Hvilke tendenser rykker hos medierne?
Hvordan ser fremtidens journalistik ud? Hvem tænker nyt?
Hvor kommer pengene fra?
Kort sagt: hvor er medierne på vej hen?
Dette kursus stiller de store spørgsmål og finder de konkrete svar hos menneskerne bag Danmarks mest innovative medieprojekter. På tre effektive dage udforsker vi innovationen i den københavnske medieverden. Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og sammen reflekterer vi over, hvordan vi kan bruge innovationen og inspirationen, når vi kommer hjem.
Kurset tager udgangspunkt i de medietendenser, som både globalt og lokalt betyder allermest i disse år. Men i stedet for at vende blikket væk fra Danmark, bliver vi klogere på, hvordan de dominerende medietrends oversættes til danske forhold.
Undervejs mellem de mange spændende mediebesøg reflekterer vi over de nye input, og vores fokus er hele tiden, hvordan vi kan udnytte vores nye viden, indsigt og inspiration, når vi kommer tilbage til det daglige arbejde. Hvad virker? Hvordan lykkedes det? Og hvad kiksede?
Programmet skal være aktuelt og bliver derfor først færdig kort før på kurset. Men du kan forvente at besøge 10-12 nøje udvalgte projekter, som hver især repræsenterer den mest interessante og inspirerende nytænkning på sit felt.
På tidligere kurser har vi blandt andet besøgt projekter og redaktioner hos Zetland, TV 2 Politiken, Berlingske Media, Heylink, IC Robotic, Aller Media, Kulturmonitor, Ritzau, Information, Kristeligt Dagblad, Podimo, DR digital, Mediano, Synthesia, Den Uafhængige, Hearken, DR Genstart, Impact Insider, Teknologiens Mediehus, Altinget, Vice.com, Radar, Olfi og Frihedsbrevet.
Når vi mødes første dag sætter Jan Birkemose, stifter af Medietrends.dk, scenen med oplæg om internationale medietendenser og de nyeste tanker og ideer i branchen
Kursusdeltagere på tidligere kurser siger:
“Det var et supergodt, relevant og meget inspirerende program næsten uden spildtid. Det er godt gået.”
“De tre dage var yderst inspirerende og var enormt godt afviklet.”
” Et meget inspirerende, lærerigt og spændende kursus med mange gode oplæg”
“Super kursus med masser af inspiration”
“Alle i branchen kunne have godt af den luksus, det er at gå fra medie til medie og høre om deres nyeste tiltag. Fedt og tak!”
Læs desuden artiklen Hvor bevæger medierne sig hen? Her er syv interessante tendenser af Peter Jepsen, der deltog første gang vi gennemførte kurset ( 2019) og efterfølgende kogte de tre dage ned i en velskrevet artikel.
Hvem er du?
Kurset er målrettet til redaktionelle medarbejdere og ledere, der ønsker inspiration og overblik over den hidsige udvikling i medieverdenen. Arbejder du med kommunikation kan du også have glæde af indblik i mediernes kurs ind i fremtiden.
Sådan gør vi
Kurset ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends.dk og som i det daglige arbejder med udvikling og innovation i mediebranchen. Hver dag indeholder tre til fire besøg på spændende medieprojekter. Mellem de mange besøg reflekterer vi i fællesskab over de nye ideer og tanker.
På andendagen fortsætter vi med fælles refleksion om aftenen og får besøg af en særlig gæst. Den første dag begynder vi klokken 10, men ellers er det fra 9 til cirka 16 hver dag.
Efter kurset fastholder vi vores nye netværk i en Facebookgruppe
Det får du ud af kurset
Du får et sikkert overblik over de helt aktuelle medietendenser og et kompetent indblik i, hvordan tendenserne håndteres i dansk kontekst. De mange inputs er inspirerende vitaminer til dit arbejde, og vi har i fællesskab drøftet, hvordan de bedste ideer kan omsættes til din virkelighed.
Pris
Kurset koster 12.100 kroner + moms.
Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 4.050 kroner i støtte.
Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af Pressens Uddannelsesfond, kan du tilmelde dig direkte hos Medietrends
Prisen omfatter
Prisen inkluderer kaffe, vand og frokost hver dag.
Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.
Hvor og hvornår?
Kurset varer tre dage og foregår mange forskellige steder i KBH. Vi mødes første dag i Soho i Kødbyen.
Kursusdage: 26-28. april 2023
I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for framelding
Foto: Sigfried Lundberg, Flickr