Du lærer at arbejde strategisk med kommunikationsplanlægning og opstille klare mål for, hvad du vil opnå med din indsats. Dine undervisere Helle Petersen og Dorte Schiøler sørger for, at du efter kurset har en drejebog, der gør din kommunikationsplan til en succes.
Derfor skal du tage kurset
På mange arbejdspladser går man bare i gang med at kommunikere, når der opstår et behov.
Man vender sig mod de interne og eksterne kanaler, man har – intranettet, afdelingsmøder, sociale medier, nyhedsbreve – og så går man ellers i gang med at formidle.
Selv forretningskritiske kommunikationsopgaver, der handler om organisationsændringer, store kampagner, implementering af nye IT-systemer, kundeprogrammer og borgerrettede servicetiltag bliver igangsat uden en egentlig kommunikationsplan.
Det er ikke hensigtsmæssigt.
Når du kommunikerer uden en plan, risikerer du nemlig at gøre dig selv til en kommunikativ klodsmajor, der får sagt for meget eller for lidt – eller får sagt noget for spontant, der skulle være timet og formuleret anderledes.
Det kan have store konsekvenser for resultatet af din kommunikationsindsats.
Derudover er du i overhængende fare for at gå glip af de gyldne muligheder og positive sideeffekter, en skarpt tilrettelagt kommunikationsproces har – blandt andet kan du højne arbejdsglæden i din organisation, hvis du får medarbejderne til at kommunikere om et projekt, de brænder for.
Det lærer du
Du får overblik over hvilke overvejelser, du skal igennem for at lave en effektiv drejebog for din kommunikantionsindsats med alt hvad det indebærer af målgruppeanalyser og -interviews, tidsplaner, budskabsoversigter m.m.
De 4 vigtigste færdigheder, du lærer på kurset, er:
- at lave en kommunikationsplan, der sikrer, at din indsats har en reel effekt
- at udarbejde en skabelon, der gør, at du kan træffe velovervejede til- og fravalg
- at oparbejde det fornødne engagement fra dine relevante interessenter
- at kunne forklare og argumentere over for ledelse og medarbejdere, hvorfor din kommunikationsplan ser ud, som den gør.
Kurset er for dig
Kurset er for kommunikationsmedarbejdere eller projektledere, der har kommunikation som en del af deres ansvarsområde. Kort sagt alle der har til opgave at planlægge og udføre en kommunikationsindsats – i både små, store, offentlige og private virksomheder og organisationer.
Sådan foregår undervisningen
Kommunikationsplanen er omdrejningspunktet for hele kurset. Du får lavet kommunikationsarbejde undervejs i løbet af kurset, som du konkret kan bruge i dit arbejde. Derudover er undervisningen en blanding af oplæg, gruppearbejde, egne projekter og eksterne cases.
Gæsteundervisere
Pernille Hebsgaard Rohdemeier er gæsteunderviser på kurset.
Eksamen
Kurset afsluttes med aflevering af en skriftlig eksamensopgave, som bliver bedømt efter 7-trinsskalaen med ekstern censur.
Sted
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Emdrupvej 72, 2400 København NV.
Det indgår i prisen
Frokost er inkluderet i prisen, og du får serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.
Du skal regne med en udgift på op til 1.000 kr. for faglitteratur til kurset.
Adgangskrav
For at blive optaget på kurset skal du mindst have:
- en relevant kort videregående uddannelse
- 2 års relevant erhvervserfaring efter din uddannelse.
Opfylder du ikke adgangskravene?
Sådan søger du om dispensation
Niveau og omfang
Kurset er kompetencegivende på diplomniveau og vægter 10 ECTS
I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for framelding.
Er du ikke berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond?
Tilmeld dig kurset på Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside