Inspirationsboost: Engaged Journalism

Startdato:
Udbyder:
Sted:
2400 Kbh NV
ME plus:
ME
Dage:
1 dage
Pris:
2.000 kr. + moms | PU-støtte: 900 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 3 evalueringer)
Efterår 2020
Kom med til en inspirationsdag med internationale eksempler på inddragende journalistik, der tager brugerengagementet et spadestik dybere. Eksemplerne viser ofte nye veje til at skabe konstruktiv dialog, nye indtjeningskilder, højere betalingsvillighed, loyalitet samt tillid og begejstring hos både brugerne og journalisterne.
Brugerengagement har mange betydninger: For nogle dækker det blot forbrug af journalistikken, for andre betyder det aktivitet på sociale medier, fremmøde til live-events, læserbreve, crowdsourcing eller noget helt sjette. På denne inspirationsdag dykker vi ned i eksempler på journalistiske projekter, hvor brugernes rolle er helt central.

Gennem det sidste årti har frontløbere, der ser engagement som fundamentet for en ny type journalistik, samlet sig om betegnelser som ‘engaged journalism’, dialogbaseret og borgerdrevet journalistik. Bevægelserne afprøver tilgange, hvor mediet og journalisten påtager sig rollen at inddrage brugerne i selve produktionen og facilitere fællesskaber og dialog mellem dem.

Eksemplerne vil både stamme fra projekter, som vi finder inspirerende, og fra medier, som Hearken samarbejder med. Vi ser på eksempler på tværs af medieplatforme og events – og diskuterer undervejs, hvilken værdi de forskellige tilgange giver for journalistikken, for relationen til brugerne og for forretningen. Vi vil kredse om, hvordan brugerne bliver inviteret ind, og hvilke greb, der afviger fra normalen, så du får mulighed for at binde inspirationen op på din egen virkelighed som journalist.

Undervisningsform

Undervisningen er tilrettelagt som oplæg med øvelser. Deltagerne opfordres til at dele egne erfaringer og tanker om, hvornår brugernes deltagelse løfter journalistikken.

Forudsætninger

Kurset er rent fokuseret på cases og inspiration. Ønsker man at arbejde med, hvordan idéer kan omsættes til strategi, kan man med fordel kombinere det med kurset “Sæt strategi på brugerinddragelsen”.

Prisen omfatter frokost, snacks, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er eksklusive moms.

Udbyderens baggrund

Hearken er et publicistisk tech- og rådgivningshus, der siden 2015 har hjulpet hundredevis af redaktioner i USA, Europa og Australien – deriblandt NYT, BBC, ABC og Boston Globe – med at udvikle strategier for brugerinddragelse. Vores metode hedder ‘public-powered journalism’ og handler om at udvikle strategier for at lukke brugerne mere ind i redaktionslokalet, så det giver værdi for journalistikken, engagerer brugerne og gavner forretningen. Vores bærende budskab er, at et dybt brugerengagement ikke skal findes i algoritmer, men hvordan man planlægger, italesætter og realiserer sin invitation til brugerne.

Undervisere

Morten Ro Jørgensen

Morten Ro Jørgensen er Engagement Strategist hos Hearken Northern Europe med ansvar for at udbrede engagementsmetoden ‘public-powered journalism’ og udvikle inddragelsesprojekter med mediehuse rundt om i Europa.

Med en kandidatgrad i medievidenskab og mere end 12 års journalistisk erfaring, blandt andet som nyhedsredaktør hos TV 2 News, har Morten Ro specialiseret sig i at hjœlpe redaktioner med at udvikle arbejdsgange, der giver rum til mere samarbejde og brugerinddragelse. Morten hjælper blandt andre BBC og i Danmark Jysk Fynske Medier, TV 2/Fyn og Jyllands-Postens Lokalaviser med at udvikle og organisere brugerinddragelse.

Twitter: @morten_ro