Mellemledernes boost

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1711 København V
Dage:
5 dage
Pris:
10.750 kr. + moms | PU-støtte: 4.500 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 17 evalueringer)
Efterår 2019

Mellemledernes boost er et rullende værksted, der griber fat om nogle af de udfordringer, der er afgørende for om du har succes eller er udfordret i din hverdag som mellemleder.

Konkret mødes vi fem eftermiddage fordelt over 7 måneder for at gå i dybden med væsentlige temaer: Personligt lederskab, styring af kreative processer, effektiv feedback, moderne publicisme og karriere.

Mellemledernes boost ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends, hvor han blandt andet arbejder med udvikling af medier og journalistik og netværk for chefredaktører. Jan har desuden en fortid som chefredaktør på Ugebrevet A4.

På hver kursusdag optræder eksterne undervisere med relevant ekspertise i dagens tema.

Målgruppe

Redaktionelle mellemledere fra alle typer medier.

Form og udbytte

Møderne afholdes fra kl. 12 til 17 og indledes altid med en let frokost. Herefter kører eftermiddagen med et stramt program med oplæg, debatter og sparring på dagens tema.

Mellem kursusdagene, der ligger mellem oktober 2019 og maj 2020, deles viden og inspiration i en lukket Facebookgruppe og der er mulighed for at mødes i mindre sparringsgrupper på frivillig basis.

Det rullende værksted skaber et vigtigt fællesskab med masser af mulighed for bilateral sparring og varige forbindelser.

Temaer:

Tag magten over de kreative processer: Fokus på, hvordan du med metoder og værktøjer både kan spare tid, få overblik og frem for alt få bedre resultater i kreative udviklingsprocesser. Det kan være alt fra det udvidede redaktionsmøde til udvikling af nye redaktionelle produkter, strategier eller workflows. Vi får besøg af en af landets førende eksperter, der dagligt arbejder professionelt med netop disse udfordringer.

Personligt lederskab: Som travl og faglig dygtig leder har du ofte øjnene klistret til bolden og opdager måske ikke, hvad der sker omkring dig. Men ledelse er mere end at være god til at drifte. Det er også at se og påvirke dem, der er under dig, ved siden af dig og over dig. Isbjerget styres jo ikke af det, du kan se, men alt det under overfladen. En lærerig eftermiddag i selskab med erhvervspsykolog Susanne Dalgaard, der er en af Danmarks dygtigste coaches i relationsledelse.

Feedbackens svære kunst: Hvordan returnerer du en dårlig artikel eller indslag uden konflikter og uden at tage modet fra folk? Journalistik er et personligt håndværk, som kan have store følelser og derfor går førkritik og efterkritik ofte galt. Det kan også være chefens ”gode” ide, der skal hældes ned ad brættet uden at nogen taber ansigt. Vi skaffer branchens bedste ekspert på feltet og lukker først hende/ham ud igen, når vi har luret, hvordan feedback kan give bedre indhold og god stemning.

Styr din karriere: Hvor meget kan og skal du planlægge og styre? Skal du nogle gange sige nej til muligheder? Hvordan undgår du dead ends? Hvordan undgår du at gå glip af forfremmelser fordi du er for god og ikke kan undværes i din nuværende position? Hvordan ved din chef, hvad du drømmer om?

Besøg af en karrierecoach og en chefredaktør, der har prøvet turen.

Robotter og publicisme: Robotterne er længere fremme end de fleste er klar over og langt de fleste medier kommer før eller siden til at lægge en strategi, der både handler om teknologi, kommercielle interesser og ikke mindst publicistiske. Sidstnævnte dominerer denne dag, hvor vi først får konkret status for udviklingen fra nogle af frontløberne og derefter fordyber os i det publicistiske samspil mellem robotter og journalistiske dyder, normer og idealer. Besøg af robotfirmaet Lasso.dk og journalisten.dks digitale redaktør Andreas Marckmann, der i 2020 er fellow på SDU, hvor han skal arbejde med robotjournalistik.

Mellemledernes boost mødes:

  • 28. oktober 2019
  • 2. december 2019
  • 20. januar 2020
  • 2. marts 2020
  • 4. maj 2020

Alle møder er fra 12 til 17 i SoHo i Kødbyen i København.

Undervisere

Jan Birkemose

Jan Birkemose, stifter af Medietrends.dk, er journalist, redaktør, iværksætter og analytiker med stor erfaring i digital udvikling, digitalt indhold og dagsordensættende journalistik.

Tidligere har Jan været chefredaktør for Ugebrevet A4 og direktør i selskabet Avisen.dk ApS. og før det en fortid som undersøgende journalist på Ekstra Bladet.

Jan Birkemose er en erfaren underviser og foredragsholder og som medieanalytiker løser han jævnligt konsulentopgaver og undervisning/oplæg for medier og virksomheder.

Kontakt gerne Jan på 23 38 42 10 eller jan@medietrends.dk

Mere om dette kursus