Sådan forbereder du din ledelse & talspersoner til mødet med medierne

Startdato:
Udbyder:
Sted:
Diplomvej 381, 2800 Lyngby
Dage:
1 dage
Pris:
6.800 kr. + moms | PU-støtte: 1.300 kr.
Forår 2021

Det Professionelle Samarbejde med Medierne

‘Learning by doing’ er en af de bedste måder at lære på. Dette intensive ‘hands on,’ dagskursus hjælper dig til hurtigt at kunne give skarp og værdifuld hjælp, når jeres ledelsesgruppe og talspersoner skal forberedes forud for et interview. Uanset om det er til TV, radio, trykte medier eller et indlæg på sociale medier, til baggrund eller til nyhederne. Du er dagen igennem selv ‘talsperson’ og i skudlinjen foran kamera, så du på egen krop erfarer, hvad der kræves, når kameraet er tændt, og du er ‘på’. To principper er afgørende:

  • Det er altid en mulighed at tale med journalister, – men det kræver (den rigtige slags) forberedelse
  • Det er aldrig emnets karakter, der er afgørende for talspersonens succes, – men måden hvorpå han eller hun håndterer emnet

Din indsats, når du kommer tilbage til din virksomhed, er derfor afgørende for din ledelse, jeres talspersoner, for jeres virksomhed og dens omdømme.

Efter en kort introduktion af vigtige principper og metoder, der sikrer, du kommer igennem med præcis det, der er vigtigt for dig, for jeres virksomhed – arbejder vi med nøglebudskaber og eksempler, som vi forbereder sammen. Du bliver interviewet foran kamera. Vi ser interviewet igennem, og du får feedback på indhold, ordvalg, formulering, fremtoning og kropssprog.

Du lærer i løbet af dagen at mestre de fire vigtigste forskellige interviewformer, og ikke mindst hvordan du forbereder dig forud for hvert af de fire interview. Dermed får du et rigtig godt indblik i interviewkunstens logik, hvilket gør det betydeligt nemmere for dig at hjælpe andre, der skal interviewes.

Forud for kurset skal du udvælge to relevante emner, vi kan arbejde med i dagens løb.

Målgruppe

  • Journalister og kommunikationsmedarbejdere i kommunikationsstillinger
  • Kommunikations- og pressechefer
  • Medarbejdere der har brug for at vide, hvordan de klæder deres ledelse eller talspersoner godt på til mødet med medierne uanset om det er et relativt “fredeligt” eller kritisk interview.

Form og udbytte
Kurset lægger vægt på, at du lærer bedst ved selv at stå i skudlinjen.

  • Du er derfor denne dag din virksomheds eller organisations talsperson og er selv ‘på’ foran kamera.
  • Du får hjælp til forberedelse forud for dine interview
  • Du får feedback efter hvert af dine fire interview, og du gør det sammen med de andre deltagere, da man lærer af at se hinandens interview
  • Du lærer teknikker og metoder at kende, der betyder, du får en viden om, hvordan du kommer igennem med præcis det, der er vigtigt for dig og din virksomhed eller organisation
  • Du lærer at formulere korte, skarpe og præcise nøglebudskaber
  • Du lærer om eksemplets magt
  • Du får dine interview med dig og du får efterfølgende skriftlig feedback på hvert af de interview, du har lavet i løbet af dagen.

 

Undervisere

Gitte Dethlefsen

Du bliver trænet af Journalist Gitte Dethlefsen, der både har mange års erfaring som journalist på TV-avisen og som ’corporate communicator’ i Novo Nordisk.

Gitte Dethlefsen har egen virksomhed www.dethlefsencommunication.com, har specialiseret sig i international kommunikation og har rejst over det meste af verden og afholdt kurser i budskabs- kommunikations- og medietræning.