Premium og paywalls – hvad virker?

Startdato:
Udbyder:
Dage:
1 dage
Pris:
3.000 kr. | PU-støtte: 1.000 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 543 evalueringer)
Efterår 2015

Hvilken forretningsmodel skal vi vælge?
Omstillingen til en digital medieøkonomi er besværlig; den kræver store forandringer og afskedigelser. Men der er positive tegn på, at det er muligt at opretholde og udvikle journalistik baseret på rent digitale indtægtsstrømme.

Tre ud af fire mediehuse verden over kræver nu betaling for digitalt indhold, viser en frisk undersøgelse af organisationen INMA (The International News Media Association).

Ca. 40% af mediehusene har en såkaldt ”hård” betalingsmur, hvor det meste af indholdet, såkaldt premium-indhold, kræver betaling. De resterende 60% har en ”blødere” model, hvor man må læse et vist antal artikler, før man bliver afkrævet betaling.

Men hvilke modeller virker bedst? Det er der stor uenighed om, herunder også hvordan man finder den rette balance set i forhold til annoncørerne.

Bliv inspireret af nogle der har digital succes
På denne konference vil du møde nogle af de dygtigste i Europa: svenske Aftonbladet, tyske Bild og danske Ekstra Bladet. Kom og hør om deres – og flere andre mediehuses – erfaringer med nye forretningsmodeller og måder at udvikle indhold på.

Du vil også blive præsenteret for helt nye, innovative modeller, som for eksempel hollandske Blendle. 

Konferencen er ikke kun målrettet mediechefer. Alle redaktionelle medarbejdere, som ønsker en jobmæssig fremtid i en rent digital fremtid, må interessere sig for, hvor pengene skal komme fra i fremtiden.

Konferencen bliver planlagt i tæt samarbejde mellem Syddansk Universitet og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Konferencen giver et overblik over:

  • I hvilken grad forskellige digitale forretningsmodeller er succesrige i Danmark
     
  • Hvilke typer af indhold der viser sig atraktive bag betalingsmurene
     
  • Hvilke former for nye betalingsmodeller er på vej?
     
  • Kan indtægter fra digitale platforme være med til at sikre en bæredygtig medieøkonomi?

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud. Læs mere om regler for framelding.

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?

Tilmeld dig konferencen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

Undervisere

Derek Brown

Leonie von Elverfeldt

Stefanie Baumeister

Nicolai Kühling

Lea Korsgaard

Lisbeth Langwadt

Gerd Maria May

Espen Olsen Langfeldt

Ted Kudinoff

Frederik Wiedemann

Aske Kammer

Peter From Jacobsen