Spin og professionel politisk kommunikation

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2400 København NV
Dage:
4 dage
Pris:
11.500 kr. | PU-støtte: 4.000 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 543 evalueringer)
Efterår 2016

Hele vejen omkring politisk kommunikation og spin

Kurset giver en teoretisk og begrebsmæssig forståelse af politisk kommunikation og spin.

Felterne introduceres med afsæt i både teori og med en lang række cases og eksempler, hvor disse discipliner er blevet udfoldet.

På kurset lærer du at:

  • lave strategi for stakeholderrelationer og -pleje
  • rådgive om prioriteringer i det organisatoriske kommunikationsarbejde
  • lave en strategi for politisk branding og opbygning af identitet
  • arbejde helhedsorienteret med politisk kommunikation
  • tilrettelægge en public affairs-indsats
  • udvikle en strategi for at sætte en offentlig dagsorden i medierne
  • vurdere en given public affairs-udfordring og dens handlemuligheder

Målet er at træne dig til, at kunne bevæge dig på og mellem både det strategiske og det tekstlige niveau.

'Hvis det er virksomhedens strategi at have X brand, hvorfor kan direktøren så ikke sige Y i et interview' vil være et eksempel på et analytisk spørgsmål undervejs.

Blandt emnerne er:

  • Politisk branding
  • Strategimodeller
  • Spin og storytelling
  • Netværkskampagner og sociale medier
  • Politisk kommunikation i partier
  • Public affairs
  • Issues management

Undervisningsform
Undervisningen veksler mellem teori og praksis, med masser af øvelser og cases fra partipolitik, interesseorganisationer, græsrodsbevægelser og virksomheder.

Derudover vil der være selvstudier i form af opgaveløsning og læsning af faglitteratur.

Vi vil bruge et online community som netværksskaber og kommunikationskanal mellem kursusdagene.

Du arbejder med at konkret projekt, som kunne være at udvikle en strategi for fx en person, en virksomhed, et parti eller en interesseorganisation, eller det vil fx kunne være en mindre empirisk undersøgelse af brug af spinteknikker.

Eksamen
Fem uger efter sidste undervisningsdag skal du aflevere en skriftlig eksamensopgave, som bedømmes efter 7-trins-skalaen med intern censur.

Niveau og omfang
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau og vægter 5 ECTS

Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

Prisen omfatter
Prisen dækker undervisning, vejleding, eksamen samt forplejning på undervisningsdagene. Du skal derudover påregne udgifter til bøger og materialer.

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud. Læs mere om regler for framelding.

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?

Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

Undervisere

Mie Femø Nielsen

Ph.d. og cand.mag. Lektor på Københavns Universitet. Rådgiver i strategisk kommunikation.

Thomas Uhd

Rasmus Jønsson

Politisk kommentator og partner i Kommunikationsbureauet Ideal.

Mere om dette kursus