Skriv langt til mobilen

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1112 København K.
Dage:
2 dage
Pris:
5.390 kr. + moms | PU-støtte: 1.560 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 444 evalueringer)
Efterår 2016

Longread, webdok, digitale features. Kært barn har mange navne.
Flere danske medier eksperimenterer i disse dage med lange fortællinger. Samtidigt besøger flere og flere af brugerne vores web sites via mobilen, men hvordan gør du en lang tekst visuel, fængende og læsbar – også på mobilen? Det kan du lære her.

Kort fortalt skal den lange tekst være endnu skarpere, bedre redigeret, uden spring i den røde tråd, logisk i sine svar undervejs – og godt skrevet. Kravene er større end til andre tekster.

På kurset lærer du at arbejde med ”den lange digitale fortælling”, hvor du blander tekster med kort, grafik, foto og video på en ny, appellerende og indbydende måde.

Vi samler inspiration til, hvordan lange tekster bliver til hos forskellige medier fra ind­ og udland, og hvilke overvejelser der bliver gjort for at gøre teksterne læsbare og underholdende – også på de små skærme.

Vi undersøger brugernes adfærd, når de læser lange tekster, og vi kigger på, hvilke overvejelser du selv kan gøre dig som journalist, når du skal skrive langt – særligt til mobile platforme.

Vi gennemgår en række digitale værktøjer, som kan gøre dine lange tekster visuelle, og vi dykker ned i, hvordan du konkret kan vinkle, skrive og lave indhold, der virker digitalt.
Undervisningen foregår som en kombination af faglige oplæg og praktiske øvelser, ligesom vi vil hente inspiration fra eksterne oplægsholdere.

På kurset gennemgår vi:

  • En række digitale værktøjer, der kan hjælpe dig med at visualisere dine tekster bedre.
  • Hvad der virker, og hvad der ikke virker hos de medier, der beskæftiger sig med lange tekster.
  • Ideer til, hvordan en lang tekst også kan fortælles visuelt.
  • Hvordan du kan optimere din tekst og gøre den mere læsbar digitalt.
  • Hvordan du kan videreudvikle dine tekstdele og skrive og publicere dem i samspil med sociale medier.

Efter kurset kan du:

  • Tænke i nye, kreative måder at fortælle en lang tekst på.
  • Bruge en lang række digitale redskaber til at visualisere din lange tekst.
  • Tænke i delelementer, der kan bruges på sociale medier og andre platforme.
  • Skrive kort og præcist til digitale og mobile platforme.

Eksempler:
Se eksempler på nogle af mediernes lange, digitale fortællinger her:
http://www.b.dk/longreads
http://www.dr.dk/nyheder/webdok
https://longform.org/publications/new-york-times-magazine

Forudsætninger for deltagelse: Som kursist skal du selv medbringe en computer med mulighed for tilkobling til wifi. Nogle lettere skriveøvelser kan forventes. Du vil også blive bedt om at løse en mindre opgave, inden kursets start.

Prisen omfatter: Undervisning, undervisningsmaterialer, morgenmad, frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset i København. Evt. transport er ikke inkluderet. Prisen er ex. moms.

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDINGEN ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

 

Undervisere

Christian Loiborg

Christian Loiborg er redaktør for digitale og sociale medier i den fynske del af Jysk Fynske Medier. Her arbejder han strategisk og praktisk med at gøre digital formidling flermediel og levende og for at styrke tilstedeværelsen på sociale medier. Han har også virksomheden Streaming.dk, der udover en hjemmeside om streaming har siderne Socialhub.dk og Socialstats.dk, der begge fokuserer på sociale medier.

Christian Loiborg har i de seneste fem år beskæftiget sig med journalistik som journalist og redaktør. Derudover har han blandt andet produceret animationsvideoer og infografikker samt arbejdet med kommunikation og PR i en start-up-virksomhed, der forsker i virksomheders brug af digitale platforme, herunder mobil og web.

Christian har også undervist i digitale værktøjer på kandidatuddannelsen i PR på Westminster University i London.

Christian Loiborg har en international kandidatuddannelse i innovations-, medie- og forandringsledelse og en bachelor i journalistik. Han har skrevet speciale om innovation i medievirksomheder, og hans bachelorprojekt var en interaktiv e-bog.

Katrine Villarreal Villumsen

Katrine Villarreal Villumsen er uddannet journalist og har tidligere arbejdet på Berlingske og i DR Nyheder. Hos sidstnævnte var hun med til at starte redaktionen for sociale medier. Hun har ligeledes arbejdet i flere år som selvstændig. Her har hun rådgivet og undervist virksomheder, medier og journalister i sociale medier i ind- og udland. I dag er hun Digital Konsulent hos Holm Kommunikation. Her arbejder hun med strategier, kampagner og kommunikation inden for sociale- og digitale medier.