Ghost: WordPress-alternativet til medie-iværksættere

Startdato:
Udbyder:
Sted:
1462 København K
Dage:
1 dage
Pris:
3.449 kr. + moms | PU-støtte: 900 kr.
Evaluering af tidligere kurser fra denne udbyder
(Baseret på 1 evalueringer)
Forår 2021

Når man taler om CMS’er i mediebranchen, især til mindre medier, er der et, der altid går igen: WordPress. WordPress er et godt system – og prisen på 0 kroner gør det attraktivt for mange. Også for medieiværksættere, der vil bygge et nyt medie.

Men WordPress har også sine udfordringer. Som udgangspunkt er WordPress bygget til at blogge. Det vil sige, at hvis man vil mere eller andet end blot at udgive artikler, alle kan læse gratis, skal man bruge plugins.

Derfor ender et WordPress-setup hurtigt med at være et hav af plugins til forskellige funktionaliteter. Ikke nok med, at det kan få redaktører og udgivere til at miste overblikket – det er også en potentiel sikkerhedsrisiko; hver udvidelse af WordPress kan (hvis den ikke bliver holdt opdateret) åbne for en bagdør til systemet, så man kan miste sit indhold og alt omkring det.

Det må kunne gøres bedre.

Her er alternativet med hele pakken

I takt med, der er flere, der udgiver, og der bliver udviklet og bygget flere medier, er der derfor også begyndt at komme flere alternativer til WordPress. Et af de mest seriøse bud er Ghost, der målretter sig til dem, der vil tjene penge på deres indhold. 

Har du det, har du nu mulighed for at lære Ghost bedre at kende.

For hvis du ikke kender systemet, er det på tide. Ghost bruges blandt andet som blog-CMS hos Tinder, Mozilla (der står bag Firefox-browseren) og CloudFlare. Derudover bruger Apple Ghost til private netværk. Se flere Ghost-kunder her.

Ghost har hele pakken: CMS til udgivelse af indhold og nyhedsbreve, håndtering af abonnenter/medlemmer samt deres abonnementsbetalinger. Alt bliver holdt opdateret via software-opdateringer fra folkene bag Ghost.

Men en ting er at have hørt om et alternativ til WordPress, noget andet er rent faktisk at få lov at eksperimentere med det og lære det at kende. Derfor får du på denne kursusdag mulighed for netop det.

Sådan gør vi

Vi registrerer en gratis to-ugers prøveperiode på den hostede Pro-udgave af Ghost til alle deltagere, og så går vi ellers i gang. Vi udgiver artikler, udsender nyhedsbreve, skifter tema/design og laver selvfølgelig hver vores lille abonnementsmedie eventuelt med diverse integrationer til andre systemer (se Ghosts integrationer her).

Det er op til dit eget temperament, om vi integrerer med Stripe til betalinger, eller om vi blot gemmer noget af indholdet bag registreringer. Vi implementerer også statistikværktøjet GhostBoard (også i en gratis prøveperiode), der er udviklet specifikt til Ghost.

Der bliver både sat tid af til at udføre de samme ting, men inden dagen slutter af med en opsamling, er der tid til at gå mere eksplorativt til værks og prøve ting af, som måske er mere interessante for dig som deltager end resten af holdet.

Vi taler også om nogle af de svagheder, der er ved Ghost og om, hvorvidt det er dealbreakere for dig, når du/I skal vælge CMS. For eksempel er nogle af Ghost-funktionerne i skrivende stund i beta – og hvad betyder det så for jer?

Afsluttende overblik

Til slut på dagen får vi besøg af Patrick Arendal Fahlström, der står bag MediaScale.dk, der er et samlingspunkt for viden om medier. Han vil gennemgå andre udvalgte alternativer til WordPress og kort tale om deres styrker og svagheder.

Inden vi går hver til sit, har I mulighed for at aftale et efterfølgende follow-up, hvor vi sammen kigger på deres Ghost-site.

Det får du ud af dagen

Formålet med dagen er først og fremmest, at du får prøvet kræfter og stillet noget af din nysgerrighed med et alternativ til det CMS, rigtig mange af de andre bruger. Dagen skal gøre det lettere for dig at beslutte, om Ghost (eller et andet alternativ) er en interessant vej for dig/jer at gå, eller om I “bare” skal vælge WordPress.

Målgruppen er alle, der udgiver – eller vil udgive – online, men fokus er i sagens natur på dem, der har – eller vil have – digitale abonnementsmedier.

Det tekniske:

Ghost findes i to udgaver: En, man selv hoster, og en Pro-udgave, hvor hostingen er inkluderet. For nemheds skyld, og for at undgå for meget teknik, bruger vi Pro-udgaven på denne kursusdag.

Du må gerne have registreret et domæne eller subdomæne, der kan pege over på dit Ghost-website, men det er absolut ikke et krav. Det vigtigste er at få jord under neglene.

Bemærk, at du selv skal medbringe en computer på kursusdagen.

Undervisere

Lars K Jensen

Lars er uddannet journalist og arbejder med digital udvikling og brugerforståelse i og omkring mediebranchen. Han udgiver desuden opsamlingen Digital Ugerevy, hvor han kuraterer de vigtigste historier fra ugens gang.

Patrick Arendal Fahlström

Patrick er Partnership & Licensing Manager hos Infomedia og har i mange år fulgt udviklingen i medieteknologier, herunder CMS’er. Han står bag MediaScale.dk, der er et samlingspunkt for viden om medier – blandt andet indenfor CMS’er og anden teknologi og udvikling.

Mere om dette kursus