Fra ide til færdig bog

Startdato:
Udbyder:
Dage:
3 dage
Pris:
8.085 kr. + moms | PU-støtte: 3.000 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 395 evalueringer)
Efterår 2016

Mange går rundt med en ide til en bog. Men ideer er ikke nok. Dette kursus vil hjælpe den enkelte, der går rundt med en forfatter i maven, til at få vurderet ideer – og vil give den nødvendige viden, så ideen måske kan ende med at blive et færdigt bogprojekt. Kurset henvender sig til alle – uanset faglig baggrund.

Deltagerne på det første kursus (april ’16) skrev sådan her bagefter:

”Jeg var rigtig godt tilfreds med den måde, vi kom omkring alle indfaldsvinkler til det at udgive en bog.”

”Michael Holbek var helt vildt specifik, velforberedt og struktureret. Hans indlæg var hands-on og lige til at bruge.”

“Jeg var specielt tilfreds med oplæggene fra Peter Øvig, Elsebeth Egholm og Eva Maria Fredensborg”

“Variationen var super. Lækkert med forskellige indfaldsvinkler. Maiken Ingvordsen var fantastisk”

“Pitching var virkelig godt”

“Det kan I roligt arrangere igen!”

På dette kursus vil du møde en stribe inspirerende fagfolk og forfattere. Blandt underviserne er modtageren af boghandlernes gyldne laurbær, Jesper Stein samt forfatter og journalist Hans Mortensen, der er aktuel med Sommeren 1960″. Kursusledere er Michael Holbek, Bjarke Larsen og Tommy Kaas.

På kurset lærer du bl.a.:

  • Hvordan du produktudvikler din idé til et bæredygtigt bogprojekt
  • Hvordan du skriver en biografi – som biograf eller ghostwriter
  • Hvordan du pitcher din idé til en forlagsredaktør
  • Hvordan du researcher og holder styr på store informationsmængder
  • Hvordan du strukturerer dit stof, så du holder læserne fangne gennem hele bogen
  • Hvordan forlagene tænker og arbejde, om økonomien i at udgive en bog og om mulighederne for at blive selvudgiver
  • Hvordan du markedsfører din bog

Kurset er arrangeret i samarbejde med Bjarke Larsen, tidl. redaktør for bogbranchens fagblad, BogMarkedet, nuværende indehaver af forlaget Pressto, der udbyder kurser om forlagsdrift. Kursusledere er Bjarke Larsen og Tommy Kaas, Kaas & Mulvad. Gennemgående på kurset er også journalist og forfatter Michael Holbek, der senest har haft stor succes med biografierne om Linse Kessler “Linse – jeg gør, hvad jeg vil” og efterfølgeren “Slap dog af”.

Desuden får kurset besøg af en række erfarne oplægsholdere, der tilsammen dækker hele spektret.

Kurset er ikke et skrive- eller forfatterkursus. I stedet er det et kursus, der kan hjælpe den enkelte, der går rundt med en forfatter i maven, til at få vurderet ideer – og at give en masse nødvendig viden, så ideen måske kan ende med at blive et færdigt bogprojekt.

Kurset er velegnet til journalister og andre, der beskæftiger sig med skriftlig kommunikation og formidling, men andre med anden baggrund kan deltage på lige fod.

Kurset tager på de tre dage kursisterne igennem nedenstående faser (Vi offentliggør navne på yderligere oplægsholdere senere):

Ideen
Hvornår er en idé god, og hvad skal der til, før en idé kan blive til en bog? Sådan produktudvikler du din idé til et bæredygtigt bogprojekt. Tænk din primære læser/kunde ind.

Research
De fleste har brug for at researche i forbindelse med deres projekter. Nogle lidt, andre ekstremt meget. Hvordan gør man konkret, og hvordan holder man styr på det, man finder ud af?

Research til biografier
Forfatter og journalist Michael Holbek fortæller om, hvordan han researcher til biografier og journalistiske bøger.

Tips til researcharbejdet
Tommy Kaas giver konkrete tips, der gør researcharbejdet lettere. Kursisterne bliver også introduceret til praktiske måder at organisere researchmaterialet på.

Struktur
Sådan strukturerer du dit stof, så du holder læserne fanget gennem hele bogen. Fortælleteknik, scener, rekonstruktion, værdien af det gode interview.

Ghostwriting
Sådan bliver du en god ghostwriter. Hvad kræver det at lave en vellykket biografi?

Forlagene
Hvordan tænker og arbejder forlagene? Hvad er forklaringen på den langstrakte produktionsproces. Vi får en forlagsredaktør i den varme stol. Bjarke Larsen er djævelens advokat.
Hvordan får du kontakt til forlagene, og hvordan pitcher du en idé til en forlagsredaktør?

Pitch og feed back
Kursisterne pitcher, og Michael Holbek og Bjarke Larsen giver feed back på ide, produktudvikling, salgspotentiale, relevante forlag etc. Der er god tid til hver enkelt deltager.

Økonomi
Forfatter og journalist Simon Kratholm Ankjærsgaard fortæller om forskellen på at researche, skrive og planlægge som journalist og forfatter. Og om hvordan du får tid til at researche og skrive, samtidig med at du passer dit ”rigtige” arbejde.

Hvordan er økonomien i at udgive en bog – set som forlag og set som selvudgiver?

Selvudgiver eller ej?
Er det at udgive sin egen bog en nødløsning – eller en overraskende god ide? Eva Maria Fredensborg kan bidrage med overvejelser for og imod. Hun startede eget forlag, hvor hun udgav svensk skønlitteratur, men begyndte at skrive krimier og blev selvudgiver med stor succes. Nu er hun i stald hos Politikens Forlag.

Kursisterne får en konkret indføring i de muligheder, der ligger i at være selvudgiver.

Markedsføring – hvordan bliver du din egen brand manager.
Hvad enhver forfatter skal vide om markedsføring – i traditionelle medier eller via sociale medier. Oplæg ved Maiken Ingvordsen, som holder kurser om personlig branding og er projektleder i L&Rs Forfatterakademi, hvor man underviser forfattere i markedsføring.

Der vil senere blive tilføjet navne på flere oplægsholdere.

Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer og morgenmad, frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ex. moms.

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDINGEN ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Undervisere

Bjarke Larsen

Bjarke Larsen er redaktør og indehaver af forlaget Pressto, der har specialiseret sig i bøger om ADHD, autisme og beslægtede emner. Han var i perioden 2011-2016 chefredaktør på og indehaver af branchebladet BogMarkedet, der skriver om den danske bogbranche ud fra en erhvervsvinkel.

Han deltager aktivt i den offentlige debat med læserbreve og kronikker, er flittig på sociale medier – og han har taget initiativ til to festivaler: »Historiske Dage«, hvor der sættes fokus på formidlingen af vores fælles danmarkshistorie, og hvor museer, forlag, lokalhistoriske foreninger og mange andre vil udstille, fortælle og lægge op til debat, og ”Copenhagen Crime”, en ny krimifestival der løb af stablen første gang i juni 2016.

Bjarke Larsen er uddannet journalist og har i stort set hele sin karriere arbejdet enten freelance eller haft sit eget firma inden for kommunikation og PR. Bjarke Larsen har skrevet en række bøger, først og fremmest om udviklingspolitik.

Michael Holbek

Michael Holbek er uddannet journalist og forfatter. Han har bl.a. skrevet bestseller-biografierne Jeg gør, hvad jeg vil med Linse Kessler (2014), Til den yderste grænse med Kai Vittrup (2010), Duet for livet med Keld og Hilda Heick (2009) og Hele Sandheden med Stig Elling (2007). Samt reportage-bøgerne Storm – den danske agent i al-Qaeda (2013) og Bandekrig – blodbrødre og håndlangere (2009).

Michael Holbek har fungeret som reporter, avisredaktør, ekstern forlagsredaktør og konsulent, og han er en erfaren underviser. Han har siden 2011 været tilknyttet Danmarks Medie- og Journalisthøjskole som ekstern underviser i journalistisk formidling.

Michael Holbek er journalist fra DJH i 1991 og har bl.a. arbejdet for Ekstra Bladet, Urban, DR, Journalisten, offentlige og private virksomheder, Aarhus Teater, Forsvaret og Politiet. Han har været selvstændig siden 2005 og har praktiseret journalistik inden for alle genrer og lavet tekster til print og web, samt speaks til radio og videoproduktion.

Tommy Kaas

Tommy Kaas er specialist i datajournalistik og redaktør i Kaas & Mulvad.

Han har i de seneste 20 år arbejdet målrettet med at kombinere data og journalistik. Tommy Kaas er uddannet fra DJH i ’88, hvorefter han bl.a. har arbejdet på Vejle Amts Folkeblad, Danske Kommuner, De 3 Stiftstidender og JydskeVestkysten samt ErhvervsBladet.

Han var medstifter af Foreningen for Computerstøttet Journalistik og DICAR.