Digital detektiv – avanceret personsøgning

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1112 København K
ME plus:
ME
Dage:
2 dage
Pris:
6.990 kr. + moms | PU-støtte: 1.800 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 444 evalueringer)
Forår 2021

Tag med på et nyt skarpt todages kursus i avanceret personsøgning på nettet og i sociale medier. Prøv kræfter med en række udfordrende opgaver og vend hjem med nye metoder og konkret viden om, hvordan du bedst, hurtigst og mest effektivt finder det, du leder efter.

Der sker konstant ændringer for alle, der researcher online, og der er hele tiden brug for at lære nye metoder. Følger du med i vores nyhedsbrev, ved du, at der hele tiden kommer nye tricks og teknikker til.

Vi samler nu de vigtigste teknikker, tips og tricks i et nyt, stramt todages kursus. Vi tager de bedste og mest nødvendige arbejdsmetoder fra vores tre dage lange kursus og justerer, så personsøgning er i centrum. Andre teknikker trækkes ind, hvor de er nødvendige for en effektiv personsøgning.

Undervisningsformen er et hands on-kursus, hvor kursisterne vekslende med oplæg får en lang række konkrete opgaver og gennem løsningen lærer, hvilke metoder der virker i praksis, når man skal arbejde effektivt, hurtigt og sikkert.

Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter etc. giver vi ekstra opmærksomhed. Gennem disse sociale medier finder vi kilder, cases og kontaktoplysninger, og ved at kombinere det fundne kan man komme overraskende langt.

Kurset bygger på mange års erfaring i netresearch. Vi ser gang på gang, at alle får udbytte af vores kurser – uanset forkundskaber.

På kurset lærer du blandt meget andet at:

  • Bruge browserudvidelser for at effektivisere dit arbejde.
  • Researche mere effektivt og præcist i digitale kilder.
  • Søge målrettet – og at få meget mere ud af din næste Google-søgning.
  • Bruge Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn til effektivt at lokalisere kilder og cases – også i hastesituationer og i udlandet.
  • Finde e-mail, telefonnummer og adresser på personer – også på dem, der er rigtigt svære eller som fx har et meget almindeligt navn.
  • Dokumentere din research, fx ved at gemme researchmateriale – også lange kommentarfyldte Facebook-sider og hele Instagram-konti.

Sådan foregår kurset:

Undervisningen er tilrettelagt med oplæg, efterfulgt af øvelser. Til hver øvelse er der korte huskesedler målrettet den journalistiske brug. Du får alle huskesedler samlet i en pdf-fil og kan derfor let tage dem i brug hjemme på redaktionen.

Efter øvelserne er der opsamling, hvor vi i fællesskab diskuterer den journalistiske anvendelse af metoden.

Forudsætninger: Der kræves ingen forkundskaber. Inden kurset skal du have oprettet en gratis konto på Google, Instagram, Facebook, Twitter og LinkedIn. Du skal desuden tage din egen computer med.

Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer, morgenmad, frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset.

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Undervisere

Tommy Kaas

Tommy Kaas er specialist i datajournalistik og redaktør i Kaas & Mulvad.

Han har i de seneste 20 år arbejdet målrettet med at kombinere data og journalistik. Tommy Kaas er uddannet fra DJH i ’88, hvorefter han bl.a. har arbejdet på Vejle Amts Folkeblad, Danske Kommuner, De 3 Stiftstidender og JydskeVestkysten samt ErhvervsBladet.

Han var medstifter af Foreningen for Computerstøttet Journalistik og DICAR.

Nils Mulvad

Nils Mulvad er specialist i datajournalistik og redaktør i Kaas & Mulvad. Han er desuden medstifter og formand for Åbenhedstinget.

Nils Mulvad var medstifter af Global Investigative Journalism Network i 2003 og af Scoop til at fremme undersøgende journalistik i Ukraine og Sydøsteuropa – også i 2003. I 2005 var han medstifter af Farmsubsidy.org. Han har undervist i datajournalistik i 20 år og været lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 14 år.

Han var ligeledes  medstifter af Foreningen for Computerstøttet Journalistik og DICAR.

Mere om dette kursus