Innovation Tour – et digitalt udviklingskursus i Nordvest Europa

Startdato:
Udbyder:
Sted:
Danmark, Tyskland, Holland, Belgien og England
Dage:
8 dage
Pris:
25.000 kr. | PU-støtte: 10.000 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 36 evalueringer)
Forår 2016

Kurset foregår i en luksusbus, der lægger vejen forbi digitale frontrunnere i Nordvest Europa. Undervejs arbejder kursisterne i bussen med at udvikle nye digitale koncepter. Kurset ledes af  udviklingskonsulent Klaus Henriksen (billedet) og Henrik Keith Hansen, der arbejder med digital udvikling på forskellige medier i udlandet.

Mediebranchens store udfordring
De fleste medier – også i Danmark – slås endnu med at få digitalt fodfæste i en medieverden, som udvikler sig i et svimlende tempo. Flere medier har fået godt fat i brugerne, men ingen har for alvor knækket den digitale kode. De gamle Public Service medier kæmper for at få fat i de digitale indfødte, som sjældent gider flow tv eller mere traditionel programvirksomhed. Og de kommercielle medier eksperimenterer på livet løs for at finde en bæredygtig digital forretningsmodel.

Udvikle nye digitale koncepter
På dette kursus skal deltagerne i teams på tværs af mediearbejdspladser udvikle nye digitale forretningsmodeller, koncepter og formater, som måske kan bringe dem selv og deres medier et lille stykke videre i disse bestræbelser. Inspirationen får deltagerne fra digitale frontløbere i den nordvestlige del af Europa. Kursusholdet skal i løbet af syv dage besøge 10-12 af de mest innovative medievirksomheder i Danmark, Tyskland, Holland, Belgien og England. Rejsen foregår i en bus, der er indrettet som et rullende storrumskontor, hvor alle teams arbejder sammen i grupper på hver fire personer. Undervejs pitcher de respektive innovationsteam for hinanden og for udenlandske kolleger på de arbejdspladser, vi besøger. Og på baggrund af konstruktiv feedback og konstant nye input på den digitale rejse arbejder kursisterne videre med at konkretisere og raffinere deres digitale koncepter/forretningsmodeller.

Tilbage i København skal de digitale koncepter/forretningsmodeller pitches på de mediearbejdspladser, som deltagerne kommer fra. Kurset er altså ikke bare et ”læn dig tilbage og bliv inspireret-kursus”. Deltagerne skal selv udvikle, præsentere, give feedback, modtage feedback, udvikle videre osv. Det bliver hårdt arbejde med forhåbentlig også sjovt og lærerigt.

Besøg hos etablerede digitale frontrunnere og små coming-ups
De 10-12 digitale frontløbere, der besøges undervejs vil blive både store og etablerede medievirksomheder og mindre relativt ukendte iværksættere, der arbejder med små niche-medieprodukter.Vi planlægger lige nu blandt andet besøg hos følgende digitale frontløbere:

I London er det planen at besøge Facebooks europæiske kontor under ledelse af Nicola Mendelsohn, som er drivkraften bag Facebooks enorme vækst på mobil. Desuden skal vi forbi et af Europas absolut førende medier i forhold til af digital innovation, The Guardian – mediehuset som også i 2015 vandt en lang række priser ved WAN-IFRAs Digital Media Awards Show, blandet andet for bedste nyhedswebsite og bedste brug af on-line video. I London skal vi også mødes med mindre digitale medie virksomheder som et af de nye, opsigtsvækkende digitale initiativer ”Podium.Me” – en uafhængig on-line radio station og website for unge under 25 med indhold (Reportager, interviews, nyheder, sange mm ) produceret af unge under 25. I 2014 blev Podium.Me nomineret til bedste kreative innovation ved engelske Radio Academy Awards.

I Bruxelles skal vi blandt andet møde aktørerne i det spændende nye samarbejde mellem public service broadcasteren VRT og en lang række mindre digitale start up virksomheder i projektet ”Sandbox”. Vi arrangerer her møder med de 3-4 digitale projekter, som er mest inspirerende og relevante i forhold til en dansk medievirkelighed.

I Amsterdam besøger vi den store Public Service broadcaster NOS, der i 2014 erstattede ”Web first” med ”Video first”. En strategi, der har betydet, at alle reportere skal kunne optage video på smartphones og som i det hele taget har betydet, at NOS i dag står digitalt stærkt i Holland. I Amsterdam skal vi også møde manden bag Blendle, en lille start up virksomhed, der har re-defineret, hvordan brugerne betaler for journalistik: Via Blendle.com kan brugerne få adgang til alle hollandske aviser og magasiner, og de betaler kun for de artikler de bruger.

I Hamborg stopper vi blandt andet hos Zeit, den tyske ugeavis, som faktisk var tidligere ude end Guardian med flere nye digital tiltag – blandt andet inden for datajournalistik og community management. Manden der satte det i gang, Wolfgang Blau, er i dag digital direktør for Guardian.

I alt vil der blive besøg hos / møde med nøglepersoner på 10-12 forskellige digitale frontrunnere i de fem lande, vi rejser i. Der vil med garanti ske ændringer i det endelige program før kursets begyndelse, da vi stadig får kendskab til nye og spændende digitale projekter, som kvalitetsmæssigt vil udfordre det hidtidige program. Kurset foregår om et halvt år – og der kan ske meget nyt og spændende i den periode, som vi vil forsøge at få med ind i det færdige kursusprogram.

Målgruppen:
Målgruppen er journalister og ledere, der arbejder med digitale medier – og gerne med udvikling af nye digitale tilbud. Man skal ikke nødvendigvis selv være frontløber, men man skal være nysgerrig og fordomsfri i forhold til den digitale udvikling. Og så skal det først og fremmest være folk, der er indstillet på hårdt men spændende udviklingsarbejde undervejs – der er ikke tale om et traditionelt kursustilbud.

Indkvartering og rejse:
Rejsen foregår som tidligere beskrevet i bus. Der er tale om en bus af en høj standard, som er specialindrettet med borde, netforbindelse og mulighed for præsentation på skærme, whiteboards m.m. Alle overnatninger foregår på enkeltværelser i hoteller i de byer, hvor de faglige besøg finder sted. Der er betalt halvpension (morgenmad og frokost) på hele kurset.Hjemrejsen fra London til København foregår med fly.

Datoer:
Kurset foregår fra søndag d. 24. april til lørdag d. 30. april 2016.

Kursusledelse:
Kurset er udviklet og ledes af Klaus Henriksen og Henrik Keith Hansen, begge udviklingskonsulenter der bl.a. arbejder med digital udvikling i mediebranchen. Klaus Henriksen arbejder fortrinsvis på danske og nordiske medier. Henrik Keith Hansen arbejder i adskillige europæiske lande og bl.a. for European Broadcasting Union og det tyske konsulentnetværk, Netzwerk Medien-trainer.

 

Undervisere

Henrik Keith Hansen

Selvstændig udviklingskonsulent. Arbejder internationalt med medieudvikling – blandt andet for European Broadcasting Union (EBU), en række store tyske broadcastere og International Media Support (IMS). Er en del af det tyske konsulentnetværk Netzwerk Medien-trainer.

Henrik Keith

Klaus Henriksen

Selvstændig udviklingskonsulent i mediebranchen. Arbejder med strategi, lederudvikling og redaktionel udvikling i alle hjørner af mediebranchen. Har selv en fortid som journalist, redaktør og chef på forskellige medier samt som journalistisk lektor på RUCs journalistuddannelse.