Kommuniker på podcast – for organisationer og virksomheder

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1112 København K.
Dage:
5 dage
Pris:
14.990 kr. + moms | PU-støtte: 4.500 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 57 evalueringer)
Efterår 2020

Kommuniker på podcast – for organisationer og virksomheder! Grundkursus for organisations-journalister og kommunikatører i podcast-produktion

Hvordan kan din forening, organisation eller virksomhed aktivt bruge podcast i jeres kommunikationsstrategi – og hvordan skaber I en god podcast sammen med jeres kolleger? Kurset her hjælper både dig, der skal producere din egen podcast internt i virksomheden – og dig der skal ud og købe en podcast hos en ekstern leverandør. At kende de forskellige trin i produktionen giver dig det bedste udgangspunkt.

På dette kursus for kommunikationsmedarbejdere og organisations-journalister giver vi dig alt det, du skal vide for at producere og udgive en professionel podcast. Vi giver dig inspiration gode råd til indkøb af udstyr, ser på placering af lydfortælling i forhold til jeres andre medier og taler om, hvilke målgrupper, I vil nå og hvordan din podcast bidrager til organisationens kommunikation. 

Vi lytter også til vidt forskellige podcasts fra andre organisationer og virksomheder. 

På det intensive fem-dages kursus lærer du at fortælle og kommunikere i lyd og tilføje dine historier en ekstra dimension. Vi har også gæstelærere og relevante oplægsholdere på programmet, der er med til at gøre din viden bredere og øge dine kompetencer.

På kurset lærer du bl.a. hvordan

  • din organisation kan engagere sig i ideudvikling af podcasten 
  • du undersøger dine målgruppes interesser og præferencer  
  • du planlægger dine podcasts og ideudvikler afsnit
  • du producerer podcasts gennem interviews, lydoptagelser og klip
  • du nemmest klipper lyd digitalt i programmet Hindenburg.
  • du inviterer gæster og bygger podcasten op fra bunden.
  • du gør podcasten tilgængelig på fx. Spotify og Apple Podcast.
  • du markedsfører din podcast internt og eksternt på fx sociale medier og i nyhedsbreve

Desuden får du styr på genrer såsom portrætter, interviews, debatter, oplevelser, aktuelle kommentarer og gode råd. Du lærer om fortælleteknik – sådan du får overblik og struktur på din historie, at skabe de rigtige rammer internt i organisationen. Og endelig ser vi både på distributionen – om det skal være til netradio eller podcast – og på markedsføring og lancering af din podcast.

For at deltage skal du have en digital optager med en god mikrofon og et par hovedtelefoner. Kan godt være en smartphone, men en lille optager er bare bedre. Du skal medbringe en bærbar Mac eller PC, og du skal downloade en gratis prøveversion af redigeringsprogrammet Hindenburg – den gælder i 30 dage.

Dem møder du på kurset
Bille Sterll, kursusleder og vært på P1, producerer podcast for Socialpædagogerne med flere.
Janne Aagaard, journalist og med-underviser (podcast-vært på Forbrydelse og Straf hos Heartbeats.dk og Lundin på Livstid, Podimo).
Katrine Nyland Sørensen, der er podcastproducent for Sangens Hus (Sønderjyske Sange) og for organisationen Danske Tegl (Radio Tegl).
Torkild Fosdal er journalist hos FC København og producerer FCK’s podcast.
Mikkel Prytz, journalist og producent for BUPL’s podcast Børn&Unge podcast.

