Innovation og entreprenørskab for journalister

Startdato:
Udbyder:
Dage:
34 dage
Pris:
5.600 kr. + moms | PU-støtte: 4.500 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 39 evalueringer)
Forår 2023

Grib chancen: Sådan skaber du dit eget medie

Drømmer du om at lave dit eget medie? Om at leve af at lave indhold, der betyder noget for nogen? I en digital verden kan du gå fra idé til virkelighed på meget kort tid, og aldrig har det været lettere at skabe sit eget medie. Men hvad skal der til for, at man lykkedes med at lave meningsfyldt journalistik, der kan blive til en bæredygtig forretning?

På kurset Innovation og entreprenørskab går vi i dybden med alle aspekter af at lave sit eget medie. Fra den første spæde ideudvikling, der passer ind til en målgruppes brugerbehov til forretningsmodeller og pitches til potentielle investorer.

Efteruddannelse på en ny måde

Kurset består af en række onlinemoduler, du kan tage, når det passer ind dit liv. Så byt den traditionelle efteruddannelse med et innovationskursus på universitetsniveau, hvor du bruger nogle timer hver uge over et helt semester.

Du arbejder med dit eget projekt

Undervejs på kurset får du lov til at arbejde mit dit eget udviklingsprojekt – enten alene eller sammen med andre i en gruppe. Her vil du løbende få vejledning, mens du gennemgår de mange stadier, der er i udviklingsprojektet.

Moduler

Du får indsigt i følgende på kursets mange moduler:

1. modul: Cases – inspiration fra andre journalistiske iværksættere

Lær af succesfulde journalistiske iværksættere

2. modul: Ideudvikling

Idéudvikling og validering af idéer er basis for iværksætteri. Alle kan få idéer, men man skal lære at forfine dem og udvælge levedygtige idéer.

3. modul: Prototyping – test din idé

Prototyper er nødvendige for at teste idéer og koncepter. De er også nødvendige, hvis du jagter investorer til din idé.

4. modul: Sprint – en måde at arbejde med udvikling

Sprint er en måde at organisere innovationsprocessen, så du hurtigt kommer videre med dit produkt.

5. Hvilken forretningsmodel skal du vælge

Forretningsmodeller – eller business models – er en måde at beskrive, hvordan din idé bliver en overskudsgivende og succesfuld forretning. Virksomhedsformen er den konkrete udmøntning af modellen.

6. Lær at sælge

Hvordan kommer du på markedet og får gang i salget.

7. Lær at pitche

Mange tænker pitch som noget, der har med investorer at gøre. Det har det også. Men det er også et værktøj til at skaffe medarbejdere og medvind.

8. Finansiering

Har du brug for andres hjælp? Der er mange kilder til finansiering og mange måder at fordele kagen på.

Hvem er du?

Kurset er en bred introduktion til det at lave medieinnovation. Så det er både til dem der drømmer om at lave det næste Zetland, til dem der vil lave en lille nichepodcast eller til freelanceren, der gerne vil professionalisere sin forretningsudvikling.

Eksamen

Du skal skrive en projektrapport med udgangspunkt i det udviklingsprojekt, du udvikler undervejs på kurset og ud fra de teorier, som vi har læst på kurset. Kurset afsluttes med en mundtlig eksamen.

Tidsforbrug

Kurset giver 10 ECTS, og det svarer til 270 arbejdstimer hen over semesteret. Langt de fleste timer bruger du på de digitale moduler og på at lave et udviklingsprojekt og en medfølgende projektrapport. Der vil være nogle dage med fysisk fremmøde.

Adgangskrav

Du skal have en bachelorgrad i Journalistik fra SDU eller DMJX. Du skal derfor vedhæfte dit eksamensbevis, når du tilmelder dig.

Du kan tilmelde dig på dette link 
ANSØGNINGSFRIST ER 1. DECEMBER