Storytelling i New York

Startdato:
Udbyder:
Sted:
New York, NY 10002, USA
Dage:
7 dage
Pris:
30.000 kr. | PU-støtte: 13.650 kr.
Efterår 2022

Tag med Sara Maria Glanowski og Anne Kirstine Hermann til New York og lær storytelling af de to forfattere samt en stjernerække af USA’s bedste historiefortællere. Vi besøger fyrtårne som det legendariske magasin The New Yorker og giver dig de greb, både skribenter, podcastere og kommunikatører kan bruge til at skabe gribende fortællinger.

Med de to danske journalister og forfattere Sara Maria Glanowski og Anne Kirstine Hermann i hånden møder du nogle af USA’s mest inspirerende og erfarne stjernefortællere. Sammen med prisvindende filmskabere, podcastere og skribenter ved The New Yorker, This American Life og The New York Times Magazine dykker du ned i alle faser af den fortællende journalistik – fra den første spæde idé til færdigt produkt. Kurset er en blanding af workshops, gæsteoplæg og virksomhedsbesøg på nogle af de mest innovative medier inden for storytelling.

Fortællekunst – eller storytelling – er vigtigere i journalistikken, end nogensinde før. Medieforskere har længe peget på, at netop den kvalitet og oplevelse, som brugerne får med den litterære journalistik, kan tilføre værdi og gøre betalingsjournalistik konkurrencedygtig. Førende amerikanske medier trækker i dag på synergien mellem fortællinger i lyd og tekst, og versionerer deres bedste stof fra artikler til podcasts og omvendt. For eksempel begyndte The New York Times og det ikoniske radioprogram This American Life i 2020 en kreativ og strategisk alliance.

I vores workshops får du hands-on undervisning i den fortællende journalistiks mest kraftfulde greb. Du lærer, hvordan du kan arbejde med scener, plot og karakterudvikling i dit daglige arbejde som journalist eller kommunikatør. Gæsteoplæggene giver dig inspiration, tips og tricks fra nogle af de bedste fortællende journalister i verden. Og virksomhedsbesøgene introducerer dig for de seneste trends og giver dig enestående indsigt i, hvordan toneangivende medier finder den gode fortælling og omsætter den til fascinerende indhold, der fastholder gamle brugere og får nye til at tegne abonnement. 

Tentativt program 

Dag 1
Ankomst til New York og velkomst

Dag 2
9.00 – 10.00: Præsentation af kurset og deltagerne

10.00 – 12.00: Workshop: Fortællingens hjørnesten
Amerikanerne mestrer den fortællende journalistik som ingen andre. Vi dykker ned i de mest ikoniske tekster og dissekerer deres fortællende greb. Vi øver os i ‘reverse engineering’: At afkode hvilke byggesten, de bedste fortællinger rummer, hvilket researcharbejde de bygger på, og hvilke litterære kneb, de benytter.

12.00 – 13.00: Frokost

13.00 – 13.30: Subway til The New Yorker, 1 World Trade Center, New York, NY 10007

13.30 – 15.00: Rundvisning og besøg på tidsskriftet The New Yorker og oplæg ved featureskribent Sarah Stillman.
The New Yorker har siden 1925 udgivet reportager, anmeldelser, essays, satire og fiktion. Et fast format er ‘A Reporter at Large’, hvor tidens bedste featureskribenter boltrer sig over mange sider med velfortalte, litterære reportager. Magasinet har i årtier været guldstandarden for litterær featurejournalistik.
Sarah Stillman er fast featureskribent på The New Yorker og skriver, så læserne bliver opslugt af tunge emner som arbejdsforholdene på tøjfabrikker i Bangladesh, politiets kontroversielle brug af civile informanter og misbrug af lokal arbejdskraft på amerikanske militærbaser i Irak og Afghanistan. Hun underviser i magasinjournalistik på både Columbia University og Yale University og har desuden vundet et hav af priser for sine artikler, heriblandt National Magazine Award, George Polk Award og MacArthur’s prestigiøse fellowship, der er kendt som ‘The Genius Grant’. Stillman åbner sin værktøjskasse, analyserer sit arbejde for os og forklarer, hvordan The New Yorker bruger de virkemidler, vi gennemgik i workshoppen tidligere på dagen.