Program-udkast  

MANDAG Strategi og fortælling

  •   Oplæg: Podcast som formidler jeres strategi – i samspil med blad, web, SoMe, events osv.
  •   Grupper: Hvorfor skal I udgive en podcast? Hvem vil du nå? Hvorfor gider de høre det? Hvad skal de bruge podcasten til? Hvordan spiller podcasten sammen med jeres øvrige kommunikation? Skal I udkomme hver uge, måned eller efter behov? Små serier af 4-5 afsnit?
  •   Hvad kan lyd? Debat, interview, portræt, montage, nærhed, identifikation.
  •   Hvad er jeres grundfortælling? Hvordan lyder den?
  •   Eksempler på organisationspodcast fra BUPL, FCK, Det Kongelige Teater, Kriminalforsorgen, Socialpædagogerne.
  •   Din første podcast – ideudvikling: Interview, debat, reportage – eller noget helt fjerde. Hvad er din rolle? Reporter, opliner, vært …

TIRSDAG Podcast-interviewet – redigeret eller live on tape:

  •   Ide, målsætning, strategi, iscenesættelse.
  •   Redigeret eller live on tape.
  •   Ekspert-interview, partsinterview eller moment-interview.
  •   Øvelse: interview hinanden live on tape om en bestemt hændelse eller et synspunkt. Max 7 minutter.
  •   Research for åben mikrofon, gode spørgsmål, hold kæft.
  •   Interview til din podcast: Målsætning, location, tre gode spørgsmål.  

ONSDAG Klip dit interview

  •   Introduktion til Hindenburg.
  •   Lyt dit interview og læg de gode bidder i udklipsholderen.
  •   Den gode speak – studie eller ej.
  •   Klip og skriv evt. speak.

TORSDAG Overblik, fortællemodeller og redigering.

  •   Få overblik: Hindenburg, post it, manus.
  •   Gæster/debatter: Det gode kryds, potentialet i flere gæster, dramaturgi.
  •   Fortællemodeller – hvorfor og hvordan? Et godt anslag og tre akter/runder.
  •   Lyd og musik – og lidt om rettigheder .

FREDAG Udgiv din podcast og få den ud til publikum

  •   Klip din podcast færdig.
  •   Hvordan finder lytterne din podcast?
  •   Lav din egen guide til sociale medier og få dine kolleger med som ambassadører.
  •   Sådan sætter du din podcast op på diverse platforme.

Undervisere

Bille Sterll

Bille er uddannet journalist fra Journalisthøjskolen og efter en lang karriere som redaktør og redaktionschef, arbejder hun som freelanceredaktør og tilrettelægger med primært med radio.

Indenfor de seneste år har hun især arbejdet med radio blandt andet som vært på Detektor i P1, samt redaktør og tilrettelægger for bla. P1 Feature, P1 Dokumentar og P1 Morgen. Billes lange cv kan ses på LinkedIn.

Bille Sterll har elsket radiomediet, lige siden hun var journalistpraktikant på DR Fyn, og hun har i årenes løb været igennem alle tænkelige funktioner som tilrettelægger, reporter, vært, redaktionssekretær og producer.

Derfor har Bille tilrettelagt og underviser vores grundkursus i podcasting Kom med på lydbølgen: producer din egen podcast, hvor du kan lære at lave radio/podcast og fortælle i lyd. Tjek det ud!

Udover grundkurset i podcasting underviser Bille også i vores helt nye kursus Masterclass til radio-folket: fra god til fremragende, hvor gode tilrettelæggere og radiokyndige kan løfte deres niveau på to intensive dage.

Janne Aagaard

Janne Aagaard er uddannet journalist fra Journalisthøjskolen i 1998, og har desuden en Master i kommunikation og journalistisk fra The University of Queensland, Australien (2005).

Efter flere års arbejde som redaktør og kommunikationschef stiftede Janne i 2014 Mediekursus.dk, hvor hun som direktør blandt andet udvikler kurser i samarbejde underviserne og underviser i sociale medier. Jannes hjerte ligger i udvikling af journalistikken, at finde nye forretningsmetoder og sikre fagets overlevelse både gennem forskning, uddannelsesdesign og undervisning.

Hun har undervist i sociale medier i virksomhedens strategi på DMJX, og i dag projektleder hun entreprenørforløbet Business Maker hos DMJX, samtidig med at producere podcasts og drive kommunikationsbureau.

Du kan læse mere om Janne på hendes LinkedIn-profil og er særdeles aktiv på Twitter under handlet @janneaagaard