Sådan: Forstå dine brugere og forbliv relevant

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1462 København K
ME plus:
ME
Dage:
1 dage
Pris:
3.449 kr. + moms | PU-støtte: 900 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 1 evalueringer)
Forår 2021

Der findes vel næppe det medie, virksomhed eller organisation, der ikke ønsker at være relevant for sine modtagere. Men arbejdet med målgrupper og det at skabe værdi bliver ofte præget af antagelser, synsninger og “vi plejer jo at…”.

I stedet gælder det om at handle på baggrund af fakta og arbejde iterativt, så man hele tiden er i øjenhøjde med sine brugere og kunder.

Skab engagement – og forretning

Uanset om I tager penge for jeres indhold eller ej, er det vigtigt, I har en tæt relation med jeres brugere – og forståelsen af dem er nøglen til det forjættede land kaldet “engagement”.

På denne kursusdag lærer du to simple værktøjer, I kan bruge, når I vil forstå deres brugere og omsætte den viden til handling og mere relevant indhold eller kommunikation.

Værktøjer og fælles sprog

Brugen af etablerede og veldokumenterede værktøjer, der stadig er utrolig lette at gå til og komme i gang med, sætter ikke blot arbejdet i system. Det giver også et fælles sprog i organisationen, så I alle er enige om, hvad et “pain” vil sige, samt hvorfor det er vigtigt, I forstår jeres brugeres “Jobs To Be Done”.

Det første værktøj, du lærer at kende, er Value Proposition Canvas, der fokuserer benhårdt på værdiskabelsen mellem modtager og afsender/medie/produkt.

Du er velkommen til at have researchet på jeres brugere på forhånd, men det er ikke et krav. I stedet skærer vi et stort hjørne og udfylder Value Proposition Canvas med det, du tror, du ved om brugerne. Det er normalt et stort no-no, fordi man skal have talt med brugerne, inden man går til canvas-modellen. Men denne dag handler om at lære værktøjerne – ikke om at gøre alt by the book.

Det er dog vigtigt, at du har gjort dig tanker om hvilket produkt, medie, kampagne eller andet, du gerne vil bruge værktøjerne på, når du er tilbage på arbejdet.

Når vi har udfyldt den højre del af canvas-modellen, der handler om deres brugere/modtagere, tager vi fat på den venstre del. Her ligger dit “værditilbud”, og det handler kort fortalt om at løse brugernes problemer og behov – samt at hjælpe dem med at lykkes.

Det kan lyde helligt og Hollywood-agtigt, men det er en ekstrem effektiv tilgang til til udvikling af indhold og kommunikation.

Fra hypoteser til handling

Herefter skal vi arbejde med antagelser – også kaldet hypoteser. Du lærer et enkelt værktøj, så du kan indsamle al den viden og de tanker, teorier og mavefornemmelser, der er, om omsætte dem til praktiske, handlingsanvisende antagelser.

Men ikke nok med det. Du lærer også at sætte dem i system, så de er lettere at prioritere og undersøge på den rigtige måde.

Antagelser er ting, vi tror. Det skal selvfølgelig blive til noget, vi ved.

Når antagelserne er sat på post-its og model, skal de efterprøves – akkurat som vi kender det fra videnskaben. Derfor slutter dagen af med, at vi udpeger de vigtigste og mest interessante antagelser, som du skal efterprøve/teste, når kurset er slut, og du er tilbage på dit arbejde.

Vi aftaler også individuelle tidspunkter, hvor vi følger op: Hvordan brugte du værktøjerne? Var der kolleger med i arbejdet? Hvad fik I ud af det? Ville du gøre det igen?

Det får du med hjem:

Formålet med dagen er, at du tager hjem med to konkrete og enkle værktøjer, du kan lægge direkte i din egen eller din arbejdsplads’ værktøjskasse.

Derudover kommer du også derfra med nogle vigtige antagelser samt opskrifter på, hvordan du kan afprøve dem. Det kan være at tale med brugere, udsende spørgeskemaer, tale med kolleger, eksperter etc.

På kurset mødet du Lars K Jensen, der har en baggrund i journalistikken og har arbejdet med udvikling af digitale medier i en årrække, blandt andet som projektleder, leder af et redaktionelt udviklingsteam samt chef for produktudvikling.

Lars har erfaring med at undervise i brugerforståelse, og værktøjerne bag, for DMJX samt en række medier og andre organisationer. Han har selvfølgelig også selv arbejdet med værktøjerne og det at få dem i brug i en organisation.

 

Undervisere

Lars K Jensen

Lars er uddannet journalist og arbejder med digital udvikling og brugerforståelse i og omkring mediebranchen. Han udgiver desuden opsamlingen Digital Ugerevy, hvor han kuraterer de vigtigste historier fra ugens gang.

Mere om dette kursus