16.00-17.30:

15:00-16:30: Besøg på Radiolab og oplæg ved Senior Producer Simon Adler
Radiolab er uomgængelige, når det handler om at skabe en fortælling i lyd. Programmet har vundet flere Peabody Awards, er blandt de mest innovative podcasts i USA og fortæller hver uge fængslende historier om ellers abstrakte emner fra forskningens og filosofiens verden. Med ikoniske episoder som ‘Colors’ har Radiolab genopfundet montagen og vist, hvordan man laver fabelagtig storytelling i lyd.
Simon Adler er senior producer ved Radiolab og står blandt andet bag serien ‘Mixtape’, den overraskende og originale fortælling om hvordan kassettebåndet forandrede verden. I sit oplæg fortæller Adler om at tænke en fortælling i lyd, og hvordan du finder originale måder at iscenesætte en auditiv fortælling på.

20.00: Mingling og drinks på en tagterrasse med udsigt over New York (TBA).

Dag  3
9.00 – 12.00: Workshop: Immersion journalism
Vi zoomer ind på, hvordan du finder fortællingens centrale steder, og hvordan du får adgang til at rapportere derfra. Og så ser vi nærmere på de metoder, du kan benytte til at skildre et miljø, hvad du skal kigge efter, når du er på reportage, og hvilke etiske dilemmaer, du som journalist bør overveje.
Anne Kirstine Hermann underviser på baggrund af sin ph.d.-afhandling i de metoder, du kan bruge til at komme ind i lukkede eller opsigtsvækkende miljøer og fremmede kulturer, hvordan du navigerer mellem indlevelse og armslængde, og hvilke særlige hensyn det kræver som journalist.
Sara Maria Glanowski fortæller om sine erfaringer med reportage-disciplinen ‘the fine art of hanging out’, og om hvordan du kan bruge immersion i både længere og kortere formater. Vi identificerer de steder, som er afgørende for din fortælling, og diskuterer, om du kan bruge observation eller deltagelse i din historie, hvad det kræver at få adgang, hvor lang tid du skal afsætte, og hvilke etiske spørgsmål, du kan støde ind i.

12.00 – 13.00: Frokost

13.00 – 13.30: Subway til New York University Arthur L. Carter Journalism Institute, 20 Cooper Sq #6, New York, NY 10003

13.30 – 15.00: Besøg på New York University Arthur L. Carter Journalism Institute og oplæg ved den prisvindende journalist Ted Conover.
Arthur L. Carter Journalism Institute uddanner med programmet Literary Reportage den næste generation af amerikanske storytellers. Programmets alumni har skrevet talrige bøger og artikler til medier som The Atlantic, The Guardian, The New Yorker og The New York Times Magazine. På grund af den stigende synergi mellem lyd og skrift i mediebranchen blev programmet for nyligt udvidet til også at inkludere litterær reportage i lyd, hvilket har affødt podcasts til blandt andre Wondery og NPR.
Ted Conover er Director for New York University’s Arthur L. Carter Journalism Institute og forfatter til lærebogen ‘Immersion: A Writer’s Guide to Going Deep’. Han har rejst tværs gennem USA med amerikanske vagabonder, krydset den sydlige grænse med mexicanske immigranter, vogtet indsatte i det topsikrede Sing Sing-fængsel og gået undercover i den amerikanske kødindustri. Han skriver blandt andet for The New York Times, Harper’s Magazine og The Atlantic og er forfatter til adskillige journalistiske bøger, heriblandt ‘Newjack’ om sin tid som fangevogter, der vandt National Book Critics Circle Award og var finalist til Pulitzer-prisen. I sit oplæg tager han tråden op fra morgenens workshop og destillerer flere årtiers erfaringer med kunsten af fordybe sig i et miljø. Ted Conover giver os en guide til, hvordan du får adgang, hvilke værktøjer du kan bruge til at forstå og beskrive et miljø, og hvordan du bruger dig selv, når først du er inde. 

15:00 – 15.30: Subway til Columbia Journalism School, 33 W. 218th St. New York, NY 10034

