Sådan får du medierne til at tage din historie

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2400 København NV
Dage:
1 dage
Pris:
3.900 kr. + moms | PU-støtte: 1.350 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 603 evalueringer)
Forår 2022

Du lærer mediernes nyhedskriterier og døgnrytme at kende, så du får succes med din PR-indsats og styrker din organisations kendskab og omdømme.

 

Derfor skal du tage kurset

Selv for trænede kommunikatører kan det virke som om, at journalister har en særlig kode, man skal kende for at lykkes med sit PR- og pressearbejde. Men journalister har absolut ikke et hemmeligt håndtryk eller en lukket klub. Du skal blot kende mediernes døgnrytme, nyhedskriterier og generelt have indsigt i branchen, hvis du vil have succes som pressemedarbejder.

PR-arbejde kan læres – og minder på mange måder om salg. Hvis du rammer ind i kundens behov, er salget betydeligt lettere.

Hvis du pitcher en reel journalistisk historie til den rigtige journalist på et relevant medie på det rigtige tidspunkt, er der langt større chance for, at du får succes.

Det får du værktøjerne til på dette kursus.

PR er en vigtig del af din kommunikation

På tværs af private virksomheder, myndigheder og interesseorganisationer er presseindsatsen et vigtigt ben i kommunikationen. Medieomtale har høj troværdighed, fordi medierne er uafhængige.

Med den rigtige presseomtale kan du løfte din organisations kendskab og omdømme – eller du kan bruge medieomtale strategisk til at sætte en agenda.

Der er også den kritiske medieomtale, som du helst vil undgå. Hvis du vil minimere negativ omtale, kræver det, at du kender spillereglerne – dem lærer du også på dette kursus.

På kurset i PR og pressekontakt lærer du at

  • forstå hvad der er en god historie i journalisternes og mediernes øjne
  • forberede og pitche dine historier til journalister
  • forstå medielandskabet med lokale, regionale og landsdækkende nyhedsmedier, fagpressen og digitale nichemedier
  • forberede et interview med dig selv, en kollega eller din chef
  • gøre dig selv og dine kolleger til gode kilder, som journalisterne vender tilbage til
  • få dit pressearbejdet til at spille sammen med SoMe, nyhedsbreve og resten af din kommunikationsindsats
  • håndtere medierne i en krise
  • skrue en presseplan og en pressestrategi sammen.

Kurset er for dig

Du er kommunikationsmedarbejder eller -chef. Du er (endnu) ikke specialist i pressearbejde, men vil gerne blive det.

Måske er du selvstændig med egen virksomhed eller arbejder i en mindre organisation, hvor du skal have mange forskellige kommunikationsfagligheder.

Sådan foregår undervisningen

Kurset er en blanding af oplæg, cases og opgaver, typisk som gruppearbejde. Vi tager afsæt i den pressekontakt, du har – eller gerne vil have.

Du kommer til at høre om en masse dos and don’ts med eksempler fra virkeligheden, og du får indsigt i mediernes dagligdag via et oplæg fra en journalist.

Prisen inkluderer

Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for framelding

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?
Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

Undervisere

Mette Gert Boldt

Uddannet journalist med +15 års erfaring fra en lang række redaktør- og chefstillinger på dagblade og magasiner. Arbejder nu i forandringsbureauet Märk med bæredygtighedskommunikation og PR. Mette er særligt optaget af, hvordan kommunikation og journalistik kan skabe handling og forandring i samfundet – og ikke mindst give den grønne omstilling et gevaldigt skub fremad.