MasterClass – Producent i den danske tv-branche

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2400 København NV
Dage:
10 dage
Pris:
24.000 kr. - PU-støtte skal søges individuelt.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 543 evalueringer)
Efterår 2015

Som tv-producent skal du være en:

  • visionær indholdsudvikler, som kender dine produktioner ud og ind.
     
  • kompetent leder som formår at sætte og motiverer dit kreative hold og give det optimalt spillerum.
     
  • vedholdende forretningskvinde/mand som kender dit marked og kan sælge varen.
     
  • dreven bogholder, der forstår at styre et budget.
     
  • skarp regelrytter, der har overblik over den nødvendige jura.
     
  • diplomatisk forhandler som kan skabe tilfredsstillende løsninger.

Bliv skarpere på alt det du gør til hverdag
På denne Masterclass får du de praktiske værktøjer du har brug for, til at forvandle gode idéer til tv-programmer, du kan tjene penge på.

Du bliver bedre til at:

  • udvikle gode idéer til skarpe koncepter og programmer, som følger med medieudviklingen. 
     
  • sammensætte et robust produktionshold, og være i stand til at uddelegere ansvar til nøglepersoner, som fx redaktionschef og produktionsleder.
     
  • lede forskelligartede, engagerede og ofte kreative mennesker til at trække i samme retning mod et fælles mål.
     
  • motivere og engagere dit team, ikke mindst i perioder med spidsbelastning og urimeligt stort pres.
     
  • håndtere konflikter, inden de vokser sig til problemer, der går ud over produktet.
     
  • forhandle gode aftaler hjem – både med ansatte, deltagere og broadcastere.
     
  • styre og bevare overblikket over dine budgetter, også når dine produktioner bliver realitetsramt.

Underviserne er specialister
Vi kalder kurset for en Masterclass, fordi underviserne er fagfolk fra tv- og mediebranchen og specialister inden for deres felter og erhvervsfolk med stor erfaring indenfor de specifikke emner, de underviser i.

Dagens gæst: en nøgleperson fra tv-branchen
Alle moduler suppleres med besøg af en relevant gæst med erfaring og tyngde fra tv-branchen, som sætter dagens emne i perspektiv og deler ud af egne erfaringer.

Dagens gæster har fx tidligere været:

  • Nicolaj Bo Hjeds, Monday
  • Thomas Breinholt, TV2
  • Eric Engesgaard, Metronome Productions A/S
  • Peter Rosberg, DR
  • Sune Roland, TV2

Undervisningsform
Masterclass er tilrettelagt som fem moduler af to dages varighed.

I forhold til ledelseskompetencer og kreative processer tager undervisningen udgangspunkt i den enkelte deltagers personlige egenskaber og kompetencer.

Modulerne er fordelt således, at der er omkring en måned imellem hver.

Dagene er fra 09.00 til 17.30 med frokost og kaffepauser indlagt. På forløbets sidste modul vil der være reception i umiddelbart forlængelse af undervisningen.

Undervisningen er en blanding af teoretiske oplæg, fælles debatter og arbejde med opgaver. I perioderne mellem undervisningsmodulerne skal du være indstillet på at læse udleveret litteratur, samt at løse individuelle opgaver.

Modulerne kort:

Modul 1:

  • Trends og tendenser
  • Kreativitet og kreative processer
  • Strategisk tænkning og implementering

Modul 2:

  • Ledelsesrollen
  • Kontekst, relationer og ansvar
  • Egne styrker og svagheder
  • Motivation af individer og grupper

Modul 3:

  • Primadonnaledelse
  • Konflikthåndtering
  • Stresshåndtering
  • De svære samtaler

Modul 4:

  • Budgettering og økonomistyring
  • Aftaleret og ophavsret
  • Medieret og twister
  • Kontrakter og samarbejdsaftaler

Modul 5:

  • Kommunikation og forhandlingsteknik
  • Udviklingen på det internationale tv-marked
  • Coaching og individuel 360 graders feedback

Program
Det nøjagtige program sendes til deltagerne cirka 2 uger før kursusstart.

Adgangsbetingelser
Antallet af pladser på Master Class er begrænset, og netværksdannelse er et væsentligt element af forløbet. For at kunne sammensætte en homogen og velfungerende gruppe, skal du når du tilmelder dig  Master Class motivere din ansøgning.

I feltet særlige bemærkninger skal du skrive:

  • Din nuværende titel og dine arbejdsfunktioner
  • Din arbejdserfaring
  • Din nuværende arbejdsplads?
  • Hvorfor ønsker du at blive optaget på kurset?
  • Hvad forventer du at få ud af kurset?

14 dage før første undervisningsdag får du besked om, du er blevet optaget på Master Class.

Ansøgningsfrist
Medio august 2015

Forudsætninger
Du arbejder i tv-branchen og ønsker at professionalisere dit arbejde som producent.  

Prisen omfatter
Prisen dækker undervisning, undervisningsmaterialer samt forplejning på undervisningsdagene. 

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud. Læs mere om regler for framelding.

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?

Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

 

Undervisere

Søren Henrik Jørgensen

Chefjurist hos Producentforeningen siden 2008. Som den ene af foreningens to jurister arbejder Søren med at rådgive medlemmerne om især arbejdsretlige og rettighedsmæssige spørgsmål.

Pernille Rohdemeier Hebsgaard

Retoriker og selvstændig kommunikationskonsulent, tidligere kommunikationschef i Landbrugsstyrelsen.

Dorte Palle

Selvstændig konsulent. Digital storyteller. Podcast & Video Producent. Dorte Palle begyndte i DR som vært på P4 i P1. Hun har produceret et hav af reportager, dokumentar, features, montager, magasinprogrammer og temalørdage. I ti år var hun chef i DRs kulturafdelinger og stod bag udviklingen af mange koncepter og prisvindende udsendelser.

Karin Sloth

Har mere end 30 års erfaring som leder, konsulent og selvstændig i kommunikationsbranchen. Hun har desuden undervist igennem 15 år på akademi-, diplom- og masterniveau. Er ansvarlig for en række kurser om ledelse og kommunikation på DMJX. 

Helle Petersen

Ph.d. og forsker med speciale i intern kommunikation med fokus på forandringsprocesser, ledelse og rollen som rådgiver. Forfatter til adskillige bøger om forandringskommunikation, rådgivning og kommunikationsplanlægning.

Dorte Smart Nielsen

Uddannelsesleder for uddannelseslinjen: Kreativ Kommunikation. Underviser, forsker og konsulent indenfor fagområderne: Kreativitet og idé & konceptudvikling.