15.30 – 17.00: Besøg på Columbia Journalism School og oplæg ved den prisvindende journalist Jessica Bruder.
Columbia Journalism School blev grundlagt i 1912 af Joseph Pulitzer og lægger hvert år hus til uddelingen af de fineste priser i amerikansk journalistik: Pulitzer-priserne. Skolen har fire kandidatprogrammer i journalistik, udgiver det toneangivende magasin ‘Columbia Journalism Review’ og er hjemsted for både Tow Center for Digital Journalism, Brown Institute for Media Innovation og Dart Center for Journalism and Trauma.
Jessica Bruder underviser i fortællende journalistik på Columbia University og dækker subkulturer og sociale emner for blandt andre The New York Times Magazine, The Washington Post og Harper’s Magazine. Senest har hun skrevet den journalistiske bog ‘Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century’, hvor hun gennem mange måneder hen over flere år boede i en varevogn og rejste 25.000 kilometer for at dokumentere de omrejsende amerikanere, der har opgivet håbet om at få sig et fast hjem og et fast arbejde og i stedet rejser rundt som nomader og forsøger at skabe en plads til sig selv i USA’s usikre økonomi. Hendes bog blev ikke alene en New York Times-bestseller og modtog en lang række priser, den blev også filmatiseret til Hollywood-filmen ‘Nomadland’, der sidste år modtog en Oscar. I sit oplæg vil Jessica Bruder tage tråden op fra Ted Conover og fortælle om sit arbejde med at skildre subkulturer og følge mennesker og miljøer gennem længere tid. Hun vil dele ud af de redskaber, hun personligt benytter, når hun arbejder med struktur og dramaturgi i både længere og kortere formater.

Dag 4
9.00 – 11.30: Workshop: Karakteropbygning
Karakterer bærer historien frem og får læserne til at hænge på. Men hvordan finder du din hovedkarakter? Hvad skal en god karakter indeholde? Hvordan finder du frem til din karakters mål og mission? Hvad har din karakter på spil? Og hvilken udvikling og vendepunkter gennemgår din karakter i løbet af din fortælling?
Sara Maria Glanowski fortæller om sine praktiske erfaringer med at komme helt ind under huden på de kvindelige verdensmestre i den legendariske bokseklub Gleason’s Gym og fremskrive tredimensionelle karakterer.
Anne Kirstine Hermann viser, hvordan hun i ‘Imperiets børn’ vækker afdøde karakterer til live gennem skriftlige kilder, fotografier og arkivdokumenter. Vi identificerer potentielle hovedkarakterer i din historie, analyserer deres mål og missioner, og finder de modstandspunkter, der giver dramatisk stof. Vi diskutere desuden, hvordan du dokumenterer de nødvendige elementer i din research.

11.30 – 12.30: Frokost

12.30 – 13.00: Subway til The Moth, 75 Broad Street, 26th Floor, New York, NY 10004

13.00 – 14.30: Besøg på The Moth og oplæg ved Artistic Director Catherine Burns.
The Moth har siden 1997 afholdt omkring 4.000 live storytelling-arrangementer. Holdet bag The Moth er specialister i at gøre den lille, personlige eller kuriøse historie til en stor og universel fortælling, og de træner dagligt amerikanere med noget på hjerte i at fortælle levende, effektivt og uden manuskript. The Moth udgiver hver uge podcasten The Moth Radio Hour med memoir-fortællinger fra virkeligheden, som skærer ind til hverdagens vidundere, tragedier og iboende humor.
Catherine Burns, der er Artistic Director for The Moth og aktuel med bogen ‘How to tell a Story’, dykker ned i, hvordan du finder det afgørende ‘moment of change’ for din hovedkarakter, hvordan du forvandler en anekdote til en Moth-historie, og hvordan du finder din fortællerstemme. Og så giver hun dig ikke mindst en række konkrete redskaber til, hvordan du kan bruge The Moth’s principper i korte formater på både skrift og lyd.

16.00 – 17.00: Oplæg ved filminstruktør Tea Lindeburg
Lær at tænke som en filmskaber. De bedste fortællinger sætter en film i gang for læseren eller lytteren og låner virkemidler fra fiktionens verden.
Tea Lindeburg er dansk filminstruktør, bor i New York og står bag Netflix-serien ‘Equinox’ og spillefilmen ‘Du Som er i Himlen’ (‘As in Heaven’), som hun også har skrevet manuskriptet til. Sidste år vandt hun som den første dansker nogensinde prisen for bedste instruktør ved den prominente filmfestival i San Sebastian for sin allerførste spillefilm. Lindeburg giver dig et unikt indblik i, hvordan hun arbejder med karakterudvikling, dramaturgi og scener. Og hvordan du selv kan bruge filmskaberens greb i din kommunikation eller journalistiske fortælling.

17.00 – 18.30: Fri leg og transport til aftenens event.

18.30 – 21.00: The Moth Mainstage. Live-event og underholdende aften med fem fortællere, der har udviklet og formet deres historier med hjælp fra The Moth’s instruktører. Aftensmad kan bestilles på stedet.

