New York – Lær digital journalistik fra verdens førende medier

Startdato:
Udbyder:
Sted:
New York, New York
Dage:
7 dage
Pris:
28.000 kr. | PU-støtte: 9.100 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 62 evalueringer)
Forår 2016

Kom med til New York og bevæg dig i en underskov af nye journalistiske metoder, som i højere grad end nogensinde før tegner fremtidens journalistik på alle platforme. På dette 7-dages kursus vil du få en grundig indføring i digital journalistik med særlig fokus på sociale medier. Kernen i kurset vil være at inspirere jer til at tage redskaber og idéer fra New York med hjem til jeres eget journalistiske arbejde.

Kurset vil bestå dels af mediebesøg og dels af workshops. Nogle af de personer du vil møde er Scott Cohen, founder af adskillige start-ups og tidligere chefredaktør for Daily News. Han vil kortlægge det digitale medielandskab og de nyeste amerikanske trends. David Weiner fra Betaworks vil give os indsigt i specifikke digitale projekter fra idéplan til virkelighed. Rune Skjoldborg Madsen fra O’Reilly Media, tidligere New York Times Multimedia & Interactive News, vil med udgangspunkt i konkrete journalistiske dataprojekter undervise kursisterne i, hvordan digitale produkter bedst skrues sammen.

Kursusdeltagerne bliver involveret og udfordret til selv at bruge de værktøjer, som de bliver præsenteret for undervejs. Vi lader os inspirere af frontløbere som Upworthy, Huffington Post, Buzzfeed, og Vox Media.

Under opholdet i New York vil deltagerne besøge Google Headquarters i New York, som om nogen er med til at revolutionere mulighederne for den digitale journalistik. Derudover skal vi besøge Vice Media, der med gennemtænkte digitale produkter er vokset sig til en verdensomspændende medievirksomhed, der nu er lige så dagsordensættende som de traditionelle medier. På Youtube har de 1 million følgere og deres nyhedskanal når ud til 200 millioner unge hver måned.

Forberedelse:
Deltagerne får udleveret et kompendium med relevante artikler og links inden afrejse, så de alle har et godt fundament for at stille spørgsmål og forstå begreber og platforme som wearables, ‘journalism at a glance’, snapchat mfl.

Kursusinformation:

Kursisterne får base i New York, hvorfra vi vil opsøge særligt udvalgte medievirksomheder og centrale personer. Prisen dækker flybillet med udrejse fra København, undervisning, materialer og overnatning i kursusperioden. Måltider, drikkevarer, transport samt øvrig forplejning er for egen regning. Der vil blive anvist gode restauranter og spisesteder.

Tilmelding: Du skal tilmelde dig kurset via denne side.

Det er vigtigt at du angiver dit fulde navn, som det står opført i dit pas, da vi skal bruge informationerne til at booke hotel og fly.

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du stadig tilmelde dig via dette site, har du spørgsmål så send os en mail på sarah.thuesen@gmail.com

Tilmeldingsfrist: 8. februar 2016.

Husk visum: Se regler her.

Kurset vil ikke blive gennemført, hvis der er under 10 tilmeldte. Der kan forekomme enkelte ændringer. Et endeligt program vil blive sendt til alle deltagere inden afrejse.

Har du spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os.

Undervisere

Johanne Hesseldahl

Johanne Hesseldahl

(født 1985), BA i journalistik fra Syddansk Universitet, og MA i Internationale Relationer og Medier fra New School University, New York. Johanne har i to år i USA været en af de centrale kræfter i at starte et internetbaseret nyhedsmedie, der baserer sig på brugernes bidrag og datajournalistik, Vocativ. Siden 2013 har hun arbejdet i DR Nyheder – senest som redaktør for digital udvikling.