Singler som multimediefortællinger – sådan!

Startdato:
Udbyder:
ME plus:
ME
Dage:
5 dage
Pris:
13.000 kr. | PU-støtte: 3.900 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 543 evalueringer)

De digitale potentialer
I tekst- og billeder. Sådan har single-formatet hidtil foldet sig ud i Danmark.

Men hvorfor egentlig stoppe dér?

De lange journalistiske fortællinger og produktioner publiceres og distribueres oftest via onlineaviser og websites og i stigende omfang som ’responsive design’, der kan læses på alle typer af digitale platforme.

Og det åbner for helt andre digitale muligheder.

På dette kursus sprænger vi rammerne for single-formatet, når vi med amerikanske Atavist som forbillede udnytter de digitale potentialer, som transformationen fra papir til web, mobil og især tablets stiller til rådighed.

Som narrativ non-fiction
På kursus lærer du at lave multimedie-singler i traditionen fra den litterære journalistik og webproduktioner som ’longreads’ og singler.

Vi holder fast i den narrative non-fiktion, men lægger nye digitale lag af information, oplevelse og interaktion på. Og vi lærer undervejs.

Målet er, at hver kursusdeltager, eller mindre team af kursister, udvikler og producerer en multimedie-’longread’. Vi fokuserer på indhold og form, ikke teknik. Derfor har vi på forhånd designet en skabelon til at slippe kreativiteten løs i.

Vi når måske ikke ”Snow Fall”-højder, men vi tilstræber det.

På kurset lærer du at:

  • udtænke en single eller en digitale multimedieproduktion som idé og synopsis
     
  • håndtere rollen som storybuilder og udvikle et storyboard med moodboard, keyword m.m.
     
  • udtænke og beskrive hvilke multimedieelementer, der vil kunne berige den narrative fortælling, den digitale multimedieproduktion
     
  • bruge skabelonstyret software, hvori en ’longread’ kan produces
     
  • lave en testudgave i softwaret af din single eller digitale produktion

Vi fokuserer blandt andet på:

  • Narrativer og berettermodeller
  • Sprog og fortællerroller
  • Video, audio og grafik og interaktiv grafik
  • Input om rollen som storybuilder,
  • Eksempler på gode singler og digitale journalistiske fortællinger fra Danmark og udlandet
  • Faglittteratur om multimedieproduktion og narrative fortællinger

Undervejs bidrager:

  • Jan Winburn, CNN Digital
  • Amy O’Leary, The New York Times
  • Line Holm Nielsen, Berlingske

Undervisningsformen
’Learning lab’ hvor arbejdet foregår i mindre team med forskellige journalistiske og visuelle kompetencer.

Kurset vil være understøttet af fagfolk med grafiske og digitale spidskompetencer.

Prisen omfatter
Undervisning, undervisningsmaterialer og forplejning på undervisningsdagene.

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding.

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?

Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

Undervisere

Jesper Gaarskjær

Underviser på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og forfatter til flere dokumentariske bøger, fx ‘Kjeld & Dirch – Historien om Danmarks største komikerpar’ og ‘Bornholm besat – Det glemte hjørne af Danmark under Anden Verdenskrig’. Har senest skrevet singlerne ‘Klassekammerater’ for People’sPress og ‘Manden der kan huske alt’ for Zetland.

Lars Kabel

Lektor, fagmedarbejde og journalist, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Har som en af forskningslederne i Digital Urban Living (2008 – 2012) arbejdet med at udvikle digitale multimediefortællinger til mobile devices. Har udviklet og i årevis undervist på diplomkurset: Digitale fortællinger – tablet og mobil.