Dag 5
9.00 – 11.30: Workshop: Tænk scenisk
Vi dykker ned i et af de vigtigste elementer i fortællende journalistik – scenen – og gennemgår, hvad en scene egentlig er, hvad den indeholder, hvilken research den kræver, og hvordan du tænker scener ind i din ideudvikling, din research og dit produkt. Vi bruger eksempler fra de amerikanske mestrer, og viser hvordan vi i vores eget arbejde opbygger scener med plot, detaljer og dialog.
Sara Maria Glanowski viser, hvordan du på baggrund af observation, reportage og interviews får en scene til at leve.
Anne Kirstine Hermann viser, hvordan skriftlige kilder og digitale arkiver kan give dig information til at gøre historiske situationer til fængende, filmiske scener. Herefter analyserer vi din historie og identificerer de afgørende nøglescener. Vi diskuterer, hvordan du griber scenerne an i din research, og hvordan du indsamler og arrangerer dine informationer, så de sætter gang i en film for læserens eller lytterens indre øje.

11.30 – 12.30: Frokost

12.30 – 13.00: Subway til Narratively, 30 John St, Brooklyn, NY 11201

13.00 – 14.30: Besøg på Narratively og oplæg ved Editorial Director Brendan Spiegel.
Narratively er en digital platform, der har specialiseret sig i fortællende journalistik på skrift, lyd og video, og som også arbejder med storytelling for brands og virksomheder.
Brendan Spiegel, der er medstifter og Editorial Director, giver et indblik i, hvordan Narratively arbejder med scener i deres fortællinger på tværs af platforme. Han forklarer desuden, hvordan Narratively er lykkedes med at starte et medie, der udelukkende lever af storytelling. 

14.30 – 15.00 Gåtur (1,2 km) til Pineapple Street Studios, Pineapple St, Brooklyn, NY 11201

15.00 – 16.30: Besøg på Pineapple Street Studios og oplæg ved Senior Producer Jonathan Menjivar.
Pineapple Street Studios producerer originale og prisvindende podcasts, som både består af undersøgende journalistik, narrativer, der strækker sig over mange episoder, og branded content. Virksomheden står blandt andet bag Ronan Farrows populære ‘Catch and Kill Podcast’ om kvinderne, der fældede Harvey Weinstein og satte ild til #MeToo-bevægelsen. Deres lydproduktioner debuterer som regel på Apple Podcasts Top 10-liste.
Jonathan Menjivar har foruden sin erfaring som Senior Producer hos Pineapple Street Studios også otte års erfaring som producer for det ikoniske radioprogram This American Life. Han tager tråden op fra morgenens workshop og fortæller om at skabe fængslende scener med lyd.

19.00: Fællesmiddag på restaurant (TBA)

Dag 6
9.00 – 11.00: Workshop: Få styr på fortællingen
I kursets sidste workshop zoomer vi ud og ser på, hvordan du strukturerer et fortællende projekt igennem alle dets forskellige faser. Vi giver dig ideer og værktøjer til, hvordan du griber de mange delopgaver an og holder styr på din research og din dramaturgi.
Sara Maria Glanowski giver indblik i sit arbejde med story-modellen, og hvordan man arbejder med plot, vendepunkter og struktur i tre akter.
Anne Kirstine Hermann fortæller om sit arbejde med berettermodellen og vignetter og gennemgår de praktiske værktøjer, du kan arbejde med undervejs i processen. Vi øver os i at arbejde med en tidslinje med interne links til dine egne filer med research. Og vi introducerer dig også for det system til at holde styr på fortællemodel, kilder og dokumentation, som mange amerikanske featureskribenter benytter.

11.00 – 12.00: Frokost

12.00 – 12.30: Subway til The New York Times Building, 620 8th Avenue, New York, NY 10018

12.30 – 14.30: Besøg på The New York Times
The New York Times er primært verdens vigtigste nyhedsmaskine, men satser også storstilet på storytelling. Redaktionen Narrative Projects starter store, internationale serieprojekter op og udvikler dem som pakker til både net, papiravis, magasin, podcast, bøger og live events, mens den daglige podcast The Daily har genskabt nyhedsgenren og på kort tid opnået kultstatus ved at forvandle det daglige nyhedsflow til fængslende historiefortælling.

14.30 – 14.40: Gåtur til Bryant Park

14.40 – 15.30: Opsamling, afrunding og evaluering i septembersolen

Aften: Afrejse fra New York

Dag 7
Hjemkomst

Vi tager forbehold for eventuelle ændringer i programmet.

