New York – digital kvalitet med nye metoder

Startdato:
Udbyder:
Sted:
New York
Dage:
7 dage
Pris:
29.500 kr. | PU-støtte: 13.650 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 71 evalueringer)
Forår 2022

Kom med til New York for at møde de førende og mest innovative digitale medier. Forstå, hvordan nye tilgange  kan bruges til at skabe digital journalistik af høj kvalitet. Der har i en årrække været stort fokus på, at medierne hurtigt skulle omstille sig til nye teknologier og platforme – det såkaldte ‘pivoting’. Fokus har nu skiftet til brugerne – at sætte publikum i centrum for indholdet. Derfor vil kurset fokusere på hvilke metoder, der kan styrke de enkelte deltageres indhold – f.eks. ved at dyrke nye muligheder for nyhedsbrevet med Google Museletter, dyrke sit community, udnytte de muligheder 5G giver, teknologier som AI til at gøre dit indhold nærværende for brugerne eller bruge netværksanalyser til at fortælle uopdagede historier.

Kursets hovedfokus er, hvordan man skaber stærke digitale fortællinger med stor gennemslagskraft for lige præcis dit publikum. På dette 7-dages kursus får du konkrete idéer til projekter, du kan gå videre med på din egen arbejdsplads.

Hvilke emner?
– I kølvandet på coronakrisen er der et øget succes med ‘mission driven journalism’.
– Nært forhold til brugerne med ‘audience centered journalism’.
– Grave uopdagede historier frem med ‘Network analysis’.’
– Ideer til at integrere brugeren fuldt i dit indhold med ‘Immersive journalism’.

Hvordan foregår det?
Kurset er en kombination af besøg på medier såsom New York Times, Quartz, NowThis, Facebook, Fastcompany, Conde Nast, og oplæg med forskere, journalister og ledere samt workshops, hvor kursusdeltagerne bliver engageret og udfordret til selv at bruge de værktøjer, som de bliver præsenteret for undervejs. På kursets workshops bruger vi de nye værktøjer i en dansk kontekst og tilpasser dem til den enkelte kursusdeltagers virkelighed. Hver deltager udvikler sit eget projekt og sætter sig mål, som vi følger op på efter hjemrejse. Kursuslederen faciliterer opfølgningen i en fælles facebookgruppe, så de ambitioner der formes i New York bliver fastholdt og udfordringer bliver diskuteret. Det er af høj prioritet at udbyttet fra kurset er vedvarende. 

Skal jeg forberede mig? 
Deltagerne får udleveret et kompendium med relevante artikler og links inden afrejse. Det forventes, at deltagerne taler og forstår engelsk.

Hvem står for kurset? 
Kurset ledes af David Weiner, der er indfødt newyorker, har arbejdet for mange førende amerikanske medier (New York Times, Huffington post, Medium etc.) og har startet en håndfuld nye medier selv (Digg, Gossamer). Johanne Hesseldahl Larsen er udviklingsredaktør i DR Nyheder, hvor hun arbejder med at nytænke formidling på digitale præmisser. Før det var hun med til at starte et journalistisk video-start-up i New York ved navn Vocativ.