Koncepter og workflow i sociale medier

Startdato:
Udbyder:
Dage:
5 dage
Pris:
19.970 kr. - PU-støtte skal søges individuelt.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 543 evalueringer)

Udbredt, men tilfældig brug af sociale medier

Selvom brugen af sociale medier i dag er meget udbredt blandt folk, der arbejder professionelt med kommunikation, så aktiveres de sociale mediekanaler ofte på må og få i relation til begivenheder, kampagner og journalistik. 

Det er vigtig, for alle der har ansvar for at planlægge og styre forskellige typer af medieaktivitet, at kunne indtænke de sociale mediekanaler i effektive arbejdsgange samt i kreative og værdiskabende koncepter. 

Integrer sociale medier i din samlede medieindsats
På dette kursus lærer du at organisere, styre og lede en indsats i sociale medier i samklang med organisationen og de øvrige mediekanaler.

Vi ruller hele medieflow-klaviaturet ud, fra målsætning og succeskriterier til idé og afvikling. 

Du lærer at skabe rammerne for at opnå klare sammenhænge mellem de sociale mediekanaler og den øvrige kommunikation – også i live/breaking situationer. 

Du får øvelse i selv at indgå i flowet, og du får kendskab til nye roller og metoder undervejs.

På kurset lærer du at: 

  • kortlægge og værdisætte social medieaktivitet
  • overvåge sociale medier med state of the art redskaber
  • udarbejde interaktionsstrategier
  • arbejde med publiceringsplaner for sociale medier
  • udtænke kreative præsentationsformer for sociale medier
  • arbejde med motivationsdesign og nye roller med henblik på at opnå optimalt medieflow.

Sociale medier er real-time
Kommunikation i realtid, ofte via sociale medier er i stigende grad en del af virkeligheden for organisationer, institutioner, virksomheder, myndigheder, eventejere og medier. Man taler både om real-time journalism og real-time advertising.

På kurset lærer du at forstå realtidskommunikationens dynamik, krav og redskaber.

Kurset kommer også omkring:

  • Indholdsstrategi: Hvad er gode indholdskoncepter på sociale medier? Hvad består en indholdsstrategi af og hvordan udvikler man den? Hvordan skaber man indholdsmæssigt samspil på tværs af platforme?
  • Social storytelling: Hvordan bliver brugerne en del af historiefortællingen? 
  • Indholdsplanlægning: Hvordan arbejder man redaktionelt med socialt indhold i små som store organisationer? Hvad er en indholdskalender og hvordan laver man en? 

Forudsætninger

Vi forventer, at du har erfaring med praktisk brug af de største sociale medier, og at du er parat til at kaste dig aktivt ud i at bruge flere sociale medier undervejs. 

Det vil være praktisk at have adgang til en opdateret smartphone, men forløbet kan dog gennemføres uden. 

Niveau og omfang
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau og vægter 10 ECTS

Adgangskrav

For at blive optaget på kurset skal du mindst have:

  • en relevant kort videregående uddannelse
  • 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene? Sådan søger du om dispensation

Prisen omfatter
Prisen dækker undervisning, vejledning, eksamen samt forplejning på undervisningsdagene. Du skal påregne udgifter til bøger og materialer. 

I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud. Læs mere om regler for framelding.

Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?

Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside

 

Undervisere

Ann Merrit Rikke Nielsen

Ann Merrit Rikke Nielsen er Ph.d.-stipendiat på Københavns Universitet og cand.mag. i dansk og historie. Ann Merrit Nielsen har arbejdet med strategianalyse og rådgivning på bl.a. NEXTWORK A/S og underviser desuden i strategisk kommunikation og diskursanalyse på Københavns Universitet.

Ann Merrit Nielsen har også udført diverse kommunikationsopgaver i egen kommunikationsvirksomhed Merrit Consulting. Arbejder til dagligt med bl.a. sprog og magt, med tillid i professionel kommunikation og med kommunikationsmåling. Ann Merrit Nielsen er medlem af forskningscenteret Centre for Interaction Research and Communication Design (CIRCD).

Mere om dette kursus