Forberedelse

  • I god tid før afrejse til New York modtager du et elektronisk kompendium med de eksempler på fortællende tekster og podcasts, vi skal arbejde med i vores workshops, eksempler på fortællinger fra vores gæsteundervisere samt udvalgte tekster, der på ypperste vis præsenterer forskellige storytelling-teknikker.
  • På kurset beder vi dig medbringe en idé til en fortælling, du kunne tænke dig at lave, eller en fortælling du gerne vil forbedre. Det kan både være et større projekt eller en mindre opgave, du kan løfte gennem storytelling. På baggrund af din konkrete idé eller opgave laver vi en række øvelser i vores workshops, så du selv kan prøve kræfter med de værktøjer, både vi og de amerikanske stjernefortællere introducerer dig for. Hvis du er i tvivl om, hvilken opgave eller idé, der vil være bedst at arbejde med, kan du kontakte os før kursets start og få sparring om, hvordan du vælger en idé eller et eksempel fra dit arbejde og får mest ud af kurset.

Kursusledere:

Sara Maria Glanowski er selvstændig journalist og bor i New York. Hun skriver for Weekendavisen og en lang række magasiner og er desuden forfatter til den anmelderroste bog ‘Skyggebokser’, som i 2019 var nomineret til Kristian Dahls Mindelegat, og som Politiken kaldte “en helt igennem imponerende bedrift”, mens Weekendavisen udråbte den til “noget af det bedste fortællende journalistik længe”. Hun har modtaget adskillige både danske og internationale priser for sin journalistik og har en mastergrad i amerikansk politik og journalistik fra Columbia Journalism School, hvor hun dimitterede i 2013 med speciale i fortællende journalistik. Hun har tidligere lavet dokumentarprogrammer på DR, været vært på TV2 og var fastansat på Politiken, indtil hun besluttede sig for at blive i New York, ringede hjem for at sige sit gode job op og begyndte at arbejde som freelancejournalist for amerikanske og internationale medier, blandt andre The Atlantic, Al Jazeera, Vice, Mic og Narratively. Siden har hun gennem flere år fulgt og trænet med de hårdtslående kvindelige verdensmestre i den berømte bokseklub Gleason’s Gym for at skildre et af kønskampens mest brutale ringhjørner. Hun har brugt hundredvis af timer på gaden med unge sorte teenagedrenge, betjente og såkaldte cop watchers i Bronx og Brooklyn for at skildre politivold i New Yorks sorte og latinamerikanske kvarterer, før Black Lives Matter-bevægelsen blev født. Og gennem flere år har hun fulgt Amerikas ultravoldelige White Power-bevægelse på allertætteste hold. Sara gæsteunderviser desuden ofte i fortællende journalistik og har blandt andet holdt oplæg for Syddansk Universitet, Roskilde Universitet, DMJX, Kaas & Mulvad, Generalkonsulatet i New York, Københavns Hovedbibliotek, Journalistforbundet samt Foreningen for Nordisk Nonfiktion.

Anne Kirstine Hermann har boet i New York on-and-off siden 2010, senest da hun var gæsteforsker på New York University’s Arthur L. Carter Journalism Institute. Hun er journalist, antropolog og forfatter til bogen ‘Imperiets børn’, der udkom på Lindhardt og Ringhof i 2021, og under stor pressebevågenhed afslørede, hvordan Danmark i 1950’erne førte både FN og Grønland bag lyset for at beholde sin sidste koloni. Bogen blev nomineret til Henrik Dahls Mindelegat 2022 og modtog prisen Årets historiske bog 2021. Hun har skrevet for en række danske dagblade samt britiske Wallpaper, tyske Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung og svenske Dagens Nyheter, ligesom hun har lavet radio for blandt andet P1’s radiomagasiner. Desuden har hun bidraget til journalistiske lærebøger som ‘Den undersøgende journalistiks metoder’ og udgivet ph.d.-afhandlingen ‘Ethnographic Journalism’ samt en række artikler om fortællende journalistik i internationale tidsskrifter. Anne underviser i journalistik på Roskilde Universitet og har også undervist på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Syddansk Universitet, Københavns Universitet, Grønlands Universitet, i Foreningen for Nordisk Nonfiktion, gennem Mediernes Efteruddannelse og på Journalistforbundets Fagfestival. I 2018 modtog hun det første Kim Wall Memorial Grant.

Niveau
Kurset henvender sig til alle, der har en uddannelse inden for journalistik eller kommunikation.

Pris
30.000 kr. ex. moms

PU-støtte
13.650 kr.

Pris efter PU-støtte
16. 350 kr. ex. moms

Frist for tilmelding
11. juli 2022

Din tilmelding er bindende

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget og har betalt. Selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end to måneder før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000 plus de udgifter, vi allerede har betalt og ikke kan få refunderet. Ved afbud mindre end to måneder før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.