SEO for journalister – de vigtigste redskaber

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2400 København NV
ME plus:
ME
Dage:
2 dage
Pris:
8.200 kr. + moms | PU-støtte: 2.600 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 479 evalueringer)
Efterår 2023

Du lærer at forstå og benytte søgemaskineoptimering i dit journalistiske arbejde. Din underviser Ulrik Baltzer sørger for, at du efter kurset kan bruge din viden om Googles algoritmer til at øge din hjemmesidetrafik, besvare dine læseres spørgsmål bedst muligt og drive SEO-arbejdet på din redaktion.

 

Derfor skal du tage kurset

SEO … det er da noget af det mest komplicerede i verden, tænker du måske.

Og vi forstår dig godt.

For hvis du googler et tilfældigt SEO-bureau og læser på deres hjemmeside, er det ofte mere eller mindre sort snak, hvad de tilbyder.

Her er et citat fra et bureau, der hjælper deres kunder med ”…. indekseringsbarrierer, korrekt brug af canonicaltags, disallowkommandoer og håndtering af pagineringselementer.”

Æhhh … vi forstår det heller ikke.

MEN.

Vi har en god nyhed til dig.

Indekseringsbarrierer, disallowkommandoer og pagineringselementer tilhører den gren af SEO-træet, man kan kalde for teknisk SEO.

Teknisk SEO er noget, webudviklere arbejder med.

Og vi gætter på, at du ikke er webudvikler.

Du er journalist eller kommunikatør – og det betyder, at du sandsynligvis er vant til at arbejde med en eller anden form for formidling.

Det giver dig gode forudsætninger for at arbejde med den gren af SEO-træet, man kan kalde for SEO-indhold.

SEO-indhold er fx elementer som:

  • sidetitler
  • overskrifter
  • metabeskrivelser

… og indhold (tekst, video, billeder) generelt på dit website.

Det er ikke hokuspokus.

Det er viden, som du kan lære at forstå og mestre – og efterfølgende bruge til fx at booste trafikken på din hjemmeside og besvare de spørgsmål, dine læsere ønsker svar på.

Det lærer du på SEO-kurset

SEO er et håndværk. Der findes konkrete værktøjer, som du kan lære at bruge korrekt, og dem får du på kurset.

Derudover lærer du at:

  • forstå almengyldige SEO-principper
  • skrive artikler på baggrund af SEO-research
  • optimere allerede eksisterende artikler
  • forstå Google og søgemaskineoptimering i et historisk perspektiv
  • forstå grundlæggende teknisk SEO (det der med disallowkommandoer), så du kan stille de rigtige spørgsmål til udviklere og webbureauer.

Kurset er også en oplagt mulighed for dig – som den driftige journalist, du er – til efter kurset at tage ansvaret på dine skuldre og drive SEO-indsatsen på din redaktion.

Derudover kan du tage mange af SEO-værktøjerne med dig, hvis du en dag søger job uden for branchen. Mange SEO-principper går på tværs af journalistik og fx e-handel.

Kurset er for dig

Du er journalist, redaktør eller kommunikatør og arbejder i et mediehus, på et fagblad, et nichemedie eller i en kommunikationsafdeling.

Det er en fordel, hvis du er vant til at arbejde i CMS-systemer og selv er flittig bruger af Google.

Jo mere teknisk forståelse, du har, jo bedre – men stor teknisk indsigt er absolut ikke et krav for at kunne følge med.

Det indgår i prisen

Frokost er inkluderet i prisen, og der bliver serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for framelding

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?
Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

 

Undervisere

Ulrik Baltzer

SEO-ansvarlig hos TV 2. Uddannet journalist fra Syddansk Universitet med en fortid hos Bolius og Ekstra Bladet. Begyndte arbejdet med SEO som selvstændig tekstforfatter lige efter gymnasiet og har de seneste 12 år arbejdet med at øge medier og virksomheders synlighed i Google.