du mulighed for at koble de teoretiske modeller med din egen praktiske erfaring. Stillede opgaver undervejs kan løses med udgangspunkt i din egen organisation. Opgaverne skal løses tilfredsstillende og godkendes af underviser, for at du kan indstilles til eksamen.

Mellem kursusdagene skal du afsætte tid til hjemmeopgaver og læsning.

Program
Programmet er tilgængeligt ca. 2 uger før kursusstart

Eksamen
Kurset afsluttes med en eksamensopgave og en mundtlig eksamen. Samlet bedømmelse efter 7- trinsskalaen og med ekstern censur.

Niveau og omfang
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau og vægter 10 ECTS

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

Prisen omfatter
Prisen dækker undervisning, vejleding, eksamen samt forplejning på undervisningsdagene. Du skal derudover påregne udgifter til bøger og materialer.

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud. Læs mere om regler for framelding.

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?

Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

Undervisere

Karen Lumholt

Journalist og rådgiver. Speciale i communities, storytelling, brugerinddragelse og løsningsjournalistik. Forfatter til bl.a. Fremtidens fællesskaber (2019), Det relationelle menneske (2015), Historier der flytter mennesker (2013) og fra Fra biks til business (2010). Tidl. journalist/redaktionsleder i DR og Forbrugerstyrelsen. Partner i Lumholt & Stahlschmidt www.lskommunikation.dk

Karin Sloth

Har mere end 30 års erfaring som leder, konsulent og selvstændig i kommunikationsbranchen. Hun har desuden undervist igennem 15 år på akademi-, diplom- og masterniveau. Er ansvarlig for en række kurser om ledelse og kommunikation på DMJX. 

Torben Lindberg

Underviser og fagmedarbejder.

Anna Myrthu Vinding

Gennem 12 år øverste ansvarlige for kommunikation i DSB, senest som kommunikationsdirektør. Tidligere journalist på bl.a. TV-Avisen, Politiken og Berlingske. Nu chefkonsulent og underviser.

Peter Mose

Selvstændig kommunikationsrådgiver og bl.a. fast analytiker i Berlingske Business Magasin og på Mandag Morgen. Tidligere politisk reporter souschef i Geelmuyden.Kiese, pressechef hos Lederne og kommunikationschef for Ingeniørforeningen.

Mere om dette kursus